Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS til ApS - revisorerklæring

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 12:59 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Ved årsskiftet er jeg ved at være det hvor mine børns IVS kan omdannes til ApS.

IVS'et har en simpelt regnskab der årligt udarbejdes 'assisteret' på grundlag af min afstemte balance, men IKKE 'revideret'.

Balancen indeholder på aktivsiden et depositump (3K) og en kontantbeholdning på ca. 170K og ikke andet.

På passivsiden er der egenkapital (130K) og løbende gæld til det offentlige (moms, a-skat, am og en sjat selskabsskat) på ca. 40K

Ingen varelagre, ingen debitorer (de afregner på 8 dage) og ingen kreditorer (alt bliver betalt kontant) eller andre forpligtigelser.

Regenskabet bliver indleveret til virk og skat i januar kort tid efter årsafslutningen.

Spørgsmålet er hvordan og hvor man får lavet en revisorerklæring der bekræftiger egenkapitalen billigst muligt og det er ikke fordi en revisor ikke må kigge i bogføringen der er straight - skal jeg bide i det sure æble og få lavet en egentlig (dyr) revision eller kan det klares på en mere simpel måde?

Det skal så lige siges at en advokat gerne skulle kunne bruge erklæringen til en skattefri omdannelse af børnenes anparter til 2 selvstændige holdingselskaber (ApS)

Nogen bud på hvordan det kan gøres?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:09 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kommer ikke uden om en revisor SKAL gennemgå regnskabet - det vil ikke være erklæring med tilstrækkelig sikkerhed, at bare kigge det samlede igennem - 
Du skal jo så også ud i splitning hvis der skal dannes 3 ApS eller hvad det er du mener med omregistrering af IVS til ApS sammen med der skal opstå to nye holdingselskaber af dine sønners anparter - så fat en god revisor der kan stå for det hele. Pris - ingen anelse, men vi taler nok let 10.000 +

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:32 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er oplagt at få en revisor til, at assistere dig med selve regnskabet, da det faktisk kan klares med et regnskab som er blevet påtegnet med "udvidet gennemgang" eller "revisions" erklæring. Alternativt kan du få en revisor til at lave en erklæring om kapitalens tilstedeværelse, hvilket kan gøres på et hvilket som helst tidspunkt i året. 

Umiddelbart lyder din virksomhed ret simpel, så det kan nok let findes for ca. 5-10.000,- inkl. advokatarbejdet i form af nye vedtægter og registrering hos Virk.

Du kommer dog nok ikke uden om, at du skal købe mere end 1 erklæring, hvis du også skal have lavet en anpartsombytning og efterfølgende spaltning til 2 nye holdingselskaber. En god del af arbejdet kan dog genbruges, så det ikke burde være dyrere end som så. 

Jeg giver gerne en samlet pris på det hele, men så må du lige smide en privat besked

- Christian

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 14:22 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

John

Der er ikke tale om en spitning da børnene jo allerede ejer 50% hver af IVS'et, det er 2 processer jeg førsøger at gøre til en.

a) omdattelse af IVS'et til ApS via egenkapitalens omdannelse til anpartskapital - rimelig straigth forward med en 'revisorerklæring'

b) en skattefri omdannelse af børnenes nuværende anparter op i 2 holdingselskaber, det kræver også en 'revisorerklæring'

Kan det begge laves i samme process så sparer man jo en efterfølgende revision og revisorerklæring.

ad b:

Hvorfor skal man lade sine børn ejer anparter i en familieselskab gennem et holdingselskab og det er der flere grunde til:

1) Man kan ikke udlodde udbytte fra driftselskabet uden begge får. Er den en på SU kan vedkommende risikerer at blive modregnet i SU'en (hvis udbyttet er større end 54K) det er jo ikke lige som meningen med at hjælpe den anden. Ved at først udlodde udbytte til deres holdingselskaber kan den ene vælge at høve pengene og den anden at lade dem stå.

2) Ryger den ene på dagpenge, kan man ikke få dagpenge når man er hovedaktionær i et driftsselskab, så må man sælge sine anparter eller lukke driftsselskabet. Derimod kam man godt få dagpenge hvis man ejer et "formueforvaltningsselskab".

