Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En el drevet plæneklipper

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 1. Feb 18
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 12:28 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

En el drevet plæneklipper er i sig selv ikke nogen ny opfindelse, men jeg tror de færreste af Jer har set på fordele og ulemper ved el/benzin.

F.eks. kender vi Flymo med en ledning i bagenden (som aldrig blev det helt store hit) og robot plæneklipperne der gør deres arbejde, desværre på en ofte usystematisk måde, hvor den kører lidt tilfældigt rundt på plænen.

Jeg håber med dette indlæg at andre vil forstå perspektiverne i det jeg nævner, jeg har ingen planer om at gå videre med denne viden, må håber andre griber den bold jeg kaster op i luften.

Hvis vi kigger på en benzin plæneklipper der klipper en plæne på ca. 35mx35m så kører den ca. 35m 70 gange eller i runde tal ca. 2000meter og det bruger den vel 1 liter benzin på. De præcise tal er IKKE supervigtige!!!

Hvis vi så kigger på en god elcykel fra Kina, så kan den transportere ca. 70kg med 50 km/t ved et forbrug på ca. 350watt. Dvs. den kan opnå ca. 50000 meter i timen svarende til ca. 40000 omdrejninger eller ca. 666 rpm - jeg tror vi alle er enige om at det er langt mere end en plæneklipper. Og på et forbrug på 1kwh vil cyklen kunne bevæge sig 150km.

Hvis en bil med 100hk kører 20km på en liter benzin og at 100hk svarer til ca. 25kwh, så svarer en liter benzin ca, til 5 kwh.

Deraf ved vi at benzin plæneklipperen bruger ca. 1 liter benzin eller 5kwh på at køre 2km, hvilket giver os et forbrug på 2.5kwh per km, men el plæne klipperen tager 150km på en kwh. Dermed bruger benzin plæneklipperen 2.5kwh x 150km = 375 kwh på at køre 150km. Det er 375 gange så meget energi som cyklen eller 37500% mere energi!!!

Så hvis man bygger en plæneklipper med 2 el motorer af denne type fra cyklen, så vil benzin plæneklipperen stadig bruge 180 gange mere energi end el plæneklipperen.

Selve plæneklipperen der blot bruger måske 2 gange 350watt, vil kunne bygges med storage svarende til 2 cykel batterier, eller et par store capacitorer der kan lades på et par minutter.

I princippet kan el plæneklipperen bygges som super letvægt som man skubber, så vil benzin udgaven bruge 375 gange så meget energi, og nedjusterer man motoren så den kører mindre end 666rpm bliver det endnu mere udpræget.

Var i opmærksomme på at el kan være så meget mere effektivt?

For at sætte det lidt i perspektiv så bruger danskerne måske 2mio liter benzin 15 gange årligt eller 30000m3 benzin som kunne erstattes af 80-160mwh elektrisk power, hvilket leveres på ca. 2 måneder af en 5mwh vindmølle der leverer strøm 40% af tiden...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:52 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er jo masser af batteridrevne plæneklippere. Jeg har selv bla.a nyeste model Bosch med største batteri - som klarer ca 3-400 m2 på en opladning nu hvor den har kørt et år (har 2 batterier) Specielt bruger den meget hvis græsset er højt og vådt. Jeg bruger den til vore mindre plæner mens en benzin model tager den store

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 14:10 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Interessant.
Det går lang tid mellem så mange fejlbehæftede beregninger er samlet på et sted

Tilmeldt 1. Feb 18
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:54 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak MS, jeg gjorde mig ellers umage med at fortælle at de præcise tal ikke var vigtige, pga forskellen i resultatet. Jeg har kun brugt ca. tal, fordi jeg ikke fandt det relevant at lave en super præcis beregning på et fantasi produkt.

Det ville klæde dig når du påpeger fejl i beregningerne, at du vælger at regne det igennem med de for dig rigtige tal, og fortæller hvad de for dig rigtige resultater på en andens fantasi beregning ender med. Men husk det er relevant hvorfor det for dig er vigtigt at bruge et andet tal tak...

Jeg valgte at benytte ca. tal fordi det netop var af lille betydning, og at 100 mennesker vil diskuttere 100 løsninger. Det er ikke relevant for en god snak om konceptet om benzin er 10 gange dyrere eller 100 gange. Essensen er at det er langt langt dyrere at bruge en benzin motor, og du sviner langt mere, og du sparer både miljøet og pengepung ved at optimere, løsningen. 

Jeg udelukker ikke at der er reelle fejl i min opstilling (jeg var faktisk inde og rette en fejl) men det er nemmere at vide om du finder faktuelle fejl der ikke bare er afrundinger osv. Jeg ulejligede mig faktisk med at bruge rigtige tal fra en cykel på alibaba og Golf E 

Tilmeldt 1. Feb 18
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:13 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har sikkert ret John, men jeg har ikke set capacitorer som erstatning for batteri, de er lettere og lader så hurtigt som stikkontakten tillader, Dvs kan du trække 6kwh så trækker du 100watt i minutet, så det går hurtigt med at lade til en klipning.

