Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lånte penge ud til ven i udlandet, får tilbudt tilbage betaling i "shares"

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 25. Sep 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

For knap 2 år siden, spurgte en rigtig god ven om han kunne låne en god sum penge, til en forretning han ville starte i udlandet (et asiatisk land).
Nu 2 år efter, er forretningen eksploderet!
Han tilbyder mig nu muligheden for at få pengene betalt tilbage, i "shares" i virksomheden. Mængden af "shares" er baseret på det start kapital virksomheden krævede ved opstart, ergo en enormt god handel for mig.

Så det vil jeg selvfølgelig rigtig gerne. Problemet er:

Jeg har ingen registreret virksomhed, er total grøn på dette område, og aner ikke hvad proceduren er for et tilfælde som dette, for at gøre det på lovlig vis.

Har googlet og googlet og googlet, og det eneste der tyder på at give mening, ville være hvis jeg opretter et holding selskab, og der igennem modtager min profit, idet jeg så først skal betale skat af indkomsten når de skal hæves ud, hvilket derfor giver mig mulighed for at geninvestere de penge jeg får ind, uden de skal "igennem skat" først.

Min ven har gang i mange ting, og har pitched en række projekter for mig, så jeg VED der kommer mere som ville være interessant at smide penge efter.

Så mangler svar på:
Hvordan skal jeg registrere mig herhjemme (som virksomhed, holding, bla bla bla) for at kunne modtage profit for de penge jeg har lånt ham?

Et forslag til hvor jeg eventuelt kan søge hjælp for at juridisk være på den sikre side? (Har fået en gratis rådgivning hos et større adovkat selskab, men det viste sig at personen jeg fik i røret ikke havde NOGEN anelse eller erfaring på markedet for udenlandsk indkomst af denne art).


Mit mål er at jeg vil oprettes som en virksomhed, i en art som gør det "lettere" for mig, at investere i udenlandske virksomheder i fremtiden. Hvor det gør proceduren "lettere" for mig, når der kommer profit fra disse investeringer.

Sig endelig til hvis der er nogen i ønsker bedre forklaring på. Er snot forvirret og helt grøn på dette område, så kan godt være jeg spørger meget dumt!
Det er grunden til jeg går til dette forum, da jeg ved der sidder en helvedes masse hajer derude som ved bedre.

hjælp hjælp hjælp.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal nu nok gå til en revisor. Får du penge tilbage i en værdi der er større end det lån du gav, vil gevinsten efter alt jeg kan se være skattepligtig. Du har jo ikke lånt ham pengene fra et holding- så du kan ikke få penge eller gevinst tilbage til holding

F.eks Jacob Tøjner www.ditselskab.dk kan givet rådgive

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Sep 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:13
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak fir hurtig hjælp !!

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 07:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med John, sparring med en revisor eller anden rådgiver er altid pengene værd, der er det også lettere at give en konkret løsning og den bedste løsning da i kan snakke i dybden om tingene :) 

Et holding lyder umiddelbart som en fin idé hvis dets eneste formål er at eje kapitalandele i div. projekter.

Jeg vil blot tilføje at i holding skal du eje min 10% af anparter/aktierne pr. selskab for at få udbytter til holdingselskabet skattefrit.

Bedste hilsner

Mathias

Tilmeldt 25. Sep 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak! Det med de 10% var jeg slet ikke klar over. Men lyder stadig som en mulighed jeg skal undersøge nærmere.

Jeg må finde mig en revisor til rådgivning!

Tusinde tak!

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du "bare" skal bruge løbende rådgivning til ad-hoc opgaver, kan jeg/vi sagtens hjælpe med dette uden du får en mega regning hver gang du skriver en mail til os :)

Bare skriv en P.M 

Vh. Mathias

Fra Nairobi
Tilmeldt 29. Apr 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis lånet konverteres til aktier, så er man da, så vidt jeg ved, skattepligtig af al indkomst der kommer ind, fratrukket investors andel af udgifter erholdt (f.eks. dækning af tab). Der er ikke noget fradrag for investering, så vidt jeg ved. 

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig, som John også skriver så scorers der jo en gevinst på at lånet konventeres til shares baseret på kostprisen da virksomheden startede vs den nutidige værdi (faktiske værdi han får for sit lån).

Man kan vel som udgangspunkt ikke lave nogle finter for at undgå beskatning af gevinster. 

Men ved fremtidige indtægter fra kapitalandele hvor der ejes 10% eller mere er udbytte vel herfra skattefrie til holdingselskabet og beskattes først når disse udbetales fra holding til ejer? :)

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Personligt ville jeg nok gå til en ekspert i skatterådgivning. Andre foreslår en revisor men de er ikke altid eksperter i den slags rådgivning, specielt også når det omhandler udlandet.

Jeg har selv lavet den fejl før at jeg fik (mundtlig) rådgivning om noget tilsvarende fra en revisor der var meget skråsikker og så blev bidt bagi af Skat 5 år senere...

Under alle omstændigheder sørg for at få et skriftligt svar fra din rådgiver og at denne har en tilpas forsikring der kan dække i tilfælde af dårlig rådgivning.

Ja det bliver dyrt at hyre en rigtig ekspert, men det er sikkert dyrere at give halvdelen til Skat....  ;) Den ekspert jeg fik til at hjælpe med min lille affære med Skat kostede 3000kr i timen og ville have forudbetaling, det sidste brev han skrev til Skat som han bryggede sammen på en eftermiddag kostede det samme som et Rolex ur. Jeg siger ikke du skal gøre det samme, men det må du jo vurdere baseret på værdien af aktierne.

(Jeg er ikke ekspert, men) I øvrigt kan du også lave Holding selskab i udlandet osv. der er mange muligheder. Du kan f.eks. oprette et selskab uden for EU og så er det bare det selskab der ejer de aktier. Du skal så først betale skat hvis du hiver penge ud af selskabet. Der er en masse faldgrupper her, bla. omkring hvem der er direktør, så find en ekspert.

Mvh.

Max

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Den der med at man bare kan lave holding (i DK eller udland) er for mig misforståelse. Man vil kunne få over 100% skat ved at modtage betaling for arbejde man personligt udfører til et holding. Det er personen og ikke et firma der har givet et personligt lån og tilbagebetaling betaling sker i aktier - men de er skattepligtige for personen og kan aldrig - uden regulær skattesvindel - betales tilbage til et nyt selskab. 


Uanset revisor eller anden rådgiver, så kan man da bare slutte af med at få formuleret et JA/NEJ spørgsmål som bindende svar til SKAT - så er der ikke et problem med at SKAT siden er uenig - men det er lidt spild af penge  - for sagen er oplagt nok - Personligt lån giver skat af renten eller overkursen ved tilbagebetaling uanset i kr - bitcoin eller aktier

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)