3) Løn fra driftselskabet duer heller ikke, skal den ene have løn, skal den anden også hvis man vil dele vandet lige.

Men uanset hvad er det "revisorerklæringen" det hele hænger på og så selvfølgelig hvad den koster ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:22 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er med på dine grunde som er gode - men kan ikke se B uden dit IVS i forbindelse  eller efter omdannelse til ApS skal spittes i tre (måske fire selskabet - skal du også selv have holding) og til det skal du bruge revisor til erklæring for omreg og for dannelse af de nye ApS - om jeg overhovedet forstår dig ret. men ja - fat i en god revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 21:36 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Jeg tror vi snakker lidt forbi hinanden for driftselskabet skal ikke splittes (måske kalder du det det som revisor), der er derimod tale om at lave en skattefri "aktieombytning" foretaget af anpartsejerne (mine børn) som reelt er driftselskabet uvedkommende og som du kan læse om her . . .

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1945253

Det er en ren juridisk manøvre hvor en revisors rolle udelukkende er at bekræftige at værdien af de aktier/anparter personen allerede ejer i driftsselskabet kan benyttes som indskuds kapital i de nye holdingselskaber. 

Bogføringsmæssigt ved jeg præcist hvordan man gør det (jeg har lavet økonomisystemer i en menneskealder), juridisk skal man bare passe på, så skattefælden ikke klapper. Så ja, det er en revisor/juridisk opgave - dem undgår jeg ikke, da det ikke lige den manøvre hvor man skal lave "gør det selv" arbejde ;-)

Jeg ejer ikke selv anparter netop af "dagpenge" grunden, da det primære aktivitet er mine konsulent ydelser som de fleste der på stiftelsestidspunktet og selv er tæt på pensionsalderen ved daler som alderen stiger og som idag måske er 30-40% af før i tiden, men hvorfor dog kaste det guld på gaden? Idag er jeg så blevet pensionist og det kan jo ses på bundlinien når lønudgifterne stort set forsvinder og vil man arbejde som pensionist er det bedste incitament da at samle til bunke til ens børn fremtid. 

Men også derfor kører driftsselskabet på "lånt tid" da det er mig der bærer indtægten og som pensionist lever man jo også selv på "lånt tid" for enten siger kunderne "arrh, nu er vores leverandør sgu blevet for gammel" eller også ryger man selv "6 fod under" med et hult drøn og så skal driftselskabet jo blot likvideres (opløses) og krummerne op i holdingselskaberne.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 22:18 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

CEF har ret i, at der skal flere erklæringer til.

Du kan ikke aktieombytte direkte til 2 nye holdingselskaber. En af betingelserne for en skattefri aktieombytning er, at det erhvervende selskab i aktieombytningen opnår flertallet af stemmer i det erhvervede selskab - eller sagt på dansk, så skal holdingselskabet have stemmeflertal i driftsselskabet, ellers er ombytningen ikke skattefri.

Det er derfor nødvendigt at lave en såkaldt kombi-model hvor der først aktieombyttes til et nyt fælles holding, og derefter sker en ophørsspaltning af holdingselskabet med et holding til hver af børnene.

I den forbindelse skal du/advokaten i øvrigt være opmærksomme på ejertidskrav ved spaltningen uden tilladelse fra SKAT. Børnene skal have ejet deres kapitalandele i driftsselskabet i mindst 3 år, ellers vil spaltningen ikke kunne foretages skattefrit uden tilladelse. 

Jeg tror, at du forsøger at spare det forkerte sted lige nu, og risikerer at gå i en meget dyr skattefælde ved uforvarende at overtræde nogen af betingelserne for skattefrihed ved omstrukturering. Sørg for at få professionel hjælp til processen.

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 22:32 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole

tak for svar og input

Jeg er udemærket klar over dette kræver såvel revisor som advokatbistand.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:34 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:
Der er ikke tale om en spitning da børnene jo allerede ejer 50% hver af IVS'et, det er 2 processer jeg førsøger at gøre til en.
jo. Det kræver spaltning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 22:40 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

John,

du må undskylde, men det betyder jo reelt at det ene barn ikke kan vælge en skattefri aktie/anpartsombytning ned i et holdingselskab, mens det andet barn kan beholde dem personligt ejet.

Det er da ulogisk

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)