Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eksisterende ApS - Intet HOLDING, skattefriaktie ombytning el?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Kort:
Jeg stiftede selv i maj et ApS med en egenkapital på 40.000. Der er på nuværende ikke solgt noget endnu (meningen, eftersom vores produkter ikke er kommet hjem endnu) og der står 37.000 på erhvervskontoen. 

Jeg har nu indset, at jeg burde stifte et Holding også ift. investeringer i andre virksomheder fremadrettet. 

Jeg har 2 overordnede spørgsmål:

1.
Kan jeg oprette et Holding (ApS) med 40.000,- og dernæst overføre min private andel (100%) til mit nye holding med 100% andel, uden at blive beskattet? Eftersom virksomheden ikke er blevet mere værd, end da den blev stiftet tilbage i maj? - Disse 40.000 der står i Holding selskabet vil iøvrigt blive skudt i virksomheden, så den nu har en egenkapital på 77.000,- 

- Ulempen er, at jeg skal have 40.000,- yderligere op af lommen, hvor disse 40.000 der vil blive brugt til at stifte Holding egentlig var meningen, at lave som et indlån til mit driftselskab

- Ulempen er, at jeg måske bliver beskattet af 37.000?

- Fordelen er jo, at jeg kan uddele andele/anparter/sælge når det passer mig

2.
Eller er jeg tvunget til, at lave en skattefriaktie/anpartsombytning? 

Burde jeg, at lave en ombytning? Sådan som jeg forstår det, så skal man have sin revisor med ind over her og oplyse skat herom, og dermed ikke blive beskattet? Ydermere, så kan jeg oprette et Holding ud fra aktiverne (37.000,-) i mit eksisterende ApS (Så jeg skyder penge fra driftselskabet -> Holding, og fra Holding -> Driftselskabet?) og dermed også fri for, at skulle have yderligere 40.000 op af lommen? 

- Ulempen er jo, at der ikke må udledes anparter/sælges i de næste 3 år heraf. 

- Fordelen er, at jeg ikke skal have 40.000 op af lommen igen, og dermed får et "gratis holding" i form at, ikke at kunne gøre noget med dens andele de næste 3 år + fordelen er, at jeg kan lave det indlån på 40.000 fra privat --> holding --> drift i stedet for, at låse de 40.000 som egenkapital. 

Er jeg helt gal på den?

Er der noget jeg overser?

Og ikke mindst, eventuelt en, der kan hjælpe mig i gang? ASAP :) 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

ErikVad:

Hej Amino,

Kort:
Jeg stiftede selv i maj et ApS med en egenkapital på 40.000. Der er på nuværende ikke solgt noget endnu (meningen, eftersom vores produkter ikke er kommet hjem endnu) og der står 37.000 på erhvervskontoen. 

Jeg har nu indset, at jeg burde stifte et Holding også ift. investeringer i andre virksomheder fremadrettet. 

Er du sikker på det?

Skal du stifte flere selskaber nu? Skal du købe dig ind i andre selskaber nu?

 

Et holding koster - både tid og penge! 

ErikVad:

1.
Kan jeg oprette et Holding (ApS) med 40.000,- og dernæst overføre min private andel (100%) til mit nye holding med 100% andel, uden at blive beskattet? Eftersom virksomheden ikke er blevet mere værd, end da den blev stiftet tilbage i maj? - Disse 40.000 der står i Holding selskabet vil iøvrigt blive skudt i virksomheden, så den nu har en egenkapital på 77.000,- 

- Ulempen er, at jeg skal have 40.000,- yderligere op af lommen, hvor disse 40.000 der vil blive brugt til at stifte Holding egentlig var meningen, at lave som et indlån til mit driftselskab

- Ulempen er, at jeg måske bliver beskattet af 37.000?

- Fordelen er jo, at jeg kan uddele andele/anparter/sælge når det passer mig

Det du beskriver har samme resultat som en aktieombytning.

Det med bare at overføre fra sig selv som privatperson til et holdingselskab er aldrig bare så simpelt. Ja, når det sker så relativt tæt på stiftelsestidspunktet så er værdien "formentlig" bare kurs 100 - men det er sagt med forbehold for, at driften er igang!

 

Derudover; du Skal ikke have yderligere 40.000 "op af lommen" - det er et valg du tager! De 40.000 du bruger til stiftelse af holding kan du jo bruge på at betale dig selv for anparterne.

Beskattet af 37.000? Du bliver beskattet af en fortjeneste, dvs. i dit beskrevne eksempel 37-40 giver dig et personligt tab! 

ErikVad:

2.
Eller er jeg tvunget til, at lave en skattefriaktie/anpartsombytning? 

Burde jeg, at lave en ombytning? Sådan som jeg forstår det, så skal man have sin revisor med ind over her og oplyse skat herom, og dermed ikke blive beskattet? Ydermere, så kan jeg oprette et Holding ud fra aktiverne (37.000,-) i mit eksisterende ApS (Så jeg skyder penge fra driftselskabet -> Holding, og fra Holding -> Driftselskabet?) og dermed også fri for, at skulle have yderligere 40.000 op af lommen? 

- Ulempen er jo, at der ikke må udledes anparter/sælges i de næste 3 år heraf. 