Jeg have nu også et nyt og bedrte batteri i tankerne, men prøvede at undgå at rode mig for voldsomt ud i at skulle vise Jer batteriet, fordi firmaet har anden technologi som jeg helst vil undgå at diskuttere for meget. Men de har et almindeligt bilbatteri i forskellige størrelser, men de lader en elbil markant hurtigere end andre.

Jeg ved ikke om det var helt klart men jeg valgte ikke at tage stilling til om storage unit skulle være en capacitor eller et batteri, og tænkte egentligt at den samme maskine kan køre på valgfrit storage der sidder "løst" på, som på håndværktøj.

Men jeg ser en antydning af at din el plæneklipper ikke er optimeret på at køre så billigt som muligt. (det er jo ikke din skyld)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:24 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke nogen viden om hvad en opladning koster men tror vel den er billigere end den tilsvarende l benzin for samme forbrug. Ofte kører jeg vel 600 m2 på en opladning og så sidder batteri 2 klar i lader - og opladning tager som ikke ret lang tid. En fordel ved meget elværktøj er, at man kan bruge samme type batteri - det gælder dog ikke for plæneklipper batteriet der er ret stort/tungt :)

Jeg er skam glad for min batteri maskine som klarer meget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Feb 18
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 18:39 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er da også cool at du har været lidt fremad rettet John, og jeg er da også sikker på at du nyder godt af mindre vedligehold med olieskift tændrørs rensning, og sikring af at have benzin i huset. 

Men når du beskriver yde evnen tænkte jeg bare det var for lidt, men hvis du har flere batterier er det vel et meget lille problem tænker jeg.

Men der vil altid være et marked for en løsning der er mere effektiv end den ellers bedste på markedet. 

Mange glemmer altså ofte at det er en illusion at man bare går ud og opnår 100% af hele markedet. Dominans bør ikke være motivationen, det er mere en naturlig udvikling jeg håber sker fremadrettet. Vi køber stadig flere benzin plæneklippere (tror jeg), for det er dem vi kender. Men hvis de blev solgt med lovning på nemhed og billig drift tror jeg producenterne ville nå meget bredere ud.

Det er sikkert ikke et produkt der får dig til at skifte din gode el plæneklipper ud med en ny de næste 10 år, og det kan næppe betale sig økonomisk eller miljø mæssigt. Hvis du bruger 1kwh 15 gange om året er det 30kr. så du skifter jo ikke ud fordi du kan gøre det på 0,5kwh, det betyder blot at du sparer 15 kr. årligt på at købe den mere effektive model...

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 23:40 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det var da godt nok en sjov tråd. Et lille koncept omkring græsslåmaskiner, så er deres formål ikke at køre mange kilometer, men at klippe græs. 

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvor mange omdrejninger klingen på en græsslåmaskine kører, men OPs beregninger er da helt hen i vejret. 

Elklippere er langt renere end benzin ditto, og det er lidt komisk i disse greenwashing tider at det er forurenende elbiler de grønreligiøse beder til og ikke at få fjernet vore dårligt vedligeholdte plæneklipper med deres motor teknologi ala 1960 Wartburg.  

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 09:24 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

BroncofanDK:
Det var da godt nok en sjov tråd.
Mon ikke det blot var et indlæg til anvendelse for en affiliate side eller andet seo ... -

Jeg sidder og pønser på en artikel om skimmelostens (også kaldet mugost) udbredelse i de nordlige lande i forhold til købet af brugte både fra fx den maritime webside scanboat

Jeg håber jeg får lige så meget opmærksomhed. Det er nemlig opmærksomhed jeg søger Big Smile måske den endda kan gå viralt.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 1. Feb 18
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 12:53 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 4 person

Per Krabbe du er jo snot dum og ubegavet!!!

Var det nødvendigt at udstille overfor alle at du kun har 2 hjene celler, der desværre løber i vejen for hinanden?

Regner du selv med at dit firma Scanboat får en positiv reaktion på at dens ejer udstiller sin manglende begavelse på offentlige boards?

Men der skal vel heller ikke mere end 2 hjerne celler til at lave skatteflugt til Alicante...

Det er ikke min skyld at du er så dårligt begavet at du ikke kan se noget positivt i at spare 90%-95% af energi forbruget ved at vælge den rette løsning.

Og det her er en tråd om nye måder at at gøre ting på, i en rubrik om opfindelser. Opfindelsen er et produkt der sparer energi i forhold til dagens alternativer.

Det er altid i orden at være en tåbe, men du er både en idiot og en tåbe!!!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)