Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

BtB handel med brugte varer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jul 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle 

Jeg fik sidst svar på mine spørgsmål angående køb og salg via fx DBA + Marketplace. Det drejede sig om, om man må købe af en privat på DBA + Marketplace og sælge videre gennem fx en webshop

Det er ledt mig til følgende tanke: 

1. Jeg køber en Macbook privat via DBA. Den er helt ny, uåbnet. Må jeg videresælge den til en webshop, som ikke er min egen? Og de dermed sælger den videre ud til slutforbrugeren? Så jeg vil blot operere som mellemmand i princippet.

Jeg formoder at der skal laves en faktura eller lignende til den private jeg handler med, hvor der gøres opmærksom på, at den bruges til videresalg. 

2. Hvad med momsreglerne her? Jeg skal som mellemmand vel ikke betale moms af produktet købt af den private, men med handel med webshop ejeren (BtB), så skal der opgøres moms - Right? 

3. Hvis nu overstående er okay - Hvordan så med garantien? Webshopejeren tegner naturligvis 2 års garanti for slutforbrugeren, men skulle der opstå noget inden for de 2 år. Må webshopejeren så anvende garantien på telefonen hos det selskab, som den private helt fra start har købt igennem? 

Tusind tak for jeres tid 

De bedste hilsner 

Martin 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46477
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

mart392b:

Jeg fik sidst svar på mine spørgsmål angående køb og salg via fx DBA + Marketplace. Det drejede sig om, om man må købe af en privat på DBA + Marketplace og sælge videre gennem fx en webshop. 

Det er ledt mig til følgende tanke: 

1. Jeg køber en Macbook privat via DBA. Den er helt ny, uåbnet. Må jeg videresælge den til en webshop, som ikke er min egen? Og de dermed sælger den videre ud til slutforbrugeren? Så jeg vil blot operere som mellemmand i princippet.

Jeg formoder at der skal laves en faktura eller lignende til den private jeg handler med, hvor der gøres opmærksom på, at den bruges til videresalg. 


det  må du gerne - du skal som ikke lave andet end en kvittering fra sælger til dig med sælger navn, adresse og beskrivelse af computeren (serienr f.eks) du behøver ikke fortælle hvad du vil bruge den til

Hvis du køber den som virksomhed, så skal du være opmærksom på at du står for garantien ved videresalg men sælger du til andet CVR så overtager de jo den forpligelse

Spørgsmål 2 - du kan anvende brugtmoms så du fakturerer videre uden at vise momsen og selv betaler moms af fortjenesten om du vil, men webshop vil jo være ligeglad formentlig for lægger du fuld moms på så trækker de den jo fra bare

3 - Garantien vil ikke følge med som sådan - med mindre en fabriksgaranti ud over det normale - reklamaltionsret overtages af den virksomhed der siden videresælger til en privat - den oprindelige reklamationsret er væk - men der kommer jo en ny når virksomhed sælger til privat

Jeg tror så bare slet ikke du kan tjene på et sådan projekt - du skal købe meget billigt i alle fald, for videresalget i webshoppen med fuld reklamationsret - og deres kontrol af maskinen osv - gør, at de nok sælger en maskine der ellers kostede 10.000 kr for 5-6.000 kr og så vil de nok give dig 2-3.000 kr for den - og skal du tjene, ja så skal du have den for en tusse formentlig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12664
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis du køber den som virksomhed, så skal du være opmærksom på at du står for garantien ved videresalg men sælger du til andet CVR så overtager de jo den forpligelse

Ved B2B handel er der aftalefrihed mht. reklamationsret, så man kan aftale hvad man vil mht. reklamationsret.  Bemærk iøvrigt at der er forskellen på reklamationsret og Garanti.   Ved B2C handel skal der gives 2 års reklamationsret. ( Der er intet lovgivningsmæssig krav om at yde garanti)

Tilmeldt 23. Jul 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay - det giver mening. Forstår forskellen mellem garanti og reklamationsret nu. 

Lad os tage et eksempel her:

En privat køber en macbook i Elgiganten. Jeg køber computeren gennem mit cvr. Jeg sælger computeren til en webshopejen gennem mit cvr. Personen sælger den videre til en privat 2. 

Privat 2 kommer så tilbage til webshopejeren og siger, at computeren er gået i stykker. Personen vil gerne anvende din reklamationsret. 

Hvad kan webshopejeren så gør her? Efter personen for reklamationen 100% eller vil webshopejeren kunne tage computeren ind fra privat 2 og sende videre til Elgiganten, som sender en ny til webshopejeren, som derved senere videre til privat 2? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46477
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

mart392b:

Okay - det giver mening. Forstår forskellen mellem garanti og reklamationsret nu. 

Lad os tage et eksempel her:

En privat køber en macbook i Elgiganten. Jeg køber computeren gennem mit cvr. Jeg sælger computeren til en webshopejen gennem mit cvr. Personen sælger den videre til en privat 2. 

Privat 2 kommer så tilbage til webshopejeren og siger, at computeren er gået i stykker. Personen vil gerne anvende din reklamationsret. 

Hvad kan webshopejeren så gør her? Efter personen for reklamationen 100% eller vil webshopejeren kunne tage computeren ind fra privat 2 og sende videre til Elgiganten, som sender en ny til webshopejeren, som derved senere videre til privat 2? 

Den webshop der sælger varen til kunden har ansvaret for tilbyde kunden den fulde reklamations ret - det er ens for nye og brugte produkter. Det er altid den der sælger fra CVR til en privat der overtager den pligt. Samme med 14 dages returret osv  -Inget CVR kan sende den til Elgiganten - Det kan KUN private kunder der køber i den forretning - så nej der er ikke en karrusel lovligt muligt her - så snart der er nyt CVR inde som ejer har de alle pligter

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jul 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay helt fint - Tusind tak 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)