Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krav om udbetaling af udbytte

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i den situation, at jeg er ved at frasælge majoriteten i mit gamle firma til den nye ledelse. Dvs. jeg kommer om kort tid i minoritet.

Hvordan kan jeg sikre mig at den nye ledelse ikke udsulter mig i forbindelse med udbetaling af udbytte?

Kan dette f.x. ske ved at indskrive i vedtægterne, at der minimum skal udbetales 20% af overskudet om året, evt. beregnet af overskudet + ledelsens løn?

Jeg forestiller mig at det ellers kan være fristende for ledelsen at sætte deres løn op til et niveau, så der ikke bliver overskud og dermed heller ikke mulighed for udbytte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

caliban:
Kan dette f.x. ske ved at indskrive i vedtægterne, at der minimum skal udbetales 20% af overskudet om året, evt. beregnet af overskudet + ledelsens løn?
Det kan man godt - men du får jo så stadig kun udbytte af din ny minoritetsandel, og det KAN jo dels have indflydelse på prisen, at du dermed for evigt låser firmaets udbyttepolitik fast og jo som sælger, ikke har stor tillid til ledelsen 

Jeg forstår din tanke om overskud + ledelsesløn for at forhindre høj løn fjerner overskud, men hvad så hvis de HAR underskud - og hvad hvis der dermed en dag ikke er fri kapital at betale udbytte ud fra?

Jeg ville i alle fald gå via en jurist, for der kan sagtens være situationer hvor det ikke kan lade sig gøre, eller direkte vil være ulovligt at betale udbytte ud fra løn til ledere, hvis der ikke er kapital til det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)