Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på fragt?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej :-) Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber nogle kloge mennesker kan hjælpe mig med. Jeg er nemlig lige ved at åbne min første webshop og jeg er lidt forvirret over det med moms på fragt.

Jeg har kigget lidt rundt og fået at vide at man som ehrvervsdrivende skal betale moms på fragt når man sender en pakke ud til en kunde via PostNord. Som jeg forstår det er det noget forhodsvis nyt; før 2017 var der en eller anden særlige udlægsordning, hvor man som ehvervsdrivende ikke skulle betale moms når man sendte med PostNord.

Nu har jeg været ind på portal.postnord.com/onlineporto og prøvet de forskellige breve/pakke løsninger, hvor jeg taster ind forskellige adresser både i Danmark, andre lande i EU og lande udenfor EU. Til min overraskelse står der altid MOMSFRIT. Skal jeg så bare betale det beløb der står (f.eks. Rekommanderet Brev 95dkk til Danmark eller 120dkk til udlandet) og så opkræve lige præcis det samme beløb fra mine kunder uden at tænke på moms overhovedet? Altså hvis der står momsfrit behøver jeg vel ikke indbrette noget til Skat?

Hvis jeg nu bruger en anden pakkedistributør så skal jeg altid betale moms, opkræve moms fra kunden og indberette det hele til Skat, ikke?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er frankeringsmærker og der er frimærker - og der er moms på den ene del og ikke den anden del når du køber det. Det er købsmomsen - der må du se OM der på din regning for porto - fragt og andet - står moms tydeligt angivet med beløb og så er det købsmoms med fradrag

Når du sender til dine kunder så skal du lægge moms på alt fragt (ja siden 2017) uanset du har købt med eller uden - og det efter de samme regler som for selve varen- i DK, EU og uden for og 

Indberette til skat - ja det gør du jo ved bruge de korrekte konti i dit regnskabsprogram - så momsen konteres korrekt og vises til dig i programmet når du skal indberette

Overvej en letlæst bog om regnskab, som giver forståelse, uanset valg af program http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for dit svar, det giver bedre mening nu.
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)