Snydt og bedraget i B2B handel - Hvordan er man stillet? - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Marketing & Salg (Ikke Internet)

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Diverse salg, marketing, PR & kundeservice "

Snydt og bedraget i B2B handel - Hvordan er man stillet?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
Amino-karma 31
Tilmeldt 5. sep 11
Indlæg ialt: 8

Skrevet 12-09-2019 kl. 16:00

Jeg er nystartet med enkeltmandsvirksomhed og har investeret i noget maskineri fra et firma, som viste sig absolut ikke at være som aftalt i handlen. 
Da sælgeren også er aktiv herinde, ønsker jeg ikke at komme nærmere ind på hvad det præcist er. 

Jeg fik leveret og opsat maskinen, og testede den sammen med montøren at den virkede, hvilket den også gjorde i de test vi udførte der.
Dybt inde i maskinen sidder der dele, som er ca. halvdelen af maskinens pris og som var aftalt var skiftede til nye (ellers kunne jeg jo lige så godt have købt en anden maskine til under halv pris)
Det viser sig efter nogle dage, når jeg forsøger at lave andre ting at disse ikke er skiftede som aftalt og jeg kan dokumentere dette, da man tydeligt kan se det, ved at skille maskinen af. 

Firmaet der har solgt mig maskinen er nu "gået på ferie" og selvom jeg har købt med garanti, faktura og det hele er de sådan set ligeglade.

Hvordan står jeg stillet i sådan en situation?
Det er ikke et lille beløb det drejer sig om, men det er nok stadigt samme beløb som det ville koste mig i advokatudgifter, at køre en sag. Har jeg andre muligheder? 

Amino-karma 45.362
Tilmeldt 3. feb 06
Indlæg ialt: 11.024

Ravn
Skrevet 12-09-2019 kl. 16:22

Antager der er tale om et dansk firma?  Har du det på skrift at den omtalte del skulle være ny ved køb?

Har du lavet en skriftlig indsigelse til firmaet og i givet fald hvordan forholder dig sig til den?  Hvad mener du med "nu gået ferie" ?

Hvor stort et beløb er der tale om ?

Amino-karma 179.096
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 39.150
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 12-09-2019 kl. 16:25

Har du noget skriftlig om hvilke dele der skulle være skiftede til nye - så det fremgår, at det skulle være helt nye dele - eller renoverede, og hvilke dele der er tale om

Ellers er det jo lidt op ad bakke at klage.

Er maskinen gået i stykker inden for garantien og der ikke er forbehold for sliddele osv, så bør den jo repareres på garantien.

Teoretisk kan firmaet jo være lille og måske bare en person som jo så godt kan være gået på ferie, men dog gerne vil hjælpe når ferien er ovre?

Uden en klar aftale om hvilke dele i en brugt maskine som skulle være udskiftet til nye, så er det næppe en advokat værd

vh John Hannover

Amino-karma 31
Tilmeldt 5. sep 11

tcdk
Skrevet 12-09-2019 kl. 16:32

Det er et dansk firma ja og jeg har på skrift (i 2 forskellige omgange) at præcis de dele er nye.

Jeg har skriftligt gjort dem opmærksom på det, men får bare et svar om at de er gået på ferie. Deres telefoner er lukkede.

Udskiftningen af de dele beløber sig i 15-18.000,- ex. moms

Amino-karma 31
Tilmeldt 5. sep 11

tcdk
Skrevet 12-09-2019 kl. 16:36

Jeg har på skrift at de navngivne dele er nye og hele maskinen har gennemgået service - Ingen af de dele er overholdt.

Maskinen er som sådan ikke gået i stykker, men er bare ikke brugbar i fuld produktion, da disse sliddele har overskredet deres holdbarhed med 2,5 gange normerne (Har jeg efterfølgende fået udlæst fra maskinen)

Firmaet er ikke én person. Jeg har desværre efterfølgende fundet ud af, at firmaet er involveret med nogle personer, som har fået meget stor mediedækning i Danmark, pga. svindelsager. Jeg undersøgte dem ellers så meget jeg kunne på daværende tidspunkt, men har efterfølgende fået nogle oplysninger som gav meget information.

Aftalen var klar, hvilke dele der skulle udskiftes og være nye. Det var hele grundlaget for købet.

Amino-karma 45.362
Tilmeldt 3. feb 06
Indlæg ialt: 11.024

Ravn
Skrevet 12-09-2019 kl. 16:39

tcdk:
Jeg har skriftligt gjort dem opmærksom på det, men får bare et svar om at de er gået på ferie. Deres telefoner er lukkede

Det lugter da af konkurs, har du underøgt om de er gået konkurs ?

Du bør omgående lave en skriftligt indsigelse hvor du gør dem klart at såfremt de ikke skifter delen indenfor en given frist, vil du hæve handlen. 

Husk at sende brevet skriftligt dvs. rekommanderet post + mail.  gem kopi af brev og mail.  

Amino-karma 179.096
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 39.150
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 12-09-2019 kl. 17:14

tcdk:

Jeg har på skrift at de navngivne dele er nye og hele maskinen har gennemgået service - Ingen af de dele er overholdt.

Maskinen er som sådan ikke gået i stykker, men er bare ikke brugbar i fuld produktion, da disse sliddele har overskredet deres holdbarhed med 2,5 gange normerne (Har jeg efterfølgende fået udlæst fra maskinen)

Firmaet er ikke én person. Jeg har desværre efterfølgende fundet ud af, at firmaet er involveret med nogle personer, som har fået meget stor mediedækning i Danmark, pga. svindelsager. Jeg undersøgte dem ellers så meget jeg kunne på daværende tidspunkt, men har efterfølgende fået nogle oplysninger som gav meget information.

Aftalen var klar, hvilke dele der skulle udskiftes og være nye. Det var hele grundlaget for købet.

så bør du, som Ravn vist også skrev, klage skriftlig med anbefalet brev. OM det så betaler sig at køre en sag, afhænger af OM de mennesker har nogen penge du kan komme efter, eller kan klare at sætte maskinen i den stand du har aftalt - og af beløbet, da en advokat let kan koste 5.000 kr for at skrive vrede breve og - en god del mere hvis der så skal køres en sag, men det vil sagføreren kunne råde om. Er det en konkurs - så kan alt jo være tabt uanset hvad

god vind med det

vh John Hannover

Amino-karma 31
Tilmeldt 5. sep 11

tcdk
Skrevet 12-09-2019 kl. 17:53

Firmaet er ikke under konkurs. 

Jeg tænker også at de ikke har nogle "legale" penge og dem jeg har betalt dem, er de ude at rejse for. 

Amino-karma 80.551
Tilmeldt 24. jun 07
Indlæg ialt: 14.631
flag Amino Plus Amino Ekspert
Fashion-Seller
Fra Cosmos Co , Customfit.eu
Skrevet 15-09-2019 kl. 22:02

Hvis du er lidt ferm i Jura og lovgivning, vil du kunne køre en retssag på, at det leverede ikke er som aftalt, og dermed enten får refunderet nogle penge, eller lade handlen gå retur.

Spørgsmålet er så bare, om der er penge at hente hos modparten, det kunne godt lyde som om, at dette ikke er tilfældet, som Ravn også er inde på...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)

RSS-feed

Marketing & Salg (Ikke Internet) er venligst sponseret af:

Besøg vores samarbejdspartnere :