I min webshop har vi med sikkerhed hver uge kunder som skriver enten deres navn eller adresse forkert. Nogle af fejlene bliver opfanget inden de bliver sendt, men desværre er det alt for ofte vi modtager en pakke retur med følgende besked "Modtager ukendt". Tit og ofte er fejlen at kunderne ikke har deres navn stående på døren o.li. Hver gang går der tid med snak i mellem kunden og Post Danmark for at finde ud af hvor fejlen ligger. Hvad gør i for at mindske disse fejl? |
Hej,
Der er flere ting man kan gøre:
-
Lav en adressekontrol inden afsendelse af varerne.
-
Lav evt. en ekstra bekræftelsesside i shoppen ved køb. Deri skal kunden bekræfte at bl.a. adresseoplysningerne er korrekte, og at kunden er indforstået med at evt. forgæves forsøg på levering/genfremsendelse af varerne vil blive faktureret.
-
Få kunden til at opgive flere telefonnumre (fastnet og mobil) så du kan få fat i dem, hvis det viser sig, at Posten ikke kan finde adressen. Du skal selvfølgelig nå at få fat i kunden, inden Posten sender dine varer retur til dig.
-
Gør det nemt for kunden at angive korrekt adresse: Der findes løsninger hvori det kontrolleres om en given gadeadresse findes under det postnummer kunden angiver. Prøv f.eks. at se hvordan Ruteplan.dk har løst det problem.
-
Lav en blackliste over snydenavne og adresser. Jeg ved at bl.a. Elvis Presley lever og bor flere steder i bl.a. København, Adolf Hitler bor på Gasværksvej og Jesus Kristus lever sørme også stadig. (Jeg har arbejdet i en stor internetvirksomhed hvor kunderne kunne signe sig op via vores hjemmeside) Mange opgiver også husnumre som ikke findes på den pågældende vej/gade.
Det er et stort arbejde, men alternativet er jo at Postdanmark scorer kassen (med de nye pakkepriser) på at dine kunder skriver forkert/ikke har navn på døren o.m.a.