Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem må betale i en sambeskattet koncern?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle :D

Jeg har et holding- og driftselskab, der er sambeskattet.
Det er holdingselskabet som har fået opkrævningen på overskud fra 2019, selvom det er driftselskabet er har genereret hele overskuddet - med andre ord, så står pengene på driftselskabets konto.

Må driftselskabet godt betale direkte, selvom opkrævningen er landet på holdingselskabets bord - eller skal man først udlodde pengene fra drift til holding, og så betale den vej rundt?

På forhånd tak!
Tilmeldt 10. Nov 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis andre kan bruge svaret, så har min revisor bekræftet, at driftselskabet godt må betale direkte.
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Til andre som måtte komme forbi spørgsmålet, så er "konceptet" nogenlunde således:

1. Driftsselskabet beregner sin egen skat (og her antager vi at der skal betales 100.000 i skat)

2. Driftsselskabet udligner sin "skyldige skat" ved at overføre pengene til holdingselskabet (administrationsselskabet)

3. Holdingselskabet udregner sin egen skat (lad os sige at den er 2.000 kr i minus - altså tilgodehavende skat)

4. Holdingselskabet overfører 98.000 til skat og udligner dermed de 2.000 kr tilgodehavende

Der kan være lidt sjov med nogle afrundinger, rentetillæg, m.v. men ovenstående forklarer i hvert fald et simpelt scenarie med sambeskatning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Men er det, som trådstarter revisor sagde, OK at driftselskabet betaler den sambeskatningsskat som SKAT har pålignet holdingselskabet og vel opkræver via dettes skattekonto (uden at drift så låner holding till denne skat som kortfristet gæld?)

Venlig hilsen JOhn Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Sålænge pengene indbetales til skat med den identifikation som gør at pengene knyttes til holdingselskabets skattekonto, så burde alt være i skønneste orden.

I det eksempel jeg satte sammen ovenfor kunne driftsselskabet godt overføre 98.000 til skat og 2.000 til holdingselskabet, men bogføringen skal selvfølgelig lande med den samme balance.

Der er masser af varianter af dette - f.eks. kan holdingselskabet skulle betale aconto selskabsskat og til det formål få penge fra driftsselskabet i løbet af regnskabsåret. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:
Sålænge pengene indbetales til skat med den identifikation som gør at pengene knyttes til holdingselskabets skattekonto, så burde alt være i skønneste orden.
ja for skat helt klart - de ser ikke hvem der betaler- men i trådstarter fald, hvis det er holding der skal betale denne sambeskatning, så skal der vel så også bogføres en gæld fra drift til holding på beløbet og - hvis af betydning, så skal der vel, selv med sambeskattede, faktisk så beregnes markedsrente
Alt andet lig må denne skat vel af revisor (eller anden) også være bogført som skyldig i det holding der nu skal betale den - og den skal jo udlignes ved hjælp af lånet eller?

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)