Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs gældsbrev

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 9. Jul 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg er blevet erklæret personlig konkurs, for 3 uger siden.
Har i mit firma lånt penge af en ven og min far.
Der blev lavet et gældsbrev på det ene beløb på 90.000kr med sikkerhed i motorcykel i Marts måned 2018.
Det andet lån på 70.000kr ligeledes med sikkerhed i en motorcykel i juni måned 2018.
Lånene er i mellemtiden blevet bragt ned til henholdsvis 40.000 og 20.000.
Kan kurator så stadig omstøde gældsbreve og påstå disse ikke er gyldige, fordi de ikke er tinglyst ?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kurator omstøder ikke som sådan noget - hvis det kan sandsynliggøres - men kan jo stille spørgsmål til gæld som lige pludseligt dukker op til forældre og venner i et konkursforløb, og virker opfundet til lejligheden. Derfor ville tinglysning være smart. 

Kan du vise kurator, at pengene blev overført fra ven og far med 90.000 og 70.000 kr i marts og juni 2018 - så har du nok en mulighed for at sandsynliggøre det. Har du måske samtidigt fået en skriftlig vurdering af motorcyklen - og havde den en værdi af mindst disse 160.000 kr set lidt fremadrettet - og det er fra samme tid, så er det jo ikke dumt heller - og endeligt - kan du vise du har tilbagebetalt ialt 50.000 til den ene og 20.000 til den anden via netbank - så vil jeg også det understøtter lånet

Har alt været uden netbank - så tror jeg den forkastes - er alt sket via netbank - lånet i helhed og tilbagebetalinger - måske tilmed med tekst til modtager - Lån og Tilbagebetaling - så bør der være gode muligheder

Kurator har til opgave at sikre, at kreditorerne generelt får deres % af boet og skal stille spørgsmål ved gæld - kræve den ordentligt dokumenteret, så dårlig dokumenteret gæld, vil altid være en risiko.

Vent på andre, men ja - uden at kunne bevise denne gæld klart på div måder, og uden tinglysning, så tror jeg kurator har den mulighed. Omvendt tror jeg også at ven og far har indsigelsesrettighed og mulighed for at få afprøvet en forkastelse ved domstolen - men det ved andre mere om

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Mulle2008:
Hej
Jeg er blevet erklæret personlig konkurs, for 3 uger siden.
Har i mit firma lånt penge af en ven og min far.
Der blev lavet et gældsbrev på det ene beløb på 90.000kr med sikkerhed i motorcykel i Marts måned 2018.
Det andet lån på 70.000kr ligeledes med sikkerhed i en motorcykel i juni måned 2018.
Lånene er i mellemtiden blevet bragt ned til henholdsvis 40.000 og 20.000.
Kan kurator så stadig omstøde gældsbreve og påstå disse ikke er gyldige, fordi de ikke er tinglyst ?

Nej, kurator vil ikke forsøge at omstøde gældsbrevene fordi de ikke er tinglyst! Tinglysning er mere et spørgsmål om kreditor (din far og ven) kan kræve sikkerhedsstillelsen indfriet, men "lidt groft sagt" er det ikke dit problem.

 

Men kurator vil formentlig kigge på om de afdrag der er foretaget. Begge gældsbreve er nedbragt med 50.000 kr. og er det sket i henhold til gældsbrevets indhold eller er der her sket forfordeling af enkelte kreditorer. Med andre ord; har din far og din ven fået 50.000 kr. på bekostning af andre kreditorer? Og det er de afdrag som kurator måske vil forsøge omstødt.

 

Det er dog ikke nemt at sige hvad der konkret kommer til at ske. Det anhænger af kurator, de faktiske omstændigheder og de enkelte kreditorers ønske.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Men kurator vil formentlig kigge på om de afdrag der er foretaget.
tror du ikke også kurator vil kunne kigge på,om gælden er at se via netbank overførsler f.eks og tilbagebetaling ligeså (mere fordi tinglysning bliver nævnt som spørgsmål og MÅSKE kuratorer kan være udsat for lån der pludseligt opstår i familien ved konkurser :) ) - men jo godt point, om der er sket forfordeling ved tilbagebetalingen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jul 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar
Alt kan dokumenteres via netbank og gældsbreve er udstedt på udbetalingsdagen.
Men kurator siger de ikke er gyldige da de ikke er tinglyst.
Tilmeldt 9. Jul 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Har det nogen indflydelse hvornår gældsbrevene er fra, I forhold til hvornår konkursen er indtrådt ?
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mulle2008:
Tak for svar
Alt kan dokumenteres via netbank og gældsbreve er udstedt på udbetalingsdagen.
Men kurator siger de ikke er gyldige da de ikke er tinglyst.

Nu kender jeg som sagt ikke de faktiske omstændigheder.

 

Jeg siger ikke kurator er fejlciteret, men jeg tror han forsøger at få gældsbrevene til at fremstå "konstruerede til lejligheden". Med andre ord noget I har lavet i sidste øjeblik for at dække over nogle indbetalinger fra din far og din ven som værende enten indskud i virksomheden eller gaver. Et gældsbrev er ikke ugyldigt fordi det ikke er tinglyst, men det kan have konsekvenser i forhold til vindicering af aktivet.

 

I hvilken forbindelse har kurator udtalt sig; er det overfor din far og din ven eller? 

Tilmeldt 9. Jul 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Har udtalt sig over for mig, i forbindelse med de ting jeg har sendt ind til ham.

Tilmeldt 9. Jul 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Pengene der er lånt af ven og far blev sidste år brugt til at betale andre kreditorer med og er betalt tilbage når der var penge til det.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Mulle2008:

Har udtalt sig over for mig, i forbindelse med de ting jeg har sendt ind til ham.

Okay, jamen så bliver det jo interessant at se hvad kurator gør når din far og din ven anmelder deres krav og i øvrigt gør deres pant gældende.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)