Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ulønnet direktør

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Jeg tænker bare, at der med virkning fra 1. januar 2019 trådte nye skatteregler i kraft ved privates lejlighedsvise udlejning af deres biler. Der er et bundfradrag på omkring de 10.000 kr om året. Den private vil så efter endt brug af fradrag kunne trække 40% fra den del der overstiger bundfradraget og så beskattes den private af de resterende 60%.....

Jeg er simpelthen ikke nogen steder - heller ikke på SKAT's hjemmeside - stødt på at der ikke kan lejes ud til erhverv. Situationen hvor er det er mellem hovedaktionær og firma må så naturligvis gælde reglerne om arms længde.

ja der er de nye 2019 regler unægteligt - Der er vel armslængde nok i at hovedaktionær tager leje for sin bil med 3,75 hvis den rent faktisk så bruges af selskabet (der dokumenterer kørsel lidt tilmed men måske ikke en gang kørebog - bare km stand ved leje og aflevering og modtager og afleverer bilen med fuldt tank og dermed har man så virkeligt nu - skattefrit 3,53 op til 10.200 kr og så kun skat af 40% af alt derover. Det løser jo næste alle problemer med, at man ikke kan give skattefri kørepenge til folk uden reel løn og ansættelse - HVIS det er tilfældet?

Man lejer sin egen bil ud til firmaet hvis man ikke er lønansat og har dermed skattefri kørepenge - og man er også helt ude over, om det er husstandens bil - det kan være onkels, eller gamle fars bil og skattefrit 10.200 og derefter kun 40% af indtægt til skat - og ingen benzinudgift, for lejer skal fylde op inden aflevering - og onkel og far kan jo nok liste pengene - der jo ikke er mio. tilbage i lommen på sønnen. Har man her løsningen på skattefri kørselsgodtgørelse uden at skulle være lønansat?

Kan man også leje del af sit private hus ud til erhverv - og tage bundfradrag for leje - eller er der her stadigt KUN fradrag for %skat/forbrug og ikke bundfradrag ved udleje til erhverv?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Lier:

Jeg tænker bare, at der med virkning fra 1. januar 2019 trådte nye skatteregler i kraft ved privates lejlighedsvise udlejning af deres biler. Der er et bundfradrag på omkring de 10.000 kr om året. Den private vil så efter endt brug af fradrag kunne trække 40% fra den del der overstiger bundfradraget og så beskattes den private af de resterende 60%.....

Jeg er simpelthen ikke nogen steder - heller ikke på SKAT's hjemmeside - stødt på at der ikke kan lejes ud til erhverv. Situationen hvor er det er mellem hovedaktionær og firma må så naturligvis gælde reglerne om arms længde.

 

Har man her løsningen på skattefri kørselsgodtgørelse uden at skulle være lønansat?

Mon dog - men så længe der endnu ikke er et endeligt styresignal eller en decideret dom på LL § 15R, vil der unægteligt være nogen som tænker samme tanke.

 

Fra LL § 15R: "gælder ikke for den del af bruttolejeindtægten, der er erhvervet som led i erhvervsmæssig virksomhed"

Fra Skat´s side er jeg (næsten) sikker på at man vil anlægge betragtningen, at en sådan type udlejning som du skitserer vil falde under anpartsvirksomhedsbegrebet eller lignende.

Omgåelse af andre skatteregler har næppe været hensigten med LL § 15R. I øvrigt lidt tankevækkende at ingen politikere i behandlingen af lovforslaget har gennemskuet eller spurgt til hvad der menes med "erhvervsmæssig virksomhed" i denne sammenhæng

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Fra Skat´s side er jeg (næsten) sikker på at man vil anlægge betragtningen, at en sådan type udlejning som du skitserer vil falde under anpartsvirksomhedsbegrebet eller lignende.

Omgåelse af andre skatteregler har næppe været hensigten med LL § 15R.

nej det er svært at tro, at det nu er muligt at give skattefri kørselsgodtgørelse til alle ikke ansatte pludseligt - at det ville være en omgåelse (og hvem ved måske lille chance for lovligt) er der jo ikke tvivl om

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jun 19
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 01:51
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Om leje min private bil til min firma,
For mig har jeg i dag købt en firmabil med gul nummerplade så min lønnet medarbejdere kan bruge den og jeg slapper af fra enhver risiko med skat. Skat, de har ingen nåde, hvis du gør en fejl 😂😭.

