Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af produkt- og miljø billeder på egen webshop.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Oct 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Jeg vil høre om I kan svare mig på om det lovligt at bruge produktbilleder og miljøbilleder af produkter på egen webshop

1) Fx Hvis man sælger originale solbriller af mærket Police eller Ray Band (men parallelimporteret).  Må man så bruge billeder fra nettet (produkt- og miljø billeder) fx med model/person som har solbrillerne. På sin webshop?  

2) Er det noget de danske distributører eller hoved brandet gider gøre noget ved, hvis en mindre dansk webshop, at man bruger disse billeder på sin webshop? 

3) Hvad er straffen, skal de bare fjernes? Bøde? eller større sag?

Ser frem til at høre om nogle har erfaring med dette og kan gøre en ung mand klogere.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Nej. Hverken noget du finder på nettet eller producenters billeder eller pressebilleder.  Du skal have lov i hvert enkelt tilfælde fra den der har ophavsret

Bod er afhængig af den indtægt du har fået dig ved at bruge andres ejendom, ofte for helt små ting 3-5000 kr per billede men det kan være langt mere

Du må skyde dine egne og bruge som du vil

Parallelimport er ulovligt - du må kun gøre det hvis du køber lovligt (ikke kopi i sagen natur) fra EU men ikke parallelimport som er fra uden for EU - Det har også en stor bod

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Oct 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John H. 

Tak for dine svar og hurtig feedback :-)

Er det noget som producenterne ofte gider gøre noget ved - ved ikke om du kender til nogle sager eller har hørt om nogle?  Gider producenter fx Ray Ban, Policer, Tommy Hilfiger eller de danske officielle distributører at gøre noget ved dette i praksis? 

Det må jo være ca. 80-90% af alle webshops som har produkt billeder og miljø billeder som de ikke selv har tager på deres webshops. 

Ja, det er naturligvis Parallelimport indenfor EU. 

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

super ofte ja - der er masser af sager-  noget nær dagligt - og nej jeg tror ikke det er 90% der har det - uha - men mange får jo lov, hvis de køber direkte af en grossist eller producent  - De store har advokater og rettighedsbureauer der laver auto search efter det og stikker masser af bøder ud. hundedyrt

Specielt den branche du overvejer - er superskarpe på at kræve voldsomme bøder

Dertil kommer jo, at det ER tyveri af andres arbejde - men det er jo mere den moralske side  -Mener du at de er ligeglade, så bare få lov - Du kan se bod i 100.000 kr klassen

Inden for EU er det ikke paralleimport - og der er det lovligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Jan 18
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Uha; du må for Guds skyld ikke satse på at original producenterne ikke gider at bruge tid, kræfter og penge på at gå efter “den lillemand”. Det gør de, og de er benhårde. Det handler om krænkelse af deres varemærke og underminering af deres forretning.

Kan du ikke selv tage billeder? Solbriller kan ikke være det aller sværeste at få billeder af, og måske vil dine kunder også acceptere “dårligere” fotos, hvis bare pris og service er OK

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Cookie - John Hannover:
Bod er afhængig af den indtægt du har fået dig ved at bruge andres ejendom,

Beløbet fastsættes normalt ud fra kostprisen på materialet. Nogle benytter kostpris * 2 som tommelfingerregel.

Ved et professionelt taget billede, hvor der er hyret både fotograf, en model, betalt for leje af lokation, samt brugt tid på redigering, kan det blive en dyr fornøjelse at krænke ophavsretten. Især hvis der er tale om mange billeder.

Cookie - John Hannover:
Specielt den branche du overvejer - er superskarpe på at kræve voldsomme bøder

Nu kan hverken virksomheder eller advokater udstede bøder. Men rettighedshaver har ret til betaling og kompensation for uretsmæssig brug.

Det er normal praksis at sende et betalingspåkrav. Mange sager bliver afgjort ved et forlig.