- Fordelen er, at jeg ikke skal have 40.000 op af lommen igen, og dermed får et "gratis holding" i form at, ikke at kunne gøre noget med dens andele de næste 3 år + fordelen er, at jeg kan lave det indlån på 40.000 fra privat --> holding --> drift i stedet for, at låse de 40.000 som egenkapital. 

Du er ikke tvunget til noget som helst, i øvrigt findes der jo både skattefrie og skattepligtige ombytninger.

 

Dine +/- fordele er misforstået; 40.000 "op af lommen" - i forhold til hvad?, det er som nævnt tidligere et valg ikke en pligt. Derudover kan du ikke erstatte egenkapital med indlån (jeg misforstår dig måske). Du må gerne som privatperson altid låne dine selskaber penge, dog skal du være obs på regler for fradrag i tilfælde af tab.

 

Men start nu med at vurdere behovet for et holding og dernæst vælg en professionel rådgiver så du ikke kludrer rundt i begreber og skatteregler.

Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper, 

Tak for svar. Det giver super fin mening det du skriver.

Det der er, er at jeg ejer et ApS (driftselskabet) og er netop lige blevet tilbudt 15% i en anden virksomhed og tænker det er smartest at oprette et holding til overskud af hhv. mit driftselskab + udbyttet af mine 15% i den anden virksomhed, så jeg ikke står og skal betale 42/43% i skat ved udbytte af mine 15%, men derimod bare "lagre" dem i mit holding og opspare noget på den måde, til at eventuelt stifte et andet selskab når tiden er inden. 

Håber det giver mening? 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

ErikVad:

Hej Jesper, 

Tak for svar. Det giver super fin mening det du skriver.

Det der er, er at jeg ejer et ApS (driftselskabet) og er netop lige blevet tilbudt 15% i en anden virksomhed og tænker det er smartest at oprette et holding til overskud af hhv. mit driftselskab + udbyttet af mine 15% i den anden virksomhed, så jeg ikke står og skal betale 42/43% i skat ved udbytte af mine 15%, men derimod bare "lagre" dem i mit holding og opspare noget på den måde, til at eventuelt stifte et andet selskab når tiden er inden. 

Håber det giver mening? 

Det giver fin mening.

Men du skal stadig gøre op med dig selv om der er behov for et holding? 

 

Der er intet til hindre for at dit "driftsselskab" ejer de 15% og du sparer op i det selskab. Der er heller intet i vejen med at spare op i et "driftsselskab" fremfor et decideret holding - skattereglerne for dig som privatperson er de samme; om du får udbytte fra et drift eller holding.

 

Hvis jeg var i dit sted ville jeg vurdere på følgende; den aktivitet du har i dit drift, giver den nogen erstatningsrisiko eller lign som gør kreditorbeskyttelse nødvendig i et isoleret selskab. Derudover hvis driftsselskabet skal sælges; er det så selskabet eller aktiviteten du påtænker at sælge. Endelig får du nok udbytte (skattemæssige fordele) fra et holding i forhold til slet ikke at have et holding. 

Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Så det du egentlig siger er, at mit nuværende ApS (driftselskab) som sælger ting på en webshop, godt kan varetage de 15% i den anden virksomhed?

Bliver det ikke noget rod regnskabsmæssigt?

Lad os nu antage, at jeg fik anpart i 2-3 andre selskaber, så har selskabet jo sin egen drift (salgwebshops) og anparter i andre selskaber? Eller kan det sagtens lade sig gøre?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

ErikVad:

Så det du egentlig siger er, at mit nuværende ApS (driftselskab) som sælger ting på en webshop, godt kan varetage de 15% i den anden virksomhed?

Ja

ErikVad:


Bliver det ikke noget rod regnskabsmæssigt?

Min holdning er nej! I regnskabet/bogføring generer en kapitalbesiddelse ikke mange linjer/posteringer.

 

Men du får selvfølgelig et samlet resultat for driftsselskabet, hvor der både er driftsindtægter og resultatandele.

ErikVad:


Lad os nu antage, at jeg fik anpart i 2-3 andre selskaber, så har selskabet jo sin egen drift (salg på webshops) og anparter i andre selskaber? Eller kan det sagtens lade sig gøre?

Det kan sagtens lade sig gøre.

 

Min holdning til holding er stadig at du skal vurdere på det reelle behov for holdingselskabet. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

1 du sparer ikke skat ved holding. Skat betales af overskuddet med 22% og resten kan ligge og hygge sig i drift - eller flyttes til holding - helt uden det gør forskel på skat, og skat - når pengene skal i dine lommer, vil også være ens fra drift og fra holding

2 Holding er administartion - sambeskatning - endnu et CVR der skal med på lovpligtig arbejdsskadeforsikring for reg. direktør - let en pris for endnu en bankkonto
Jeg er ikke overbevist om DU behøver holding - men læs http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html med fordele og ulemper

3 skattefri anpartsombytning er svaret hvis du VIL holding, men så kan du jo lægge pris til revisor oveni også

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis der ikke rigtig har været aktivitet i dit "Nuværende ApS" så kan du lade det selskab stifte et "Nyt ApS".

"Nuværende ApS" bliver så i praksis holding, mens "Nyt ApS" bliver drift.

Du kan også tage et kig på www.mitholding.dk hvor der bl.a. er en gennemgang af de praktiske krav, løsningsmodeller og omkostninger

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)