Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS til ApS - revisorerklæring

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 14:22 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

John/Ole

Jeg tror ikke helt I har forstået hvad dette går ud på.

Jeg har i 47 år været IT-konsulent, de fleste af årene selvstændig i forskellige konstellationer (med A/S, ApS og privat og med og uden ansatte).

Når man nærmer sig/når pensionsalderen, selvom man har opdateret sin viden, er der en løbende ”naturlig” afgang af kunder, men stadigvæk er der en række kunder tilbage som genererer en ”pæn omsætning”.

IVS’et er skabt for at jeg havde option på at kunne få dagpenge i perioder i de sidste 2 år inden min folkepension som jeg dog kun behøvede udnytte i 3 af de sidste 27 måneder. Nu er jeg så pensionist og har stadig selskabet som mine børn ejer og har stadig omsætningen. Men kapacitetsomkostninger er minimale da jeg kan leve af pensionen.

Ved en forsigtig fremskrivning giver det en egenkapital i omegnen af ½ mio. ved udgangen af 2021 og 1,3 mio. ved udgangen af 2025 hvis kadencen kan holdes.

Egenkapitalen er dog lav nu, da jeg stort set har trukket overskuddet ud som løn.

Det lyder selvfølgeligt ”højrøvet” når jeg skriver jeg kan holde ”egenkapitalen nede” men mange af mine opgaver er koncentreret i 4. og 1. kvartal og hvornår de bliver faktureret er kunderne fløjtene ligeglade med, de er vant til at der godt kan gå fra 3 timer til ½ år fra en opgave er lavet til fakturaen ligger der.

Det er selvfølgelig ikke helt ”efter bogen” men hvem kan bevise hvornår en ydelse er leveret når der på en regning står ”diverse assistance 01.06.2019-31.05.2020”?  Det er vist kun noget revisorer går op i småselskaber fordi de vil kunne retfærdiggøre deres enorme honorar og rippe overskuddet ved at revidere et lilleputselskab som en verdenskoncern 😁

I øvrigt er det jo pisse ligegyldigt om f.eks. en lovpligtig forsikring på 1.000 kr. der dækker 01.11-31.10 det kommende år bliver ”periodiseret” i 2 regnskabsår – det er rent og skært flueknepperi for næste 01.11 ligger der en prik ens regning på samme ydelse for det kommende regnskabsår, den er måske steget med 5 kr. og hvad så?

For øvrigt er halvdelen af vores omsætning forudbetalte servicekontrakter, som tilfældigvis normalt bliver faktureret i december og dækker det kommende år, er der noget ulovligt i at vælge at fakturerer dem i januar måned? Normalt ryger de i omsætningen i det indeværende regnskabsår og bliver derved beskattet i dette. Men igen er det jo ligegyldigt, de fleste kommer jo igen i næste regnskabsår.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:33 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:

Jeg har i 47 år været IT-konsulent, de fleste af årene selvstændig i forskellige konstellationer (med A/S, ApS og privat og med og uden ansatte).

Når man nærmer sig/når pensionsalderen, selvom man har opdateret sin viden, er der en løbende ”naturlig” afgang af kunder, men stadigvæk er der en række kunder tilbage som genererer en ”pæn omsætning”.

IVS’et er skabt for at jeg havde option på at kunne få dagpenge i perioder i de sidste 2 år inden min folkepension som jeg dog kun behøvede udnytte i 3 af de sidste 27 måneder. Nu er jeg så pensionist og har stadig selskabet som mine børn ejer og har stadig omsætningen. Men kapacitetsomkostninger er minimale da jeg kan leve af pensionen.

Ved en forsigtig fremskrivning giver det en egenkapital i omegnen af ½ mio. ved udgangen af 2021 og 1,3 mio. ved udgangen af 2025 hvis kadencen kan holdes.

Egenkapitalen er dog lav nu, da jeg stort set har trukket overskuddet ud som løn.

