Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdivurdering af software.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen der ved noget om hvordan man vurderer hvad et stykke software er værd?


Findes der f.eks. nogle cases hvor man kan se hvordan det er blevet gjort tidligere?
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tror ikke man kan værdisætte software isoleret set. Du er nød til at se på salgskanaler, goodwill i markedet, indgangbarrier for konkurrenter.

Min opfattelse er, at software i virkeligheden er sekundært. F.ex. er MacOSX givetvis et langt bedre stykke software end windows XP, men hvilket program er mest værd?
Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :
For lige at slå det fast så er det ikke prisen for én licens jeg har behov for. Det er prisen for selve softwaren.

Og som du jo rigtigt nok skriver så involverer det jo en masse spekulationer.

Men jeg tror jeg har brug for noget uddybende eller et eksempel.
Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg formoder at du ikke mener prissætning af kasserne der skal langes over disken - det er sikkert mere et spørgsmål om hvad køberne er villige til at betale end hvad softwaren egentlig er værd. Den form for prissætning er ikke specifik for software og der vil nok være en fra marketing der kan komme med et godt bud på det. Alternativt kan man tage fat i Nagle og Holden''s "The Strategy and Tactics of Pricing".

Jeg er ikke helt sikker på hvilken form for vurdering det er du spørger om.

Jeg formoder at du står over for at skulle købe eller sælge et stykke software som du har adgang til i form af kildetekst. Få en uvildig part til at vurdere værdien af softwaren ved at lade dem vurdere hvad det vil koste at genudvikle softwaren med samme funktionalitet og i samme kvalitet.

Er der store penge på spil for køber og sælger kan du gå til et at de etablerede konsulenthuse som eksempelvis Deloitte eller IBM. Der er du sikret en vis grundighed og en faktura på ikke under kr. 30t.

Er der ikke så store beløb involveret kan du lade et hvert andet softwarehus foretage vurderingen. Find et softwarehus som både køber og sælger kender og har tillid til.

Softwarehuset vurderer hvorlang tid de ville skulle bruge på at skrive ny software der gør det samme som den kildetekst som du besidder. Er kildeteksten fyldt med programmeringsfejl og dårligt opbygget trækkes der ned i prisen. Tilsvarende falder prisen hvis kildeteksten er skrevet meget kryptisk, det gør nemlig kildeteksten svær at vedligeholde på sigt.

Er kildeteksten derimod godt konstrueret og del op i moduler som kan genbruges i andre sammenhænge stiger værdien af softwaren. Er kildeteksten klar og letlæselig kan den nemmere vedligeholdes af programmørere med mindre erfaring (læs: billigere) og er derfor tilsvarende dyrere.

Vurderingen skal selvfølgelig tage højde for om softwaren er udviklet i programmeringsmiljøer som stadig er tilgængelige, er der programmørere på markedet som kan foretage vedligeholdelse, er softwaren skrevet til hardware som fortsat er på markedet, et cetera.

I helt korte træk drejer det sig om: Hvad koster det at genudvikle softwaren?










Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil lige præcisere, at når jeg sammenligner MacOSX med Windows er det ikke prisen "over the counter" der er interessant. Ideén var, at du skulle forestille dig at et 3. selskab skulle købe kildeteksten til et OS.


Selvom MacOSX (baseret på FreeBSD så vidt jeg husker) givetvis er bedre bygget op end WinXP, der er et sammensurium af forskellige tidligere windows versioner af windows, så vil jeg gætte på at du kommer til at betale mere for rettighederne til windows xp, end til MacOS (rent hypotetisk, naturligvis).

 

Jeg er enig i, at man kan tage udgangspunkt i prisen for en re-implementation, men det vil givetvis ikke give dig bonus for innovationsfaktoren i dit produkt.
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 74
Fra  christianhvid.dk Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal nok have fat i en revisor, eller hvis du vil se et eksempel, et årsregnskab.


Der er kort sagt to metoder. Enten med udgangspunkt i udviklingsomkostningerne (udregnet vha. en intern timesats), eller hvis softwaren har været markedsomsat, dens anskaffelsespris. Læg dertil en kort afskrivningstid.

Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hm hm....

Ja tak for svarene alle sammen. Det er desværre ikke noget der rigtigt batter. Mit spørgsmål er jo heller ikke særlig konkret.

Jeg tror jeg vil rode lidt videre med det selv, og så vende tilbage når jeg evt. har mere konkrete spørgsmål.
Tilmeldt 28. Jun 05
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har produceret et større stykke software. Jeg har talt med en advokat, som udenlukkende beskæftiger sig med software.

