Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Chefers ret til at forbyde ansattes bijob forsvinder

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Dog som DI korrekt skriver, vil det forsat være muligt at forhindre et bijob der kan komme i vejen for hovedjobbet (overlæge der opererer om formiddagen må ikke tage nattejob.Inden :) ) eller kan skabe konkurrence i mange fald - du vil stadigt kunne stoppe din elektriker ansatte i at bijobbe hvis der er risiko for det er med din kundemasse - men ellers ja - intentionen er, at det skal være frit at tjene penge ved siden af

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Fint at hovedarbejdsgiver ikke har hånd- og halsret over ansatte, når de samtidig ikke kompenserer dem for det.

Fra Kastrup
Tilmeldt 15. Sep 17
Indlæg ialt: 7
Fra  AirCrobat ApS Skrevet kl. 07:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt, jeg var tidligere på året til en samtale hos et marketing-bureau der tilbød en lav hyre og samtidig krævede, at det freelance-job jeg har, det skulle jeg sige op. Hvis man passer sit job og ikke stjæler virksomhedens kunder, så synes jeg aldrig det har været i orden for en arbejdsgiver, at forhindre ansættelse på baggrund af bi-job. 

Men dette forhindrer vel ikke arbejdsgiver i at spørge ind til bijob til en samtale, og derfra veælge vedkommende fra? 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har jeg en ansat der ikke giver sig 100% i de 37 timer jeg betaler for, fordi de også passer andet, så vil den person miste sit job.
Så den regel er 0 værd.

De bedste hilsner

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

gustave:
Men dette forhindrer vel ikke arbejdsgiver i at spørge ind til bijob til en samtale, og derfra veælge vedkommende fra?
nej - ligeså lidt som hvis arbejdsgiveren kan mærke, det går ud over arbejdsevnen i det daglige job, så reglen er jo ikke det store værd. Ret typisk EU regel i mine øjne. Det har altid været vanskeligt for en arbejdsgiver at fyre en ansat for et bijob - og det vil heller ikke forbyde arbejdsgiver at skrive, at den ansatte forventes at bruge alle sine kræfter på jobbet - og så bedømme, at et bijob gjorde at det ikke var tilfældet - 

En sælger der måske nattearbejder er måske ikke på mærkerne dagen efter - En luftkaptajn skal vel ikke have bijob og sidde vågen timerne inden flyvning for at opbygge en webshop - osv - En elektriker kan måske ikke bijobbe som elektriker uden det går ud over arbejdsgivers salg

Omvendt kan en alm kontor person eller håndværker måske godt have et mindre bijob - eller køre noget online - uden det skader, og så vil en normal arbejdsgiver vel heller ikke være imod det.

Der sættes regler for arbejdstid - 37 timer osv - og så er det måske naturligt nok, at med lidt krævende jobs, så mener arbejdsgiver, at den person man betale for jobbet, ikke skal bruge andre 20 timer på noget andet - men det afhænger nok af job typen og om medarbejderen er fuldt på i den betalte arbejdstid

Jeg tror ikke det ændrer det store ud over, at arbejdsgiver ikke per standard bare kan forbyde enhver form for bijob og det er rimeligt nok

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 169
Fra  Smykkelivet.dk I/S Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin, så har du jo bare ansat forkert :) men selvfølgelig skal folk da give det de har i deres arbejde.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)