Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af tekstforfatning fra privatperson

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Mar 17
Indlæg ialt: 20
Fra  HaxholmWeb Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - jeg driver til dagligt en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg netop skal til at have mine kæreste til at skrive nogle artikler for mig i ny og næ. Hun er ikke momsregistreret. Jeg har lige nogle spørgsmål ifht. at få det hele bogført og udarbejdet korrekt.

1 ) Fakturaen hun udsteder til mig, skal den være med eller uden moms? Er det korrekt, at der er tale om et ydelseskøb her?

2 ) Er det korrekt, at hun skal oplyse CPR-nr på fakturaen til mig?

3 ) Er det korrekt forstået, at jeg skal ind via skat og indberette, hver eneste gang jeg betaler en faktura fra hende?

Og er der eventuelt andet, jeg bør være opmærksom på, i denne situation? Jeg tænker ikke, at hun bør stå som ansat, da der blot er tale om sporadiske artikler (måske 3-4 om måneden) - og i så fald skulle jeg jo være nødsaget til at ændre min selskabsform... 

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Med DataLøn LønAdministration får duEn løsning, der ikke kræver erfaring med løn, løneksperter til at udbetale lønnen til dine medarbejdere, gratis app til at indsende timer mv. fri hotline til løneksperter, gratis oprettelse, intet abonnement og en fast pris prlønseddel

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Freelancejournalistik er som udgangspunkt momsfritaget, men skriver du kommercielle tekster skal man i princippet momsregistreres, når man har tjent udover bagatelgrænsen på kr. 50.000. I din kærestes tilfælde skal hun honoreres med B-honorar (hvilket alle de gængse bogholderiprogrammer kan finde ud af). Når man modtager B-honorarer, skriver man ikke fakturaer, det hedder opgørelser; opgørelse for B-honorar. På opgørelsen skal B-honorarmodtagerens CPR-nummer angives. Som B-honorarmodtager er man på ingen måde ansat :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

1 uden moms så længe hun er sikker på at havne under 50 t på alle 12 mdr periode (skal registrere normalt ved 4000 per måned hvor det er klart man kan komme over) De opgave skrivninger hun udfører vil ikke være med kunstnerisk frihed og forfatter momsfrit

2 Hun skal i alle fald give dig CPR - ikke nødvendigvis på faktura, men du skal indberette honorar på det CPR nr til skat. Er det noget der gentager sig ret ofte-  vil skat se hende som ansat i stedet - honorar er til kortere mere enkeltstående opgaver - og du vil så kunne hænge på evt manglede skat fra hende

3 Ja det er korrekt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html  så længe hun ikke har CVR med momsregistrering - så skal du hver gang du betaler noget indberettet det

3-4 honorar om måneden vil skat efter min bedømmelse se som ansat hvor der skal indberettes lån med skattetræk. Største risiko er som nævnt, at du vil hænge åå evt manglende skat fra hende. Hun kan da sagtens være ansat i din enkeltmands - der er ikke spor forskel på honorar eller ansat hvad selskabsform angår. Med helt korte timetal er der ikke ATP osv men feriepenge vil være krav.

Kæreste ses ikke umiddelbart som nærtstående, men sambo kunne ses som det og her skal du sikre at betalingen svarer til det du ville give enhver anden ellers kan skat se det som, at du flytter skat fra dig til sambo

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Mar 17
Indlæg ialt: 20
Fra  HaxholmWeb Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for svar til jer begge. Jeg benytter Dinero og det ser ud til, at det ganske smart kan tage sig af indberetningsprocessen mm.

Jeg skal have redigeret min virksomhed til arbejdsgiver på Virk, men er lidt i tvivl om felterne derinde... Er lidt i tvivl om jeg skal vælge "Almindelig lønudbetaling til fastansatte (inkl. B-indkomst)" eller "Kun B-indkomst" da jeg jo også udbetaler penge til mig selv. Men tænker ikke det er relevant og at det blot ses som "hævet privat" og ikke en reel løn (jeg betaler normalt bare penge til min personlige konto når jeg lige står om mangler - intet fast hver måned).

Er det korrekt, at hvis jeg har hende med på freelance-basis (skal selvfølgelig senere hen nok være opmærksom på, om hun bør stå som ansat hvilket du påpegede, John), så skal jeg blot vælge "Kun B-indkomst"?

På forhånd tak - det hjalp en hel del begge jeres indlæg.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er ikke selv set som ansat-  så det er alene dine honorar og andre ansatte der er det i personlig virksomhed, så du må have ret

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)