moms på fakturaen? - Side 2 - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Marketing & Salg (Ikke Internet)

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Diverse salg, marketing, PR & kundeservice "

moms på fakturaen?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
Amino-karma 242
Tilmeldt 13. jul 15
Indlæg ialt: 53

Skrevet 26-08-2019 kl. 14:20

Er det en fordel for en momsregistreret kunde, at jeg ikke skriver momsfakturaen?

Sagen er, at jeg både har et CVR-nummer OG arbejder som freelance honorarmodtager med CPR-nummer. 
Jeg bruger sjældent CVR-nummeret, og i denne virksomhed er jeg derfor heller ikke i nærheden af de 50.000, som kræver momsregistrering.
CVR-nummeret bruger jeg en sjælden gang imellem, hvis kunden er privat, så det ikke ser 'sort' ud. Men også uden moms. I det tilfælde er det jo en fordel for kunden, som sparer momsen.

Jeg undlader momsen for nemheds skyld ... altså for at slippe for dette regnskab og administration. 
Men lidt dumt er det da nok, eftersom jeg jo ind imellem har nogle udgifter.

Jeg har for en del år tilbage brugt moms, lavet momsregnskab osv. og ved egentlig godt, hvad det går ud på. Men er alligevel lidt i tvivl nu, og derfor dette til jer, der bare har det hele lige i ærmet og sikkert kan svare i søvne om noget så faktisk enkelt som moms:

- Hvis jeg inddriver salgsmoms og ikke selv bruger beløbet i min virksomhed, så betaler jeg ganske enkelt momsen tilbage til Skat?
- Hvis en momsregistreret kunde ikke kan bruge købsmomsen (som jeg skriver på fakturaen), så får kunden ganske enkelt beløbet tilbage fra Skat?

- Og ergo er det kunden/virksomheden ligegyldigt, om jeg lægger moms på eller ej?

Jeg skal til at genoptage min freelancevirksomhed over for momsregistrerede kunder, og derfor vil jeg lige være 100 % sikker på, at det ikke er et konkurrenceparameter (til min fordel), at jeg ikke 'bruger moms'.

Er det ikke rigtigt alt sammen?
?:-)

Amino-karma 179.096
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 39.150
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 26-08-2019 kl. 14:34

Har du en momsregistreret virksomhed må du ikke også have en der laver andet momspligtig omsætning, uanset den er under 50 t

Så snart du er momsregistreret ersonig virksomhed så er ALT du laver og som ville være momspligtig hvis over 50 t - momspligt og du må aldrig udlade moms så. Du vil få bod og moms at betale for alt veed en kontrol

Nej det er ikke en fordel for en momsreg at blive faktureret uden moms - momsen trækker de jo fra

Du må ikke gøre så det virker til, ind imellem sige det er dit CVR med momspligt og så ind imellem, når det er praktik at undvære moms - lave selvstændigt arbende uden moms

vh John Hannover

Amino-karma 242
Tilmeldt 13. jul 15

Lynette
Skrevet 26-08-2019 kl. 15:14

Tak for svar! Så er jeg igen helt sikker på det. :-)

Mht. det andet - både CVR/selvstændig og CPR/b-indkomst, så er det faktisk lidt mærkeligt, synes jeg. Når jeg ser mig omkring vedr. moms og b-indkomst, så fremgår det bl.a., at honorarmodtagere/b-indkomst betragtes som selvstændige, hvad angår momspligt ved 50.000,- 

- - -

https://www.saedding-revision.dk/nyheder/107-
Skattemæssigt anses honorarindtægter som B-indkomst, og derfor skal honorarmodtagere selv beregne skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Momsmæssigt findes begrebet honorarmodtager ikke. Da der kun skelnes mellem lønmodtagere (A-indkomst) og selvstændigt erhvervsdrivende (selvstændig økonomisk virksomhed), anses honorarmodtagere for at være sidstnævnte, og omfattes derfor af momsloven og eller lønsumafgiftsloven.

https://www.hk.dk/raadogstoette/freelancer/dine-pligter/moms
Hvis du arbejder som freelancer og får B-honorar, skal der ikke opkræves moms, hvis din omsætning på rullende 12 måneder ikke overstiger 50.000 kr. I så fald falder du under SKAT's bagatelgrænse. Hvis din omsætning overstiger 50.000 (brutto før skat), skal du CVR-registreres og opkræve moms, hvis din ydelse er momspligtig.

