Jeg er godt klar over at der er meget læsestof på nettet, som beskiver de forskellige selskabsformer (jeg har været igennem det meste vil jeg mene)
Min situation: Jeg indtaler stemme til reklamefilm og har fået nogle kunder. (Har b.la. en faktura på 12.000 kr. som jeg skal have sendt)
Jeg studerer i øjeblikket (er på SU) og har et job ved siden af, hvor jeg tjener det maximale man kan på SU uden at man bliver trukket.
Derudover har jeg sparet 20.000 op til et ApS eller holdingselskab, og er også villig til at låne de sidste 20 til at oprette, hvis det er det rette for mig.
Jeg regner med at tjene ca. 50.000 kr. næste år. til en start. Spørgsmålet er om det kan betale sig for mig. Hvad vil det ca. koste at have et holdningselskab om året i revisionsudgifter?
Meningen med selskabet er at det bliver en form for opsparing, vil ikke trække udbytte ud og har heller ingen udgifter.
Et holding kan jeg slet ikke se behov for i alle fald, og regn med bank 3-5000 kr - lovpligtiig arbejdsskadeforsikring for direktør uanset oms og løn ca 500-1500 kr - og måske så også noget til regnskab og sambeskatning
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Med 50.000 i årlig omsætning skal du virkelig gøre dig umage for at arrangere det administrative billigst muligt. Ellers får du hurtigt nogle omkostninger og et tidsforbrug som gør det uinteressant (med honorar-udbetaling som det nemme alternativ)
Hvis du forventer at fortsætte med denne type arbejde også efter studiet og måske også udvide så kan det give mening at overveje et ApS - specielt fordi du nævner at du vil spare pengene op i selskabet.
Du nævner "revisionsudgifter", men du vil ikke være forpligtet til egentlig revision hvis du stifter et ApS. De løbende omkostninger i et helt simpelt ApS består for de flestes vedkommende af bankgebyrer, bogføringsløsning og udarbejdelse af årsrapport. Nogle klarer sig for 0 kr og andre bruger 10.000 kr om året.
De løbende omkostninger i et helt simpelt ApS består for de flestes vedkommende af bankgebyrer, bogføringsløsning og udarbejdelse af årsrapport
samt normalt jo en pris for lovpligtig arbejdsskadeforsikring for den registrerede direktør uanset løn og omsætning - ikke det som vælter læsset, men bør vel med- bod er 5000 kr per manglende + beløb for besparelsen som opkræves til forsikringskasse i 3 år - regn ca 1000 kr og ofte holding med i samme police - men forskelligt fra selskab til selskab og arbejdstype
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis jeg fakturer som honorar, vil det så ikke gå ind og påvirke min SU (da jeg i forvejen tjener max. i et andet job ved siden af)?
Dbh. Christine
jo - Men problemet er at en del for forkastet VSO hvis ikke det de driver er erhvervsmæssigt intensivt nok (hvis skat ser det som hobby i princip https://skat.dk/skat.aspx?oID=2048529&chk=216359 og ser skat det som faktisk løn eller honorar - forkastes VSO let) OG, at fakturere honorar eller løn fra et ApS kan koste mere end 100% i skat + koster let 5000 om året i drift (og mere i opstartsår ofte)
VSO er relativt kompliceret - og ApS ganske dyrt og stor risiko her synes jeg - VSO vil ikke skattemæssigt koste andet end HVIS det forkastes påvirkes SU. OM besværet betaler sig i forhold til at fravælge SU en måned eller to er svært at sige
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er svært at udtale sig om hvordan SKAT tolker din virksomhed, og om de derfor så vil underkende en VSO-ordning.
Og som Steffen også skriver, så vil du ved et ApS have nogle adm. omkostninger. Dette vil "æde" af dit ønske om at bruge det som en opsparing, såfremt du i noget tid ikke har omsætning i selskabet.
Som John nævner er det måske den bedste løsning at bide i det sure æble og fravælge SU det antal måneder det kræver for at du ikke overstiger SU-loftet.
Husk at du selv skal indberette løn/honorarindkomsten fra din virksomhed på SKAT :)
Husk at du selv skal indberette løn/honorarindkomsten fra din virksomhed på SKAT :)
dog - hvis trådstarter forsætter som CPR og udfører arbejdet for CVr registrerede, så skal disse indberette til skat, og trådstarter kontrollere rubrik 12 i årsopgørelsen - og selv dog indberette forskud hvis skat skal betales i 210 i forskud
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis jeg fakturer som honorar, vil det så ikke gå ind og påvirke min SU (da jeg i forvejen tjener max. i et andet job ved siden af)?
Dbh. Christine
Du har helt ret i at du formodentligt får problemer med SU hvis du ikke er i selskabsform.
John kommer igen og igen med den med arbejdsskadeforsikring i forbindelse med holding. Arbejdsskadeforsikring for det job du udfører burde koste 1200-2000kr/år og du kan bare "udlicitere" holdingselskabest arbejde til driftselskabet, så er du ude over Johns bekymring - https://www.fdr.dk/images/Fagligt/Artikler/199%20Arbejdsskadesikring%20i%20holding.pdf
Jeg ville lave et holding selskab, da du jo ikke skal trække penge ud, og det derfor er bedst for dig at lægge din indtægt op i holding.
Du skriver at du har flere kunder så jeg kan ikke se John's bekymring i forhold til skat, som kun gælder hvis du næsten er ansat.