Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om betaling af skat af overskud i VSO

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jul 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Der er en ting, der er lidt uklart for mig mht. beskatning under VSO. Der skal betales 22% midlertidig skat af opsparet overskud, men hvem skal betale det beløb?

Jeg havde egt. indtryk af at det var virksomheden, der betalte det, men det lader til at det er mig personligt. Det er jo ret væsentligt, eftersom det betyder at jeg skal kunne skaffe beløbet i min privatøkonomi og derfor bliver nødt til at trække flere penge ud af virksomheden, for at kunne dække det. Disse penge vil blive beskattet som topskat. Dvs. at jeg reelt kommer til at betale omkring 50% i midlertidig skat, hvoraf kun de 22% bliver modregnet ved senere udbetaling. Er det korrekt forstået?

Tænkt eksempel:

Brutto overskud i virksomhed 1.500.000
Udbetalt til privat 800.000
Opsparet overskud, brutto 700.000
Skat heraf (22%) 154.000

Skattesats, privat 0.58
154.000 / (1.0 - 0.58) 366.667
Effektiv skat af overskud ~52%
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

splatkat:
Hej.

Der er en ting, der er lidt uklart for mig mht. beskatning under VSO. Der skal betales 22% midlertidig skat af opsparet overskud, men hvem skal betale det beløb?

Jeg havde egt. indtryk af at det var virksomheden, der betalte det, men det lader til at det er mig personligt. Det er jo ret væsentligt, eftersom det betyder at jeg skal kunne skaffe beløbet i min privatøkonomi og derfor bliver nødt til at trække flere penge ud af virksomheden, for at kunne dække det. Disse penge vil blive beskattet som topskat. Dvs. at jeg reelt kommer til at betale omkring 50% i midlertidig skat, hvoraf kun de 22% bliver modregnet ved senere udbetaling. Er det korrekt forstået?

Tænkt eksempel:

Brutto overskud i virksomhed 1.500.000
Udbetalt til privat 800.000
Opsparet overskud, brutto 700.000
Skat heraf (22%) 154.000

Skattesats, privat 0.58
154.000 / (1.0 - 0.58) 366.667
Effektiv skat af overskud ~52%

Det er dig personlig som skal betale skatten.

 

Men du har misforstået det med beskatning af virksomhedsskatten. De 154.000 kr. (i dit eksempel) kommer forud for hæverækkefølgen, de skal ikke medregnes som private hævninger. Du skal ikke beskattes 2 gange ;)

Tilmeldt 10. Jul 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. "hæverækkefølgen" lader til at være det keyword, jeg savnede:

> Beløb til dækning af virksomhedsskat går forud for hæverækkefølgen
> Hæverækkefølgen omfatter ikke beløb, der er overført fra virksomheden til den selvstændige til dækning af virksomhedsskat. Se VSL § 5, stk. 3. Det betyder, at beløbet overføres forud for hæverækkefølgen efter VSL § 5, stk. 1.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1948887

Det vil altså sige at jeg skal foretage en overførelse fra virksomhedskonto ⟶ privat på det beløb, der dækker skat af overskud?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

splatkat:

Det vil altså sige at jeg skal foretage en overførelse fra virksomhedskonto ⟶ privat på det beløb, der dækker skat af overskud?

Ja, du kan hæve et beløb svarende til virksomhedsskatten uden at der sker skatteberegning af hævningen.

Tilmeldt 10. Jul 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Super. Tak igen.

Tilmeldt 10. Jul 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et opfølgende spørgsmål.

Skatten opkræves jo via B-skat, dvs. at den forudbetales. Men resultatet kendes først når året er omme. Er det tilladt at overføre beløbet inden regnskabet er opgjort og det endelige beløb dermed kendt? Hvis nej, betyder det jo reelt at jeg må lægge ud for beløbet af min privatøkonomi.

Hvis ja, så giver det jo lidt en udfordring. Eftersom jeg ikke kender resultatet, kan jeg kun give et skøn. Men hvis jeg skønner for højt, vil jeg jo komme til at trække for mange penge ud, som så efterfølgende skal betales tilbage til min virksomhedskonto. Det bliver noget frygteligt rod bogføringsmæssigt.

Så hvad gør man her? Sætter et konservativt (lavt) estimat, vel vidende at der kommer en efteropkrævning? Vil skat ikke brokke sig, hvis jeg konsekvent skyder 20% under år efter år?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

splatkat:

Lige et opfølgende spørgsmål.

Skatten opkræves jo via B-skat, dvs. at den forudbetales. Men resultatet kendes først når året er omme. Er det tilladt at overføre beløbet inden regnskabet er opgjort og det endelige beløb dermed kendt? Hvis nej, betyder det jo reelt at jeg må lægge ud for beløbet af min privatøkonomi.

Hvis ja, så giver det jo lidt en udfordring. Eftersom jeg ikke kender resultatet, kan jeg kun give et skøn. Men hvis jeg skønner for højt, vil jeg jo komme til at trække for mange penge ud, som så efterfølgende skal betales tilbage til min virksomhedskonto. Det bliver noget frygteligt rod bogføringsmæssigt.

Så hvad gør man her? Sætter et konservativt (lavt) estimat, vel vidende at der kommer en efteropkrævning? Vil skat ikke brokke sig, hvis jeg konsekvent skyder 20% under år efter år?

Det evige dilemma.

 

Som udgangspunkt skal man tilpasse sin forskudsopgørelse til den forventede indkomst. Hvor meget man må afvige er der som sådan ikke nogen præcis defineret grænse for, personligt har jeg kun set Skat gribbe ind når "det skriger til himlen" at forskudsopgørelsen er forkert.

I praksis tænker jeg ikke problemet er så stort. Hvis du laver en forskudsregistrering som rammer nogenlunde, og har sat hævningerne fra virksomheden til privaten i system så der eksempelvis udbetales et månedtlig beløb der dækker dit privatforbrug og b-skatteraterne, så vil du når året er omme ikke have noget problem da forskellen mellem forskudsopgørelsen og årsopgørelsen vil blive justeret i opsparet overskud og virksomhedsskatten er jo som tidligere nævnt "gratis" i skatteberegningen.

 

Det er min erfaring, at dem som får problemer, i forhold til at skatten betales privat, også er dem som har et "svingende" privatforbrug. For det er disciplinen og styringen omkring de private hævninger der påvirker en VSO-opgørelse allermest. Der er ikke noget mere frustrerende for en rådgiver, end når man laver en VSO, og hævningerne på forhånd afgør at der ikke kan skatteoptimeres.  

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)