Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min mand er konkurs, kan jeg oprette firma og ansætte ham?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Mar 19
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Min mand bliver sandsynligvis erklæret konkurs om nogle dage, når pantefogeden kommer på besøg grundet 350.000kr i momsgæld i enkeltmandsvirksomhed (håndværker). Han har oparbejdet gælden pga. personlige problemer, som han er ved at have styr på, men det fjerner jo ikke gælden.

Han har leasede maskiner og en leaset gulpladebil, som udgør 8.000kr i udgift hver måned. Pantefogeden kan jo ikke tage disse maskiner, da han ikke ejer dem, men så vil de jo bare stå til ingen verdens nytte og skabe gæld. Han må jo ikke engang bruge bilen, hvis han fik et alm lønnet job.

Spørgsmålene er så: Må jeg oprette en virksomhed og så ansætte ham og så overtage hans leasingaftaler, så de kan komme til gavn? Det er også den måde, at han nok hurtigst kan genere penge, til at betale gælden, da han har fået styr på sit liv. Hvis ja, er det så smartest, at jeg opretter et ApS-firma og må jeg det? 

Skal jeg selv gøre en del af arbejdet i firmaet, når jeg står som ejer?

Jeg er almindelig lønmodtager i det offentlige.

Mvh Charlotte

PS: Er det bedre at oprette tråden i "Konkurshjælp"?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46552
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke noget i vejen for du har et ApS hvor din mand er ansat - forudsat han så reelt er ansat = du har risikoen ved firmadriften fuldt ud og han får løn med skat atp feriepenge og er dækket af lovpligtig arbejdsskadeforsikring ligesom du selv skal være som ejer og har et ansvar som ejer - 

Det er ikke helt gratis at drive et ApS med en ansat - så tænk over, om han kan leve af det,når moms og andet betales til tiden

Derimod er det ikke sikkert leasingfirmaet vil gå med til, at du overtager leasing kontrakter i et nyt ApS og i første omgang er disse jo en del af konkursboet også, og kan ikke som sådan, uden en kurator, ændres. Det samme gælder alle andre evt aktiver - også de afskrevne, ellers kommer kurator givet efter dit nye ApS

Om skat kunne stille krav om momssikkerhed - i lyset af nærstående til den der gav dem stort momstab - skal jeg ikke turde sige - kunne være naturligt i alle fald hvis han også skal gøres til direktør i dit selskab - men det ved andre måske bedre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Mar 19
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. 

Hvad hvis det er et enkeltmandsfirma, er det så de samme problematikker?

Mvh Charlotte

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46552
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

ettolrahc:

Ok. 

Hvad hvis det er et enkeltmandsfirma, er det så de samme problematikker?

Mvh Charlotte

formentlig ja  dog hæfter du jo så personligt i det mindste  -hvilket normalt kan være rarere for et leasingselskab end begrænsning ved aps - men om de så lige anser dig for mere kreditværdig ved jeg ikke, og stadigt ved konkurs så må din mand ikke tage noget ud, når han ved det går den vej, det vil være ulovligt - så det må tages som samlet løsning når konkurs står klart og ikke som noget indbyrdes mellem nærtstående som kan stille nogen kreditorer - inkl moms mm ringere
Det er ikke noget DU bare kan afgøre - når først en konkurs står ret klart, må intet ændres i princip - og slet ikke mellem nærtstående

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Mar 19
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er han jo ikke erklæret konkurs endnu, så hvis han kunne nå at overdrage leasingaftalerne, selvfølgelig med leasingselskabs accept inden en udlægningsforretning, ville det så være lovligt? 

Et andet spørgsmål er hvordan leasingaftaler kan indgå i en evt. konkurs, da det jo ikke er hans ejendom. Og hvis det indgår i konkursen, hvordan foregår det så i praksis?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46552
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

ettolrahc:

Nu er han jo ikke erklæret konkurs endnu, så hvis han kunne nå at overdrage leasingaftalerne, selvfølgelig med leasingselskabs accept inden en udlægningsforretning, ville det så være lovligt? 

Et andet spørgsmål er hvordan leasingaftaler kan indgå i en evt. konkurs, da det jo ikke er hans ejendom. Og hvis det indgår i konkursen, hvordan foregår det så i praksis?

måske - måske ikke - Når man er i en situation hvor man ved man må stor sikkerhed erklæres konkurs, så kan alle aftaler der laves forkastes af kurator. Om han så vil være mod overdragelse af leasing er en anden sag.

hvordan de inddrages afhænger af financiel leasing eller operationel - og kurator vil så formentlig meddele leasing selskabet at virksomheden er gået konkurs og så vil det selskab gøre deres krav mod boet op, og det krav vil indgå i konkursen - og ejer de aktiverne, vil de få dem udleveret

Det er så snart det er klart man ikke kan betale alle - ikke lovligt at foretage sig ting der kan gavne nogen på bekostning af andre evt - Hvad der så sker ved det, tør jeg ikke sige i en personlig konkurs. Du kan jo starte med at tale med leasing selskabet - men flytter det nogen aktiver rundt - så kan det omstødes ganske givet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Mar 19
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. tak John.

Tak for at du svarer så hurtigt.

Jeg har valgt at spørge om nogle flere ting i tråden om konkurs.

Mvh Charlotte

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)