Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat bil vs Firmabil (leasing)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - jeg overvejer om jeg fortsat skal have privat bil fremfor firmabil, min situation:

- Ejer af alm ApS

- Får en alm løn udbetalt 

- Kører ca. 10.000 km firma om året 

- Kører ca. 5.000 km privat om året 

- Bilens værdi i dag ca 100.000

Hvor kan det bedst betale sig at lease den, privat eller firma? Hvis jeg har den stående privat, er det så korrekt at jeg 'kun' kan trække skats sats skattefrit, eller kan firmaet betale for benzin og andet? 

Hvis jeg ejer den i firma, hvad skal jeg så være opmærksom på udover kørebog, og giver det overhovedet mening at have den i firma med mit forbrug? 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det hurtige svar er, at det ikke kan betale sig at have den som firmabil. Du beskattes jo af 25% af værdien på bilen og det er alt for meget i forhold til din private kørsel.

Du kan ikke fratrække benzin og andet, når du samtidig udbetaler godtgørelse på statens takster. Hvorfor skal staten godtgøre dig to gange?

Angående leasing, så findes der mange attraktive privatleasing muligheder. Spørg forhandlerne af de biler, som du kunne tænke dig at eje.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

K A:

Hej - jeg overvejer om jeg fortsat skal have privat bil fremfor firmabil, min situation:

- Ejer af alm ApS

- Får en alm løn udbetalt 

- Kører ca. 10.000 km firma om året 

- Kører ca. 5.000 km privat om året 

- Bilens værdi i dag ca 100.000

Hvor kan det bedst betale sig at lease den, privat eller firma? Hvis jeg har den stående privat, er det så korrekt at jeg 'kun' kan trække skats sats skattefrit, eller kan firmaet betale for benzin og andet? 

Hvis jeg ejer den i firma, hvad skal jeg så være opmærksom på udover kørebog, og giver det overhovedet mening at have den i firma med mit forbrug? 

Den vil jo i firmaet netop give skat af fri bil og det vil gøre det helt urentabelt. Det koster med det køremønster du taler om alt for meget, samtidigt med at du jo har hele udgiften i dit ApS - penge du ellers kunne få i løn eller udbytte.

Kørebog skal du netop have ført NU hvor du ejer den privat og jo netop - forudsat du har en helt reel løn i dit ApS  som alle andre ansatte- kan få statens takst udbetalt. Har du ikke en helt reel (normal for dine tid erlagt) kan du ikke få kørepenge

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

og JA når den er privat så er statens takst dækkende for alle dine omkostninger til bilen, benzin, drift, vask osv - men igen, det forudsætter du hæver en normal løn at kunne få statens takst

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Super tak for simpel og konkret hjælp 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Med en værdi af bilen på 100000kr er det en rigtig dårlig forretning at have firmabil da du beskattes af min 160000kr.

Hvis du nu købte en 10 år gammel luksusbil i 160000kr klassen som er relativt dyrere i forsikring, reparationer mv så er standardsvarene ovenfor ikke nødvendigvis gode. Basalt skal du sætte egenbetaling om mod omkostninger og afskrivninger

Et hurtigt kig giver et eksempel som en 2004 Range Rover som sikkert koster en formue at holde, men det kunne være en "billig" firmabil, hvor en stor fordel er at hvis der komme reparationer så ville det være meget dyrt privat, medens det ikke påvirker din private omkostning hvis det sker i firmaet.

Du er nødt til at regne med konkrete tal! 

Fra København K
Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak! Det er en luksusbil fra 13, så værd at have med i ligningen 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)