Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget er mit firma værd?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Oct 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har et lille webfirma hvor jeg laver Drupal hjemmesider. Det er et Aps firma, og de sidste 3 regnskaber har set sådan ud:

År 1: omsætning: 280k udgifter: -340k resultat: -60k
År 2: omsætning: 370k udgifter: -460k resultat: -90k
År 3: omsætning: 850k udgifter: -970k resultat: -120k

Udgifter går primært til hosting, freelancere, annoncering og markedsføring, løn til projektmedarbejdere jeg løbende har haft, og løn til mig selv..

Jeg startede med en egenkapital på 50k, og den er nu -220k
Jeg har en bankgæld på 150k.

Tallene for det 4. (igangværende) regnskabsår kommer til at ende sådan:

År 4: omsætning: 1.100k udgifter: 800k resultat: 300k

Af de 1.1 mio. i omsætning jeg har her i år, udgør ca. halvdelen af dem serviceabonnementer fordelt på 75 kunder, og den anden halvdel er enkelte alm. salg. Jeg har ingen varelager da jeg sælger webydelser, har ingen reelle værdier i firmaet andet end mit bord og arbejdscomputer.

Hvordan ser værdien af mit firma ud på nuværende tidspunkt? Jeg ved godt det er meget svært at sætte tal på, men er mit firma overhoved noget værd lige nu, med negativ egenkapital og bankgæld? Og i givet fald hvordan vil værdien af firmaet se ud efter 4. regnskabsår hvor jeg har fået vendt det hele til noget mere positivt?

Jeg spørger fordi jeg overvejer at sælge halvdelen af anparterne til en partner, som jeg har været i dialog med om at få med indover.

Hvordan udregner man værdien? Har søgt på Google og fået 100 forskellige svar smidt i hovedet, så jeg ved godt der ikke er en "rigtig" måde at gøre det på, men er nysgærrig på hvordan i ville værdisætte firmaet her? :-)

Ender naturligvis ud med at købe mig til noget rådgivning her, så jeg kan få en professionel vurdering, men er alligevel lidt spændt på at høre hvad i siger/syntes om værdiansættelsen på et firma som mit, med de tal jeg fremlægger her.

Ser frem til at høre jeres meninger
/Mads
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads

Det kan være utroligt svært at svare på, især fordi der ikke er ét korrekt svar :) 

Det afhænger helt af hvad en køber eller investor lægger vægt på, modelvalg osv. 

De fleste investorer/købere er interesseret i hvor meget de selv kan få ned i lommen ved et salg. 

Som minimum er din virksomhed din egenkapital værd (Aktiver - gældsposter = Egenkapital). Men så kommer omsætning, resultat m.v også i spil som øger værdien.

Som du også skriver så få en rådgiver til at hjælpe dig, det er nemmere at tage dine forventninger til fremtiden, budgetter m.v face2face og dermed få en realistisk værdiansættelse. :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

nej med 3 års underskud og ek på minus 220.000 kr så er svaret at det næppe er noget værd. Der skal som minimum nogle færdige år til med overskud, så der kan fremkalkuleres med overskud og positiv EK - Din egen løn vil der nok skulle reguleres for, men før en virksomhed - meget meget primitivt fortalt, skal have værdi, så skal den have et overskud efter løn tl EN ejer på 3-350.000 kr per år (ellers kunne man tage job i netto til samme uden risiko)

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

MEner du ikke brutto-overskud før løn?

Altså det som svarer til netto-jobbet :-)

Tilmeldt 13. Oct 19
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mads

Det er generelt med svært at værdiansætte vækst-virksomheder. Med udgangspunkt i din beskrivelse ville jeg dog bruge en P/E multipel og se på lignende handler i branchen. Jeg har selv erfaringer fra handel med hjemmesider, der ofte prissættes med en P/E på 2 (dvs. 2 års indtjening). Såfremt din virksomhed har nået sit steady state vil jeg skyde på, at du kan prissætte den til en P/E på 2. Hvis den stadig er i vækst og du forventer en fordobling af resultatet inden for et par år, kan du nok sælge den til en P/E på 4-5 - altså mellem 1,2 og 1,5 mio. baseret på din beskrivelse.

Held og lykke!

/ Marc

Jeg driver til daglig Tjekrevisor.dk, hvor du kan finde det bedste gratis regnskabsprogram til små virksomheder.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)