I den gamle verden (ikke "før Corona" men "før global økonomi") var det helt realistisk at tage kostpris, tillægge din avance og voilá, du har din salgspris. I en globale økonomi er sagen en hel anden: din salgspris er den pris, en køber vil give. Eller rettere sagt: din salgspris er den pris, du og køberen bliver enige om. Er der andre den kan lave nogenlunde det samme bare billigere, så får du ikke ordren.
Et eksempel:
Hvis to pizzeriaer ligger på 1 km. afstand fra hinanden. Begge sælger en pizza Marguerita. I Pizzeria Italia koster den kr.. 60,00 mens Pizza Napoli kun tager kr. 55.00.
Napoli har ikke helt styr på hygiejne, selvom deres pizzaer ikke fejler noget (hverken synligt eller usynligt).
Hans Petersen bor 2 km. fra Pizzeria Italia, og 3 km. fra Pizza Napoli. Når Hans har lyst til en pizza, tager han alligevel til Pizzeria Italia, på trods af at han skal gå 6 km. i stedet for 4 km, og på trods af at han kan få nøjagtig den samme pizza 5 kr. billigere.
Hvis Pizza Napoli vil vinde Hans' tillid, skal der en hel del til. For det første skal han gå ned i pris - ikke bare et par kroner, men en hel del. Og det uden at gå på kompromis med kvaliteten eller kvantiteten. Desuden skal han få sit ry væsentlig op.
Tilbage til din situation:
Du har et produkt, som du mener er unikt. Som Ravn siger: en avance på 150% vil ikke blive accepteret, da folkene i det engrosfirma du snakker med, udmærket ved, hvad du har for indkøbspris på dit produkt. Medmindre du kan forklare at du skal bruge 1 time pr. enhed du producerer, og du kun kan producere 10 ad gangen - så kan der være noget om. For så har du en timeløn på kr. 82,50.
Men ... du er nystarter, du har ikke opbygget tillid. Sæt nu at engrosfirmaet er villig til at aftage 80 stk. (jf. førnævnte timemodellen) om dagen, 5 dage om ugen, så skal de betale dig kr. 3.300,00 for dit arbejde i en uge, ca. kr. 13.860,00 i måneden. Dertil skal de betale dig 80 (stk. om dagen) *5 (dage i ugen) *4.2 (uger i en måned)* kr. 5.50 (for din kostpris) = kr. 9.240,00. Alt i alt kr. 23.100,00 for 1.680 stk. af dit produkt, for at komme på din salgspris, du antog: kr. 13,75 pr. stk.
Hvis engrosfirmaet så kan finde en der kan lave et tilsvarende produkt til samme kostpris, samme timeløn, men en der kan lave 15 stk. i timen, så er engrosfirmaet ikke interesseret i at handle med dig. Selv hvis de kan finde en anden der kan producere kun 10 i timen, ligesom dig, men så er det en de kender i forvejen, har en god ry, leverer altid til tiden, hygiejnen er i orden, er flink, laver ikke vrøvl om bagateller (det gør du måske heller ikke, men det ved de ikke!), så taber du stadigvæk.
Og ja, der er ikke andre der gør det samme som dig - endnu. Men det kan komme. Og det vil komme. Indtil du har opbygget et navn à la Coca Cola vil du have svært ved at overbevise en køber der ikke kender dig at de skal købe hos dig. Unikt eller ikke - det handler om tillid.
Tillid består af fire kerner: hensigt, integritet, evne og resultat. Så længe du ikke har en track record på disse fire kerner, vil jeg, hvis jeg var dig, ikke satse på at kunne komme afsted med en avance på 250%.