moms på fakturaen? - Side 2 - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Marketing & Salg (Ikke Internet)

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Diverse salg, marketing, PR & kundeservice "

moms på fakturaen?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
Amino-karma 242
Tilmeldt 13. jul 15
Indlæg ialt: 53

Skrevet 26-08-2019 kl. 14:20

Er det en fordel for en momsregistreret kunde, at jeg ikke skriver momsfakturaen?

Sagen er, at jeg både har et CVR-nummer OG arbejder som freelance honorarmodtager med CPR-nummer. 
Jeg bruger sjældent CVR-nummeret, og i denne virksomhed er jeg derfor heller ikke i nærheden af de 50.000, som kræver momsregistrering.
CVR-nummeret bruger jeg en sjælden gang imellem, hvis kunden er privat, så det ikke ser 'sort' ud. Men også uden moms. I det tilfælde er det jo en fordel for kunden, som sparer momsen.

Jeg undlader momsen for nemheds skyld ... altså for at slippe for dette regnskab og administration. 
Men lidt dumt er det da nok, eftersom jeg jo ind imellem har nogle udgifter.

Jeg har for en del år tilbage brugt moms, lavet momsregnskab osv. og ved egentlig godt, hvad det går ud på. Men er alligevel lidt i tvivl nu, og derfor dette til jer, der bare har det hele lige i ærmet og sikkert kan svare i søvne om noget så faktisk enkelt som moms:

- Hvis jeg inddriver salgsmoms og ikke selv bruger beløbet i min virksomhed, så betaler jeg ganske enkelt momsen tilbage til Skat?
- Hvis en momsregistreret kunde ikke kan bruge købsmomsen (som jeg skriver på fakturaen), så får kunden ganske enkelt beløbet tilbage fra Skat?

- Og ergo er det kunden/virksomheden ligegyldigt, om jeg lægger moms på eller ej?

Jeg skal til at genoptage min freelancevirksomhed over for momsregistrerede kunder, og derfor vil jeg lige være 100 % sikker på, at det ikke er et konkurrenceparameter (til min fordel), at jeg ikke 'bruger moms'.

Er det ikke rigtigt alt sammen?
?:-)