Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omdannelse af enkeltmandsvirksomhed til holdingselskab (aps) med investerings- og konsulent-del

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Dec 18
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære eksperter. 

Jeg overvejer at omdanne min enkeltmandsvirksomhed, som pt. leverer konsulentydelser, til et holdingsselskab, som vil komme til at eje en virksomhed der forsætter med konsulentservicen, en anden virksomhed, som kommer til at fungere som investeringsvirksomhed i forskellig likvide aktier (såsom aktier), samt en tredje virksomhed der fungerer som en start-up inden for materiale produktion og salg

Mit spørgsmål til jer mere erfarende eksperter er, om det er nødvendig at oprette en holdingselskab eller om alle overstående aktiviteter kan ligge samlet i én enkelt virksomhed, så jeg blot skal omdanne den nuværende virksomhed til et APS? Dertil vil det være super, hvis I også kan give nogle råd med på vejen omkring hvordan man bedst omdanner sin virksomhed fra enkeltmands til APS. 

På forhånd tak for jeres råd og guldkorn på dette område. 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kan læse om omdannelse f.eks. her

https://www.ditselskab.dk/advokatydelser/fra-enkeltmandsvirksomhed-til-aps-eller-as-inkl-holdingselskab

Men det er også relevant at se på om du i det hele taget skal omdanne - eller blot oprette nyt selskaber. Hvis din nuværende konsulentaktivitet let lader sig flytte til et nyt selskab, så kan det meget vel være en markant billigere løsning. Det afhænger dog af dine konkrete forhold.

Den bedst mulige selskabsstruktur afhænger bl.a. af hvor der potentielt skal andre medejere ind eller ekstern funding. Det du beskriver som "start-up inden for materiale produktion og salg" kunne være en relevant kandidat til et selvstændigt selskab.

Umiddelbart lyder det overflødigt med et selvstændigt selskab til investeringer hvis det skal være 100% ejet af dig. Så kan den aktivitet lige så godt være i holdingselskabet.

Et holdingselskab som ejer et konsulent-selskab samt et materiale-produktion-og-salg selskab kunne være et bud.

Læs gerne lidt overordnet om holdingselskaberwww.mitholding.dk og søg professionel rådgivning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Vær sikker op du ikke fakturerer lønmodtager opgaver - for det er ikke lovligt og kan give skat over 100% i selskabsform - mere risikabelt end i personlig virksomhed https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

Dernæst tænk igennem hvorfor du vil have et lille konglomerat.  hvert selskab koster let 5-8000 kr om året i lovpligtig forsikring og bank mm - Se her om fordele ulemper holding http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det med triplebeskatning over 100% falder mig altså noget for brystet.

Det er jo helt sindssygt at praksis tillader at SKAT ændre indtægten, og samtidig angiver indtægten til selskabet som skattepligtigt driftstilskud, hvilket ingen nogensinde ville gøre i denne type virksomhed - det er helt sort at det er praksis.

Alt andet lige ville det give mening at det blev opfattet som lån over mellemregningskontoen, eller som kapitaludvidelse - aldrig som skattepligtigt driftstilskud. JEg finder denne praksis helt og aldeles urimelig, og tæt på "justitsmord" på de små erhvevsdrivende. Og forarges over at man ifalder triple-beskatning.

Burde vi/nogen ikke stille et spørgsmål til erhvevsministeren om denne "lovløse" praksis - der skal jo komme et politisk styresignal førend den ændres.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Det med triplebeskatning over 100% falder mig altså noget for brystet.

Det er jo helt sindssygt at praksis tillader at SKAT ændre indtægten, og samtidig angiver indtægten til selskabet som skattepligtigt driftstilskud, hvilket ingen nogensinde ville gøre i denne type virksomhed - det er helt sort at det er praksis.

Alt andet lige ville det give mening at det blev opfattet som lån over mellemregningskontoen, eller som kapitaludvidelse - aldrig som skattepligtigt driftstilskud. JEg finder denne praksis helt og aldeles urimelig, og tæt på "justitsmord" på de små erhvevsdrivende. Og forarges over at man ifalder triple-beskatning.

