Dato: 3/16/2006 9:41:30 AM Forfatter: Brian Den ultimative løsning er selvfølgeligt at købe en MC istedet for noget så kedeligt som en bil. For 50.000 kan du give Martins Porsche Boxster baghjul og samtidigt får du en undskyldning for at gå rundt offentligt i stramt læder :) Sig det til mig de 342 dage vi mødes og det regner ;-) Dbh Martin |
Der er helt klart tale om iscenesættelse, både når man vælger den gamle Volvo, og når man vælger den nye Ferrari, Audi og hvad der ellers har været oppe at vende.
Man træffer nogle valg og fravalg mht. budskab og målgruppe, når man som erhvervsmand vælger sine signaler.
Sat på spidsen - en sælger f.eks.
A kører i en skinnende ny rød ferrari, og vil sælge mig en kopi-maskine.
B kører i en Ford Escort årg. 89 og vil også sælge mig en kopimaskine.
Jeg tænker, som gennemsnitsmenneske:
Jeg vil ikke købe af A, for hans kopimaskine må være alt for dyr, siden han har råd til at køre Ferrari. Jeg vil heller ikke købe af B, for han kan ikke have mange kunder til hans kopimaskiner, siden han ikke har råd til at udskifte bilen. Men jeg vil gerne købe af C, som ankommer i en Passat årg. 2005 = afbalanceret signal til omverdenen.
Andre vil købe af A eller B pga. "Succes-signal" eller "Mådehold-signal".
Så valg og fravalg må nødvendigvis foretages bevidst ift. målgruppen, når man er virksomhedens billede udad til.
/Claus
PS: Jeg kan også godt li' at sidde bag rattet i en fed bil og flashe mine statussymboler - men enhver ting til sin tid.