Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man sikre at ny opfindelse IKKE kan patenteres?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Feb 18
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes personligt at de fleste patenter er skadelige for verden, ikke selve produkterne selvfølgelig, men mere det faktum at det giver folk monopol på produktion, salg og udvikling. Og ofte bruges patenter mere til at holde udvikling tilbage end på nyskabelse.

Jeg finder relativt tit på nye løsninger, som jeg måske gerne vil dele og have andres input på. Men generelt generer det mig hvis jeg giver andre en løsning på hvordan de får rettigheder over dele af opfindelsen.

Spørgsmålet er så, hvis jeg og andre deler en ide her på amino under opfindelser, har vi så sikret os, at ingen kan tage patent på en lignende ide? Eller skal der mere til?

Jeg har ikke noget problem med at andre evt. udvikler opfindelsen og sætter den i produktion, og at de tjener penge på det. Eller at de vælger at forske i området ect.

PS. Jeg er i øvrigt vidende om at en meget stor del af det jeg ikke har set på markedet, sagtens kan være opfundet af andre, uden min viden. Det behøves I ikke at fortælle mig...

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bojko

For at kunne opnå patent på bl.a. et produkt, skal bla. disse betingelser være tilstede:

3 betingelser for at kunne patentere din opfindelse:

Den skal være ny: Opfindelsen må altså ikke være offentliggjort i Danmark eller resten af verden.

Den skal have ”opfindelseshøjde”: Opfindelsen skal adskille sig væsentligt fra eksisterende løsninger og opfindelser på området.

Den skal kunne udnyttes industrielt: For at få patent skal din opfindelse kunne udnyttes i industriel produktion.

Såfremt man kan dokumentere, at en ide/ produkt har været offentliggjort i en stor kreds, fx på en messe eller en konference, så kan man bede om at få et patent prøvet, men det kræver en indsats fra din side af/ eller tredje mand.

Fx hvis man fortæller om en ny klemme, men undlader at fortælle om det tekniske omkring klemmen, og det ikke kan ses på tegningerne / billederne, så kan man muligvis godt opnå patent. Men hvis du har vist og offentliggjort den tekniske løsning i detaljer, er der ingen der kan opnå patent.

Grænsen kan være hårfin, så alle skal lige tænke sig om, inden man gør det ene eller det andet.

Du skal være velkommen til at kontakte Patent- og Varemærkestyrelsens Kundeservice på 43 50 83 01. Det er helt uforpligtende for dig at tale med os, og vi kan formentlig give dig nogle bud på, hvordan du kommer videre med din tanke om at offentliggøre dine ideer/ produkter.

Vh Lonnie fra Patent- og Varemærkestyrelsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Bojko:

Spørgsmålet er så, hvis jeg og andre deler en ide her på amino under opfindelser, har vi så sikret os, at ingen kan tage patent på en lignende ide? Eller skal der mere til?

Jeg har ikke noget problem med at andre evt. udvikler opfindelsen og sætter den i produktion, og at de tjener penge på det. Eller at de vælger at forske i området ect.

ja hvis du har offentliggjort detaljer om en teknisk opfindelse så vil det som udgangspunkt ikke være muligt at patentere den. Offentliggørelse vil hindre patent er grundbasis.

Ideer kan ikke patenteres i det hele taget, så kun hvis dine tanker er teknik med opfinderhøjde - kan noget patenteres i det hele taget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Feb 18
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar til både Lonnie og John...

Som I selv pointerer så er jeg ikke 100% sikker på at ideerne har det i kalder opfinderhøjde, det er meget et spørgsmål om at videreudvikle nogle produkter på en ny og (måske) smartere måde. Man kan godt kalde det et teknisk fremskridt men det er mere nye måder at bruge nyere men kendt teknologi. 

Det er egentligt ikke mig der opfinder teknologien, jeg vil nærmere foreslå hvor den med fordel kan anvendes.

Tror jeg forsigtigt vil give det et forsøg...så ser vi om jeg får revet hovedet af :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)