Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man opdatere selskabskapitalen i vedtægter, når man bruger af den?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 15. Dec 18
Indlæg ialt: 12
Fra  Real Fast Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, 

Jeg har et IVS, som havde en selskabskapital på 15.001. 

Jeg har brugt en masse penge på drift, hvilket betyder at jeg nu kun har 6.844 på kontoen i alt.

Vil det sige at jeg skal ændre mine vedtægter til at sige at selskabskapitalen er på nominelt 6.844 kr? Eller er den samlede nominelle kapital stadig 15.001?

Hvis jeg nu f.eks. laver en kapital forhøjelse på 40.000, ville jeg så ændre mine vedtægter til:

 "Selskabskapitalen er på nominelt 46.845 kr."

eller

 "Selskabskapitalen er på nominelt 55.001 kr." ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej selskabskapitalen forandrer sig ikke - den er det samme, men overført underskud og løbende underskud vil betyde at egenkapitalen falder. Når den falder til under halv, så skal der afholdes generalforsamling og tages seriøst stilling til forventning til genoprettelse - og det skal med i bemærnining i årsregnskabet - at den har været under halv og ledelsen forventer den genetableret ——- osv

Forhøjelse på 40 skal lægges til den oprindelige - og bliver så alt andet lig 55.001 men ved omregistrering til ApS idag vil der så blive fratrukket det som EK er faldetet, hvilket dog i dit eksempel forsat er over 40.000 - Du skal i alle fald have revisorerklæring og her vil denne forklare det lettere Og gennemgå regnskabet, for det er jo ikke bare at kigge på saldo i bank, der kunne jo være anden gæld, moms osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 15. Dec 18
Indlæg ialt: 12
Fra  Real Fast Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Okaaay, jeg havde ikke lige forstået forskellen mellem egen- og selskabskapital.
Det vil sige at i mit eksempel, ville svaret være "Selskabskapitalen er på nominelt 55.001 kr." og egenkapitalen ville så være 46.845.

Mange tak for hjælpen :).

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)