Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd ved personlig konkurs søges.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Mar 19
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Min mand har en enkeltmandsvirksomhed (håndværker) og har oparbejdet momsgæld på 350.000kr, da han har haft sygdom og personlige problemer, men dem er han ved at have styr på. Dette fjerner dog ikke gælden. Gældsstyrelsen/Pantefogeden kommer om et par dage og laver udlæg, har de varslet. Han bliver sandsynligvis erklæret personlig konkurs. Vi har et hus, som vi begge ejer og jeg er ansat i det offentlige.

Mine spørgsmål er: Han har nogle leasede maskiner og en leaset gulpladebil. Han har også noget værktøj, som er købt og betalt. Ved konkurs hvad sker der så med værktøjet? Har man selv mulighed for at sælge det, for at afbetale på gælden eller bliver det bare afsat til højestbydende på en auktion? Hvordan værdisættes værktøjet?

Mht de leasede maskiner, så er den ene en minigraver, som er færdigbetalt om et halvt år. Er det så bedre at indfri restgælden og så have den som et aktiv, som der kan tages pant i af Pantefogeden og som de så sælger på auktion eller lade den gå tilbage til leasingselskabet, som så også sætter den på auktion. Hvad får man mest ud af? Kan leasingselskabet sælge den til fx 10.000kr, selvom den er 50.000kr værd? Har man overhovedet nogle rettigheder på det område? Det samme med gulpladebilen, kan den bare sælges for et alt for lille beløb?

Bliver konkursen effektueret samme dag, som Pantefogeden kommer eller er der en frist, så man kan nå at tale med en eller anden form for rådgiver, efter at de har været her.

Det hele ser sort ud og vi ved ikke hvem vi skal spørge om gode råd, da der er så mange spørgsmål. Er det en god ide at smide penge efter en revisor eller advokat og i så fald hvilken "slags"?

Mvh Charlotte

Tilmeldt 27. Jan 24
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Ved godt dette er et gammelt indlæg. Men må jeg spørge om hvordan det gik? Står lidt i samme situation.
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)