2. Er det muligt at jeg kan skatfri npr jeg kører min private bil til at kigger og købe hus til min firma eller leje ud hvis jeg ulønnet direktør?.

3. Er det okay hvis jeg noget gang kører med min firmabil til at køb materiale til reparere vores firma ejendom når min medarbejdere har ikke tid, og jeg ulønnet direktør? Hvad siger skat hvis an eksempel det stopper mig når jeg kører bilen fra bauhaus eller jem og fix og på vej til vores firma ejendom til aflever materiale til medarbejderne.. Jeg vil få en bød fordi jeg ulønnet direktør eller hvad?
Mvh. Moe



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 06:49
Hvor mange stjerner giver du? :

2 Nej skattefri kørepenge i selskaber må kun udbetales ved en samtidig helt reel løn

3 ja det kan jeg ikke se noget problem i. Det er jo det gulpladebilen er til for og der er ikke krav i den forbindelse om, at du skal være lønnet. 

i begge ? vent for sikkerheds skyld på andre,

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jun 19
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 07:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Tak for din svar.

Ok så jeg kan ikke få noget fradrag at kører min private bil fordi jeg ulønnet direktør.
Det betyder også at jeg skal betal selv to at fylde min private bil med diesel når jeg kører den for min firma. Ellers jeg måske skal få noget løn når jeg bruger min private bil for min firma. Er det okay kun løn med få timer? An eksempel, jeg måske kun kører min bil 4 time om ugen for min firma så er det okay jeg kun få løn for det 4 timer? Og jeg stadig ulønnet når jeg arbejder på min kontor?
Hvis ja, skal jeg skrive det på direktør kontrakten?

Jeg kun prøve at spar penge fordi jeg nu starte, så jeg invester min penge i min firma til at købe ejendom og leje dem ud.

Med Venlig Hilsen
Moe



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :

nej det er jo problemet hele vejen her. I selskaber kræver det en helt reel løn for at man må få udbetalt skattefri kørsel og det må kun gives som udbetalting med skatteindberetning og løn

med reel løn betyder - reel løn at du har løn for din arbejdstid og ikke kun for kørslen. Det skal være - normalt siger skat 100 kr i timen for arbejdet - og da du jo ikke kan forventes kun at arbejde i de 4 timer du kører, så vil 400 ikke være reeel løn

Nogle revisorer arbejder ud fra 5 000 kr per måned og så skal køretiden bestemt ikke fylde det hele

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jun 19
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Så jeg også betale selv for diesel 😂.

Min sidste spørgsmål. Tak 😘

Hvordan register ulønnet direktør på virk. Dk?
Skal jeg også hver måned skriv til skat når jeg laver måned løn til medarbejder, om om mig at jeg som direktør få 0 i løn på deres system? Eller det automatisk vil få besked at jeg ulønnet direktør og skal ikke gøre noget?

Mvh. Moe

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

diesel kan du sikkert lade selskabet betale - hvis du fylder den helt op inden - fører meget nøje kørebog - og fylder den helt op igen efter (ikke momsfradrag for hvidpladebiler)  - så det kun er den rene dieselomk firmaet betaler - hvis du gider rode med kørebog og forklaringer

Hvis du er registreret som arbejdsgiver så skal du indberette løn hver måned, og kun hvis du en måned slet ikke har løn, så skal du 0 indberette - din egen 0 er ligemeget, hvis du ellers har andre lønninger - 

I personlig virksomhed havde du haft fradrag for din kørsel - men ikke i selskabsform uden reel løn

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jun 19
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

1.Så du mener når jeg direktør og arbejdergiver så skal jeg få løn hver måned hvis jeg har an eksempel 1 eller 2 medarbejdere?
Jeg kan ikke være ulønnet direktør/arbejdergiver når jeg har lønnet medarbejdere? Og er det nok at jeg kun få løn for ca. 4-5 timer hver ugen er det nok som arbejdergiver? Fordi jeg har ikke meget ting at lave i min firma, kun læs email, køb forsikring, udlejning af boliger eller køb men det ikke hver dag vi køb og udlejning.

2.skal jeg har kørebog for min firma bil også eller nej? Firma kan betal for alt afgift for firmabil med gul nummerplade som forsikring, diesel og....

3. Skat informere mig at min firma skal ikke moms register fordi jeg udlejning af boliger til privat. Er det rigtigt?



Side 2 ud af 3 (22 indlæg)