Virksomheder som f.eks. https://not-allowed.dk/ vinder stort set alle deres sager.

rkstennis:
Det må jo være ca. 80-90% af alle webshops som har produkt billeder og miljø billeder som de ikke selv har tager på deres webshops.

Det er almindeligt at producenten og/eller distributøren stiller billeder til rådighed for de forhandlere, der husker at spørge om lov først.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tager gerne endnu et par 1 stjerner - selv om vi som ikke er så uenige om substansen - nej man må ikke bruge produktbilleder og jeg synes skam da også dit svar er fint nok - men

Jo man kan i høj grad få erstatning sat op efter hvor meget man selv har tjent ved misbrug af billeder og tekst men - ja du har ret - oftest udgangspunkt er ofte kostpris (som ofte er meget vanskelig at fastsætte) x 2
der er masser af tilfælde, hvor en shop snapper et billede fra en film med en kendt der bruger xx - og hvor selve billedets værdi er det mindste, men hvor der ses på, hvad "misbrugeren" har tjent ved at bruge et klip/billede - oveni

Nej - det er ikke en hovedregel at producenter lader folk der ikke er officielle forhandlere  - her f.eks (parallelimport som det ikke hedder) fra EU - = finder produkter uden om de officielle forhandlere, Snarere forhindrer de store solbrille producenter med alt de kan, at deres billeder bruges af andre end deres "officielle" kunder

seoplus:
Det er almindeligt at producenten og/eller distributøren stiller billeder til rådighed for de forhandlere, der husker at spørge om lov først.

Det er klart man kan høre dem - og da bør gøre det, men er man uofficiel køber via "parallele" kanaler - så skal man ikke regne med at få de officielle produktbilleder til rådighed

Og ja - bod er det og ikke bøde - flot ramt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Det er klart man kan høre dem - og da bør gøre det, men er man uofficiel køber via "parallele" kanaler - så skal man ikke regne med at få de officielle produktbilleder til rådighed

Nu er det tilladt at spørge den distributør / virksomhed man handler med, selv om denne befinder sig i et andet EU land. :-)

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Lidt morsomt at jeg fik 1 stjerne for det indlæg.:-)

Jeg har aldrig selv fået et nej, når jeg har spurgt efter billeder til enten webshops eller affiliates sider. Det mest restriktive svar har været, at jeg skulle indsætte billederne embedded eller redigere dem for at mindske problemet med duplicate content.

Et eksempel på en alternativ leverandør inden for EU er brandsdistribuation, hvor man let kan blive oprettet som forhandler og hvor tingene er sat så meget i system, så man kan vælge mellem almindelig b2b handel, dropshipping eller helt lade dem sætte en flot webshop op med både tekst og billeder.

De har sjovt nok de produkter som trådstarter nævner som eksempel.

https://www.brandsdistribution.com/en/ 

---

Men mon ikke der stadig er et par gamle tosser uden relevant erfaring, som også giver mig 1 stjerne for dette indlæg med dokumentation for, hvordan denne type handel foregår i den virkelige verden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

sikkert mangle gamle tosser kan jeg tro - lad den bare ligge og lev i din selvtilfredshed.Det er jo svært ikke at se, at du har skaffet dig fjender - men jeg synes som du, at man skal give stjerner per god tro og ikke andet gammelt
Jeg kender også den virkelige verden - den kan du ikke få patent på - herunder 40 år i toppen af børsnoteret virksomhed der alene arbejde med branding af mode mm - og både piratvarer og logo misbrug i masse vis - omsætning cva ½ mia i 9 lande i Europa og 5 uden for - så lidt viden om hvad der kan ske - også i DK har jeg trods alt
Kender også til en del inden for netop solbriller - med køb fra alternative steder frem for mærkevare producenten - og deres vanskeligheder med af få adgang til mærkevareproducentens billeder - men alt er muligt-Trådstarter kan jo hjælpe ved at fortælle, om hans mærker gav billeder fri og i hvilket omfang

Det tror jeg givet også du har -og vores erfaringer behøver ikke være identiske - men kan sagtens være lige kurante

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)