Jeg er helt ny på dette medie - er netop startet op som selvstændig i en enkeltmandsvirksomhed, som tilbyder hjælp til HR-administration. hr-administration.dk I mit arbejde har jeg brug for at kunne kryptere e-mails, idet jeg på daglig basis vil skulle sende og modtage personoplysninger. Jeg troede fejlagtigt, at dette kunne lade sig gøre i min Office 365 Personal, som jeg for nemheds skyld også bruger i mit firma. Men sådan forholder det sig altså ikke. Jeg har talt med det firma, hvor jeg har min hosting, men de tilbyder kun en løsning, som går udenom mit normale mailprogram - Outlook. Så nu tilspørger jeg jer, kære Aminoer, er der nogen af jer der har gode erfaringer med kryptering af e-mails? Noget der virker og som ikke komplicerer den daglige kommunikation? Jeg ønsker i udgangspunktet en service, som kan anvendes direkte i Outlook eller lignende og hvor jeg ikke skal tilgå en anden service et helt andet sted. Tak på forhånd - jeg håber at kunne få et par gode råd herinde. Med venlig hilsen Britt |
Det er et ret kompliceret emne med behandling af persondata.
For det første skal du have udarbejdet en persondatapolitik for din virksomhed. Denne politik skal blandt andet beskrive, hvordan du behandler personfølsomme oplysninger, herunder også via e-mail.
Rent praktisk så KAN Outlook mail være ok i langt de fleste tilfælde. Du skal dog sikre dig, at der sker kryptering med mindst TLS 1.2, SAMT at modtager er i stand til at modtage krypterede mails med TLS 1.2.
Alternativt kan du vælge en dedikeret krypteringstjeneste, såsom Bluewhale, der kan integreres med Outlook. Den bruger jeg selv, og jeg synes, at den fungerer udmærket. Den fungerer med en to-faktor godkendelse, hvor modtageren får en SMS med pin kode, der skal bruges for at åbne din mail.
Men alt arbejde med kryptering og sikkerhed komplicerer arbejdsprocesserne i et eller andet omfang, så du slipper ikke for noget "administrativt bøvl", uanset hvilken løsning som du vælger.