Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse i eget ApS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 26
Fra  StudieGo Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Det er gået op for mig at der er muligt at få kørselsgodtgørelse for den ehvervs kørsel jeg har i mit firma. Jeg kører i min egen "hvid-plade bil".

Der er en del guides til hvordan man enten: 1) laver kørebog og får godtgørelse for antal kilometer og 2) kan fratrække udgifter direkte i regnskab.

Sådan tror jeg i hvertfald det fungerer. MEN det lader til at reglerne mest henvender sig til enkeltmandsvirksomheder.

Jeg har et ApS selskab.

Jeg har Googlet videre og fundet følgende om køreselsgodtgørelse for selvstændige med virksomhed i selskabsform:

""">>>Virksomheden drives i selskabsform

Der vil kunne udbetales sædvanlig skattefri kørselsgodtgørelse, idet man i forhold til selskabet betragtes som lønmodtager.<<<""""

Problemet er nu at jeg ikke endnu har modtaget en lønseddel af virksomheden. Så jeg ved ikke om overstående vil kunne lade sig gøre...

Lille tillægsspørgsmål:

Jeg har også et enkeltmandsvirksomhed med tilhørende bil på papegøje-plader. Kan jeg også få kørselsgodtgørelse hvis jeg bruger denne bil i mit ApS (altså erhvervs-kørsel selvfølgelig).

Jeg håber ikke at mit spørgsmål blev for kringlet :-)

Dbh Jonatan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

I selskabet må der kun betales kørselsgodtgørelse ved en helt reel løn der svarer til det forventede timetal i selskabet  ellers ikke, og det sker så med lønsedlen og indberetning. Det ligger i at man ikke ses som lønmodtager i den sammenhæng hvis man ikke har en reel løn (ganske lidt kørsel - måske 5000 kr per måned kunne række, men tommelfingerregel, den tid man forventes at bruge inkl kørsel til mindst 100 kr i timen)

Du kan ikke få godtgørelse for at bruge din private papegøjeplade i selskabets sammenhæng - men i enkeltmands hvor du også kan have momsfradrag for driftsdelen. Brug derfor hvidpladen i selskabet men kun ved reel løn

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 26
Fra  StudieGo Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar John Hannover!

Jeg skal lige have skåret det ud i pap..

Så det er korrekt at: Det slet ikke er muligt at få kørselsgodtgørelse for de kilometer jeg har kort i min hvid-plade bil for mit ApS hvis jeg ikke har modtaget løn?

dbh Jonatan

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt som John skriver, at du ikke kan modtage skattefri kørselsgodtgørelse, hvis du ikke modtager en (rimelig) løn fra selskabet.

Fra København
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 26
Fra  StudieGo Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar

Sikke en skam.. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)