Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At tage et lån ud af egen virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Sep 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Jeg er ejer af min enkeltmandsvirksomhed Stage Digital.

Jeg har penge liggende på virksomhedens bankkonto, og har et spørgsmål vedr. dette.

Hvis jeg vil investere i et ur til kr. 50.000. Er det så muligt at tage et lån ud af min enkeltmandsvirksomhed på 50.000, købe uret privat, eje det i f.eks 1-2 år mens dets værdi stiger. Derefter så sælge uret og betale virksomhedens lån tilbage med en eventuel rente på 2% ? Eller for den sags skyld kan betale lånet tilbage med en tilsvarende rente, af egen kapital - uden at sælge uret?

Jeg spørger, da jeg har hørt at dette kan lade sig gøre i England, og tænkte på om det også kan gøres i Danmark.

Der er en artikel på LegalDesk som bekræfter at man kan låne af sin enkeltmandsvirksomhed, men den er ikke dybdegående i detaljerne. Jeg kan dsv. ikke linke artiklen her i opslaget. Du kan finde den ved at søge på "tage lån fra enkeltmandsvirksomhed"

Er der nogen, som har styr på disse detaljer?

Tak på forhånd,
Sander.
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan simpelthen ikke se fidusen. Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, kan du jo bare hæve pengene ud til dig selv - så længe du har til at betale moms og skat. Og skatteteknisk er det efter min bedste overbevisning også det, du gør.

Medmindre jo at du kører med vso ordningen, men i det tilfælde bør du spørge din revisor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I enkeltmands med alm personskat tager man ikke lån og man må hæve alle de penge man vil og kan - uden skat. Det sker i mellemregning og påvirker ikke resultat til skat som jo kommer fra drift.

Du kan bare hæve løs, så længe du kan betale dine kreditorer inkl. moms osv - så er alt godt. Kan du ikke, så er det dig selv der skylder dem - netop fordi personlig virksomhed jo er helt samme som dig personligt hvad hæftelse angår.

Selv om visse ure historisk er steget - så er der ikke en sikkerhed for at det du køber gør - vil jeg lige sige som investor i vintage ure. Ex Omega speedmasters har haft udvikling fra "billige" til ganske dyre for kaliber 321 modellerne (fra 30-40.000 for få år siden til + 100.000 i en periode) og så retur til en del billigere igen 

Visse ure - rolex - har en vis samler hype - hvor prisstigning dog i ganske stor omfang afhænger af stand = slid/hairlines fra brug er ikke til fordel

Nå det var en anden sag - bare hæv helt som du vil under mellemregning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København S
Tilmeldt 4. Sep 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig med John Hannover

"Lånet" som du tager fra din virksomhedskonto, er SKAT uvedkommende.
De ser udelukkende på dit regnskab kontra din udviddede selvangivelse.

Du kan derfor frit trække fra/til fra din konto, så længe du ikke er omfattet af virksomhedsordningen.

Bedste hilsener
Alexander
Partner og bogfører hos
Cocktaiils.dk
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)