Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på vedligeholdelse omkostninger

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Momsvedligeholdelse

Hej alle sammen,
Simpelt spørgsmål: Når jeg udlejer en lejlighed under en virksomhedsondring og registrerer vedligeholdelse omkostninger, for eksempel maler arbejde, skal jeg registrere beløbet inklusive moms eller uden moms?
Med andre ord, kan det samlede beløb, jeg trækker fra i årsregnskabet, indeholde betalt moms?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Lanik:
Moms på vedligeholdelse

Hej alle sammen,
Simpelt spørgsmål: Når jeg udlejer en lejlighed under en virksomhedsondring og registrerer vedligeholdelse omkostninger, for eksempel maler arbejde, skal jeg registrere beløbet inklusive moms eller uden moms?
Med andre ord, kan det samlede beløb, jeg trækker fra i årsregnskabet, indeholde betalt moms?

1 VSO skal man ikke rode med, hvis ikke man har en sikker regnskabsviden

2 Vedligehold opfattes galt af mange, som tager noget som SKAT vil kalde forbedring med under vedligehold, og så er der slet ikke fradrag

3 Moms kan HVIS du er momsregistreret trækkes fra i det omfang regningen indeholde moms og trækkes jo så fra i momsregnskabet hvor din husleje så er MED moms. Beløbet der indgår er så ex moms. HVIS du ikke er momsregistreret, så kan hele beløbet- inkl. evt moms - trækkes fra som alm udgift - men som nævnt, pas på skillet - vedligehold og forbedring (maling af gamle væge = vedligehold - Nye vinduer som udgangspunkt - forbedring uden fradrag bare for at give en ide)

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 02:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Tak for dit hurtige svar.

Jeg forstår forskellen mellem vedligeholdelse og forbedringer, men tak for at have påpeget det. Da jeg lige har købt lejligheden, har jeg dog 3 år, hvor 25% -reglen gælder, og jeg tror, ​​at det vil dække de udgifter, jeg planlægger.

Jeg har et andet spørgsmål, som jeg håber, at du kan afklare.
Min "udlejnings virksomhed" bliver enkel. Jeg har ikke brug for pengene nu, så alle indtægter minus vedligeholdelses omkostninger vil blive opsparet i "forretningen". Min plan er at trække pengene ud om nogle år, hvor jeg går på pension og ikke længere er underlagt top skatten

Jeg vil dog betale afdrag på min realkreditlån fra overskuddet.
Jeg forstår, at det betyder, at jeg betaler det fra penge, der endnu ikke er fuldt beskattet, og at det betalte beløb stadig skal vises på en "opsparede overskud" konto i regnskabet, som senere skal beskattes.
Med hensyn til bogføring af denne transaktion (betaling af gæld) antager jeg, at den skal fremstå som "betaling af gæld" i hovedbogen, afspejlet i balancen som reduktion af gæld og derfor øget egenkapital og har totalt ingen indflydelse på årsresultatet.

Er det korrekt ?

Og sidst et mere generelt spørgsmål om bogføring - er det nødvendigt at bruge dobbelt bogholderi, eller kan jeg bruge bogføring i excel med en enkelt post. Som nævnt forventer jeg en ret enkel forretning med meget få poster pr. År.

Tak for din hjælp

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at have brugt langt tid på afdraget så ja - det lyder korrekt - det påvirker ikke overskuddet men gælden alene

Se som Adam A skriver det om moms på privatudlejning (her ville man nu nok heller ikke momsregistrere da det jo øger lejen for de ikke momsreg private)

I stedet for at opspare overskud til pensionstide - så var det måske lettere at hæve det du kan og indbetale på ratepension som idag giver et større fradrag end topskat når man ikke er så langt fra pensionen (mindre end 15 år - 22% ekstra til værdi af ligningsmæssigt fradrag - mere næste år som jeg husker det) http://finansiel.blogspot.com/2017/12/selvstndiges-pension.html - og https://skat.dk/skat.aspx?oid=2559 så sparede du måske også VSO men

TAL med revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak begge,

Om momsen - Det er udlejning til private, og jeg er ikke momsregistreret, så jeg tager den tilgang, John foreslår: "HVIS du ikke er momsregistreret, så kan hele beløbet-inkl. Evt moms - trækkes fra som alm udgift ".

Det er en interessant idé at undgå VSO og investere overskuddet i ratepension, men jeg vil stadig betale afdraget uden at betale topskat, så for det skal jeg bruge VSO. Men måske er det fornuftigt at udbetale resten og betale det i rentepension. Jeg tjekker det.

Tak for hjælpen !
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)