- - -

Dette står bare i modsætning til, hvad jeg har snakket med Skat om, hvor jeg mindst to gange har fået slået fast med syvtommersøm, at der ikke er momspligt for b-indkomst/honorarmodtager med CPR-nummer. Det er vel et par år siden. I mit tilfælde grafisk arbejde og korrekturlæsning og altså ikke noget, der direkte er omfattet af momsfritagelse.
Endvidere har jeg fået grønt lys for at benytte både CVR og CPR - og altså kun førstnævnte (CVR) med 50.000,-loftet for momspligt. Med CPR fik jeg slået fast, at jeg 'kunne tjene millioner' uden momspligt.
Ja, det var mine ord, som fik 'ja' fra Skat.
Så det er jo lidt mærkeligt.

Jeg må nok snakke med dem igen.

Amino-karma 179.096
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 26-08-2019 kl. 15:44

Ja men det er jo for honorarmodtagere der IKKE har selvstændig moms virksomhed

Du kan godt tjene mio uden moms som CPR - men ikke ved selvstændig momspligtig aktivitet når du ER momsregistreret. ER det rent honorar eller ren løn med a-skat så kan du - men hvis dit honorar arbejde ER selvstændigt og som du nævner momspligtig aktivitet, så kan du ikke skiftevis fakturere noget i dt momspligtige CVR og skiftevis som privat person uden moms

Der er forskel på honorar - lønmodtager og egentlig selvstændig og når du har CVR som det så skal alt selvstændigt faktureres med moms

vh John Hannover

Amino-karma 242
Tilmeldt 13. jul 15

Lynette
Skrevet 26-08-2019 kl. 16:59

Hej John
Du er enig i, at man godt må tjene millioner uden momspligt, hvis man kun benytter CPR-nummer. 
Men fremgår det ikke netop af de to links, at honorarmodtagere sidestilles med selvstændige mht. de 50.000, og at de foruden momspligten også - og vel derfor - skal registrere sig som selvstændige, når de kommer over de 50.000?
Det undrer mig, for jeg har jo netop fået noget andet at vide ved Skat selv (og nu også dig :-)).

Jeg skal da tydeligvis have snakket med Skat igen, om jeg godt kan fortsætte med CPR ved siden af evt. moms fra CVR-nummeret. 
Foreløbig har begge dele jo været uden moms. Det fremgik dog ikke (hos Skat), at det var derfor, jeg godt kunne bruge både CPR og CVR, alt efter 'behov'. Fx jo, at et CVR-nummer ser professionelt ud over for private slutkunder. Og at det altså i høj grad benyttes for et syns skyld, at der er orden på tingene. Det var Skat helt med på. 

(At der betales skat og AM-bidrag er i øvrigt en selvfølge uanset det ene eller det andet, det her handler kun om moms :-))

Amino-karma 179.096
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 26-08-2019 kl. 17:11

Så længe du ikke overskrider samlet moms 50 t og registrerer så snart du kan se du vil det, samlet, kan jeg ikke se der sker noget. Alt er så uden moms

Derimod kan du ikke drive selvstændig virksomhed som PMV og så holde omsætning borte fordi det er momsmæssigt mest praktisk at have det i CPR

Så vil den momspligtige aktivitet skulle ses samlet i forhold til momsregistrering

vh John Hannover 

Amino-karma 242
Tilmeldt 13. jul 15

Lynette
Skrevet 27-08-2019 kl. 15:35

Tak for dine kommentarer, det lyder logisk og forståeligt. Jeg får en snak med Skat om det snarest ved lejlighed.
:-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)

RSS-feed

Besøg vores samarbejdspartnere :