Det lyder selvfølgeligt ”højrøvet” når jeg skriver jeg kan holde ”egenkapitalen nede” men mange af mine opgaver er koncentreret i 4. og 1. kvartal og hvornår de bliver faktureret er kunderne fløjtene ligeglade med, de er vant til at der godt kan gå fra 3 timer til ½ år fra en opgave er lavet til fakturaen ligger der.

Det er selvfølgelig ikke helt ”efter bogen” men hvem kan bevise hvornår en ydelse er leveret når der på en regning står ”diverse assistance 01.06.2019-31.05.2020”?

Jeg tror det er dig der ikke helt forstår hvad goodwill er hvis man spalter - den kundemasse, uanset den kommer uregelmæssigt eller ej -  er goodwill i en eller anden form - men du ved jo hvad du vil sådan ca - og tager jo nærmest gode råd fornærmende - og så er det bare at ønske god vind og mindst muligt besvær med skat - meget klarer sig jo under kontrol lampen og slipper - uanset man har goodwill og går fra personlig til A/S til ApS til IVS - men ser bort fra den

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 15:56 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Henrik R:

Jeg tror ikke helt I har forstået hvad dette går ud på.

.......

Det er selvfølgelig ikke helt ”efter bogen” men hvem kan bevise hvornår en ydelse er leveret når der på en regning står ”diverse assistance 01.06.2019-31.05.2020”? Det er vist kun noget revisorer går op i småselskaber fordi de vil kunne retfærdiggøre deres enorme honorar og rippe overskuddet ved at revidere et lilleputselskab som en verdenskoncern 😁

Det er vist ret tydeligt, hvad det går ud på. I stedet for at snakke om, hvordan tingene gøres korrekt, er vi nu i stedet ved at snakke om opdagelsesrisikoen hos SKAT.

Jeg har tidligere nævnt nogle faldgruber, som du skal passe på i forbindelse med dit projekt. Det bliver så mit sidste indspark i denne tråd, og jeg vil blot ønske dig held og lykke med det.

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 15:04 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

John/Ole

Der er ikke noget der hedder at gøre ”tingene korrekt” – der er altid flere veje fra A til B uanset hvad konforme folk måtte opstille af forhindringer.

F.eks. børnene sælger deres anparter (B1 + B2) til en tredje part (T1) i driftsselskabet (D1) det er en ren handel hvor køber efter en egen Due Diligence køber selskabet.

T1 ejer så selskabet i en periode mens børnene stifter 2 selskaber (H1 og H2) der derefter tilbagekøber anparterne i driftsselskabet (D1) eventuelt på en option i salgsaftalen.

Hvor blev lige de immaterielle anlægsaktiver i så gerne vil beregne af i de transaktioner? Hvis nogen mener det er fake, så må de jo komme med en køber i handlen der vil lægge flere kontanter på bordet.

Og ja, jeg udfordrer jer i jeres konforme kassetænkning og det undrer mig da ikke, at en af jer er blevet ”revisorfornærmet”

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 15:12 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

John/Ole

I øvrigt var Goodwill sådan en 80’er ting der engang var sjov, for man kunne score kassen på skattereglerne – i dag er goodwill og aktiverede udviklingsomkostninger det første man trækker fra egenkapital når man vurderer et selskab – det er ikke en potte pis værd og rammer en skattemæssigt i nakken.

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 15:56 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Men derudover skal I da have tak for jeres hjælp da jeg betrådte et uvant område, hvordan jeg handler på det er vel irrelevant.  

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 18:55 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Henrik R:
Og ja, jeg udfordrer jer i jeres konforme kassetænkning og det undrer mig da ikke, at en af jer er blevet ”revisorfornærmet”

Det ser ikke ud til at der kommer noget godt ud af at fortsætte denne tråd - så jeg låser den her, med en opfordring til alle om at føre en god og ordentlig tone i debatten.

God weekend
/Brian

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)