 

Jeg gennemgik softwaren for ham. Det var ikke for at få en vurdering af ham med hensyn til "værdien" af softwaren. Men vi kom alligevel ind på det. Han estimerede produktet til at være X kr værd. Her er X det tal, som man må forvente at betale et softwarehus, hvis de fik bestillingen.

 

Måske kan det være en hjælp at kontakte en advokat med speciale for software.

 

mvh H
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er altså ikke helt enig i den valuering, men måske taler jeg mod bedre vidende. Men lad mig dele pris-fastsættelsen op i to dele: en trivel, og en innovativ del.

Hvis du f.ex. har lavet en ny mail klient, ja så er den måske værdiløs, selvom du har brugt 2 år på at lave softwaren. Den er værdiløs fordi a) microsoft allerede sidder meget tungt på dette marked, b) du kan få "gratis" alternativer på nettet, men udfra de øvrige meldinger skulle din mail-klient altså være 2 mandeår værd.

Hvis du derimod har fået en idé der er helt unik, f.ex. at finde store primtal (128 bit) meget, meget hurtigt, ja så kan det være at det kun tog 1 måned at lave denne software. Men (i mine øjne) ville denne software være mere værd en 1 mandemåned.

Hvis dit software firma er oppe og køre, så plejer man at sige 2-3x omsætningen (meget konservativt estimat), men i den beregning er jo også dine salgskanaler, goodwill etc.

Hvis situationen er, at et firma vil købe din software kildekode, og du er i tvivl om prisfastsættelsen, så synes jeg at en fixed pris + royalties i 1-2 år, er en god måde at prisfastsætte softwaren. Det er, i mine øjne, ret vigtigt, at de lægger penge "up front" fordi firmaet der så køber softwaren har en interesse i at sælge softwaren (og tjene deres up-front omkostning ind), hvis du derimod er 100% på royalties, bliver det for let for din køber, blot at lægge softwaren på hylden og sige "arj.. det er for besværligt at sælge".

 

 

 

 
Tilmeldt 17. Jun 05
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Som en der flere gange har prøvet at være på den købende side vil jeg gerne give mine 0.02$ med.


En måde at anskue en forhandling på fra købers side kan være, at man identificerer sine alternativer. Et sådant er ofte at udvikle tilsvarende software selv, hvilket i langt de fleste tilfælde er muligt - medmindre du har lavet noget, der er så genialt, at konceptet ikke umiddelbart kan genskabes (og du lader selvfølgelig ikke nogen se din kildekode, medmindre du har en solid fortrolighedsaftale, vel?) . Idéen med at lade andre se din kode igennem og rådgive dig vil jeg ikke anbefale, medmindre du har en skudsikker fortrolighedsaftale på plads først.

 

Af samme grund vil en øvre prisramme ofte være den, hvor du som køber siger, at til denne pris kan jeg få fremstillet det billigere selv.  For køber har dette denne effekt, at man får en diskussion om fakta og ikke om luftkasteller. Jeg har ikke tal på, hvor ofte jeg ikke har oplevet udviklere med helt urealistiske forventninger til, hvad deres produkter var værd trods det, at de ikke just var geniale i ordets egentlige betydning. Handlede du med mig, kunne du altså lige så godt indstille dig på, at vi skulle diskutere ud fra niveauet i faktiske omkostninger og så måske et lille overhead ovenpå for besværet.

 

Idéen med royalty kan være god. Du kan så som sælger håbe på, at køber ikke stiller krav om modydelser op for at give dig en royalty på efterfølgende salg. Personligt vil jeg altid gøre det som køber, da videreudvikling og support er ydelser, man i min verden som sælger påtager sig til fordel for en royalty. Hvis ikke er vi igen ovre i diskussionen om, at det hurtigt kan blive så dyrt, at det er billigere at lave det selv - f.eks. i Østeuropa eller Asien.  Derfor er rådet om at sikre sig en forudbetaling + evt. en royalty også god. Så har du i hvert fald én hund i hånden i stedet for ti tusser på taget...

 

Nu kan det være, du siger: Aaaarrrgghhh...det her får jeg ikke noget ud af. Tjah, det afhænger jo af situationen. For hvis det, du leder efter er betaling for noget, du har brugt al din fritid på, eller du gerne vil have økonomisk dækning for din arbejdsindsats, så du ikke har arbejdet helt gratis, kan det være en god løsning. Og hvis det, du leder efter, er distribution på et mere omfangsrigt plan end det, du selv kan drive det til, vil selv 10 % på salg af 10 løsninger til i alt 10.000 DKK være bedre end 100 % af salget på én løsning til 500 DKK.

 

Bottomline: Be careful out there. Se dig for :-).
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)