Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Periodisering af aconto forbrug

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Nov 16
Indlæg ialt: 29
Fra  Meier Solutions IvS Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål om korrekt periodisering af aconto forbrug. Jeg modtager en faktura for vand og spildevand en gang i kvartalet. Fakturaen indeholder dels en opgørelse og en aconto fakturering.

Her et eksempel:

I februar 21 få jeg en faktura med følgende indhold:

1. opgørelse for okt - dec 20: 2.000kr

2. Aconto forbrug for jan - mar 21: 60.000kr

Opgørelsen plejer at være et mindre beløb, derfor periodiserer jeg det ikke, men bogfører det bare på betalingsdato.

Men hvordan er det bedst at bogføre/periodisere aconto beløbet? Mit mål er at jeg få et retvisende månedsregnskab. Men min udfordring er at jeg ikke har en faktura for januar perioden når månedregnskabet skal udarbejdes. Skal man bare hensætte et forventet beløb, eller hvad er mest praktisk?

Mit forslag vil være følgende:

I januar:
- 31./1., "Hensat acontoforbrug", 20.000, debit på udgiftskonto, kredit på skyldige omkostninger

I februar (når fakturaen er modtaget og betalt den 15./2.):
- 15./2., "Udligning hensættelse", 20.000, debit på skyldige omkostninger, kredit på bankkonto
- 15./2. "Vand februar", 20.000, debit på udgiftskonto, kredit på bankkonto
- 15./2. "Aconto forbrug marts", 20.000, debit på forudbetalte poster, kredit på bankkonto
- 1./3. "Aconto forbrug marts", 20.000, debit på udgiftskonto, kredit på forudbetalte poster

Er det den rigtige/nemmeste måde at gøre det på?
Min bestyrelse kræver at udgifterne går frem af månedrapporten selvom faktura ikke er modtaget/betalt endnu.

PS: Vi bruger ikke kreditorbogholderi.

Taknemlig for enhver tilbagemelding!

System og Appudvikling i Holstebro - Meier Solutions

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)