Burde vi/nogen ikke stille et spørgsmål til erhvevsministeren om denne "lovløse" praksis - der skal jo komme et politisk styresignal førend den ændres.

det har været afprøvet masser af gange - Don Ø - og mange andre har haft den type sager. Det handler jo om, at man tager ulovlige hævninger i et selskab - ved at lade som om man er selvstændig - men ofte er det bare en arbejdsgiver der kræver CVR - og så tager "lønmodtageren" momsfradrag for alle udgifter, kørepenge efter statens takst frem for befordringsfradrag og muliggøre 22% beskatning uden VSO krav eller andet - i et ApS

Det giver faktisk oftest meget fornuft - ellers kunne man jo smide kildeskattelov bort - og lade alle elektrikere drive CVR med helt andre fradrag og moms fradrag osv (bare eksempel på fag) Arbejdsgivere er gerne fri for ferie og andet - og lønmodtagere fakturerer ofte gerne via et selskab, men det er en ren uskik 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Det er ikke det med omgørelsen af indkomst til personen jeg er syntes er sindsyg - der er vi enige. Det er det som sker ved omgørelsen til selskabet. Som jeg forstår det:

Person P1, ejer selskab S1, som fakturerer arbejde for 500tkr inkl. moms til Kunde K1 via faktura. S1 har 400tkr i indtægt, og betaler løn.

Så kommer komme skat på bagkant og siger, "hov det skulle være løn/honorar", derfor:

1) P1 indkomst forhøjes med 500tkr da fakturaen skulle være løn. Det skal P1 svare skat af det fulde beløb med det samme.

2) S1 indkomst nedsættes så med 400tkr. fordi beløbet jo var løn til ejer P1.

3) Og så kommer det sindsyge, samtidig så øges selskabets indkomst S1 med 500tkr. idet beløber som blev betalt (som jo var løn, jf. skat) anses for skattepligtigt driftstilskud fra ejeren til selskabet. Det er helt sort.

4) K1's afløftede moms, skal omgøres, men dette mod svarer S1s moms, så det er for SKAT provenu neutralt. Men K1 vil jo gerne have dem tilbage fra S1. Så de retter jo nok et krav.

5) Allerede udbetalt løn fra S1 til P1 kan ikke omgøres.

At skat omgører opgørelsen som løn er OK

Det er punkt 3) og 5) som er helt godnat - der er jo ingen som ved sine fulde fem ville yde skattepligtigt driftstilskud til eget selskab, og lønnen fra S1 ville jo også være anderledes. Så når SKAT ændre opgørelsen sker på vilkår som aldrig ville være blevet fulgt i praksis hvis beløbet var faldet som løn, som er præmisen.

Det giver mening at de ændre opgørelsen. Jeg ville også have det fint med at der var en sanktion - men at laver det nr. med 3) hhv. 5) når de omstøder fakturaerne er altså helt lovløst for de små erhvervsdrivende.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er vel at hvis det eneste der skete var at der skete omgørelse til løn var, at dels ville det jo så være reelt helt ufarligt at snyde med kildeskat - dels at det ville berøre selve det med maskeret udbytte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Dec 18
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen. Tak for dit svar. Jeg har kigget nærmere på tilsendte link og overvejer nærmere næste skridt.  

Tilmeldt 2. Dec 18
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. Tak for dit svar.

Der er absolut ud fra dit link nogle relevante fordele og ulemper ved oprettelse af et holdingselskab. Mit opfølgningsspørgsmål er, om jeg kan oprette et nyt APS virksomhed, som kommer til at fungere som en produktionsvirksomhed, samtidig med at jeg fortsætter med min enkeltmandsvirksomhed, der tilbyder konsulentydelse, uden at oprette et holdingselskab der ejer andel i begge viksomheder? Min idé for produktionsvirksomheden indeholder risici og derfor ønsker jeg ikke at køre aktiviterne under enkeltmandsvirk.form, men istedet som et APS. Konsulentservice-delen kan i teori stadig fortsætte som enkeltmandsvirksomhed. 

Mht. investerings-benet, kan dette vel frit ligge i APS'en eller enkeltmandsvirksomheden?

MVH Kermitz

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt han personlig virksomhed og ApS samtidigt, bare ikke rode deres økonomi sammen

husker ikke investeringsbenet men hvis det er overskud der kommer fra ApS kan pengene investeres derfra. 

vh john hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)