Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sponsoreret skoletur - Fakturerings spørgsmål

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Sønderborg
Tilmeldt 19. May 10
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. 

Jeg har fået til at opgave, at samle penge ind til en skoletur. 

Her har jeg fået mulighed for at tilbyde en markedsføringsydelse, der giver de virksomheder der sponsorerer os noget igen i form af online omtale/link

Spørgsmål 1:

Virksomhederne der sponsorerer os, skal selvfølgelig have en faktura/bevis for køb. 

Kan dette klares via en simpel regningsblok, hvor jeg påfører skolens CVR nummer og en tilfældigt startende nummer-serie? 

Problemet er, at jeg ikke kan få adgang til skolens regnskabsprogram, og der igennem, oprette og udsende fakturaer

Spørgsmål 2: 

Jeg går ud fra, at da det er en markedsføringstransaktion, så skal der påføres 25% moms til sponsoratet? 

De bedste hilsner
Kim

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim :

Hej Aminoer. 

Jeg har fået til at opgave, at samle penge ind til en skoletur. 

Her har jeg fået mulighed for at tilbyde en markedsføringsydelse, der giver de virksomheder der sponsorerer os noget igen i form af online omtale/link. 

Det lyder lidt som "overkill" at anse et tilskud til en skoletur som en markedsføringsydelse. 

Kim :


Spørgsmål 1:

Virksomhederne der sponsorerer os, skal selvfølgelig have en faktura/bevis for køb. 

Hvorfor selvfølgelig? 

Virksomheden skal nok nærmere have en turbeskrivelse eller lign. til deres bogholderi, en decideret faktura er ikke nødvendig.

Kim :


Spørgsmål 2: 

Jeg går ud fra, at da det er en markedsføringstransaktion, så skal der påføres 25% moms til sponsoratet? 

Der skal moms på hvis det er en momspligtig transaktion, altså der skal specifikt være "noget-for-noget". Det har jeg svært ved at se er tilfældet her.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 19. May 10
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper. 

Tak for dit svar.

Min tanke var, at det er nemmere at samle penge ind, hvis skolen har noget at tilbyde retur andet en god karma. 

Derfor har jeg fået lov at skrive + udgive en artikel på skolens hjemmeside, hvor jeg må nævne samt linke til sponsorene. 

Dette har, i forhold til SEO, en indirekte værdi, hvorfor jeg netop tænker det er et noget-for-noget tilfælde?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim :


Min tanke var, at det er nemmere at samle penge ind, hvis skolen har noget at tilbyde retur andet en god karma. 

Naturligvis - en pointe som mange glemmer når de søger lokale virksomheder om et tilskud/sponsorat.

Kim :


Derfor har jeg fået lov at skrive + udgive en artikel på skolens hjemmeside, hvor jeg må nævne samt linke til sponsorene. 

Dette har, i forhold til SEO, en indirekte værdi, hvorfor jeg netop tænker det er et noget-for-noget tilfælde?

En artikel som offentliggøres på skolens hjemmeside om jeres oplevelser på en tur er ikke en markedsføringsydelse. Det skal være meget mere konkret for at blive fakturerings- og momspligtig.

 

Det den lokale virksomhed får til gengæld for deres tilskud er ikke så meget andet end omtale (bl.a. din artikel) samt bidrag til deres omdømme som lokal forankret.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 19. May 10
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen, tak for din tid Jesper.

Bare for at sikre min forståelse: 

Så på trods af, at links normalt bliver solgt som en markedsføringsydelse, så vil et link+omtale af en tilfældig national virksomhed i vores nyhedsartikel, ikke blive betragtet som en værdifuld nok ydelse til, at det bliver fakturerings- og momspligtigt? 


Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kim :

Igen, tak for din tid Jesper.

Bare for at sikre min forståelse: 

Så på trods af, at links normalt bliver solgt som en markedsføringsydelse, så vil et link+omtale af en tilfældig national virksomhed i vores nyhedsartikel, ikke blive betragtet som en værdifuld nok ydelse til, at det bliver fakturerings- og momspligtigt? 

At en skoleelev i en artikel på skolens hjemmeside omtaler en virksomhed samt evt. i artiklen linker til virksomheden er som udgangspunkt ikke ydelse hvor der stilles krav om fakturering eller moms.

Grænsen ligger der, hvor din artikel, samt henvisning, har karakter af erhvervsmæssig virksomhed.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 19. May 10
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Fantastisk. 

Det gør det noget nemmere. Tusind tak for din tid Jesper. 

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
En artikel som offentliggøres på skolens hjemmeside om jeres oplevelser på en tur er ikke en markedsføringsydelse. Det skal være meget mere konkret for at blive fakturerings- og momspligtig.

Så du mener ikke advertorials og links er en markedsføringsydelse? :-)

Indgående links er den største enkeltfaktor i SEO og deraf er links et markedsføringsprodukt som alle der arbejder med SEO køber og/eller sælger.

Det kan være både som advertorials, links indsat i eksisterende indhold eller bare et link.

Sponsorlinks som ofte bare indsættes som tekst eller logo er noget stort set alle køber.

Priserne på links varierer fra 100 kr. til 70.000 kr.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

seoplus:

Jesper_nl:
En artikel som offentliggøres på skolens hjemmeside om jeres oplevelser på en tur er ikke en markedsføringsydelse. Det skal være meget mere konkret for at blive fakturerings- og momspligtig.

Så du mener ikke advertorials og links er en markedsføringsydelse? :-)

Indgående links er den største enkeltfaktor i SEO og deraf er links et markedsføringsprodukt som alle der arbejder med SEO køber og/eller sælger.

Det kan være både som advertorials, links indsat i eksisterende indhold eller bare et link.

Sponsorlinks som ofte bare indsættes som tekst eller logo er noget stort set alle køber.

Priserne på links varierer fra 100 kr. til 70.000 kr.

I det konkrete tilfælde; nej jeg mener ikke der er tale om en markedsføringsydelse!

 

Spørgsmålet er; erhvervsmæssigt eller ikke erhvervsmæssigt.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)