Hej Sammen med en anden ejer jeg et holdingselskab. Dette holdingselskab ejer et momsregistreret selskab (ApS) - lad os kalde det drift. For en måned siden blev den aller første faktura (nogensinde) sendt, og vi har lige modtaget pengene. Beløbet er 50% af det samlede beløb. De resterende 50% får vi ved opgavens afslutning. Det er forresten en virksomhed fra UK, som vi har handlet med, så der er ikke pålagt moms. Mit spørgsmål er følgende, fordi jeg er helt grøn på det her: hvordan takler vi det med skatten? Der er noget med acontoskat, men vi vil egentlig bare overføre det eksakte skattemæssige beløb med det samme, så vi ikke skal tænke på det senere. Hvordan? Igen, jeg har ingen erfaringer, så skær det gerne ud i pap. :) |
Først skal I tage stilling til om der er sambeskatning ved at et holding har bestemmende indflydelse på drift - og få det på plads - ellers er der jo kun skat i det drift i er medejere af.
Så skal I sikre en super ejeraftale når I er flere, det er langt vigtigst her fra start IVÆRKSÆTTER - Blog for dig der vil være selvstændig: ApS eller IVS og I/S ejer aftale (johnhannover.blogspot.com)
Nå - tilbage til skatten - I kan indbetale acontoskat rate 1 og 2 ved at logge på skat.dk og angive det - men det giver slet ikke mening hele tiden at ændre hver gang man får en ordre og en faktura. Ellers får I bare noget gebyr på
Har I faktureret alt så er moms samlet på fakturadato uanset 2 betalinger (momsangivelse rubrik C forudsat det ikke er en ydelser der anvendes i DK) - og med mindre der fremgår noget med en forpligtelse I har ind i 2023, så er hele indtægten også skattepligtig i 2022
I burde nok tage lidt tid med en revisor - eller måske smide små penge efter e-bog eller paperback til deling, om ApS https://jh-e-books.blogspot.com/2019/09/aps-anden-udgave-sept-2019.html
vh John Hannover