Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan foregår en børsnotering

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg går og spekulerer på om en børsnotering af vores ejendomsinvesteringsselskab kunne være en ide.

Hvordan får jeg styr på de tanker?

Er der steder hvor jeg kan læse om, hvad, der skal til, hvordan man gør, hvordan man forudser økonomien i det osv?

Eller skal jeg den dyre vej omkring min revisor som tager 2.000 kr. for en kop kaffe? :)

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er de 2.000 kr. hos din revisor der afskrækker dig, så skal du nok ikke tænke på børsnotering lige foreløbig...Her er det snarere udgifter i mio.-størrelsen der er tale om til revision, oplysningspligt etc. Hvis dit ejendomsselskab derfor omsætter for mindre end et par hundrede mio. årligt  er det nok ikke vejen for dig. Alternativt er der den mindre markedsplads Dansk AMP, der retter sig mod mindre og mellemstore virksomheder: https://www.danskamp.dk Det kræver dog stadig en betragtelig størrelse for at blive noteret

 

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Det var da noget af et skridt :)

Så vidt jeg husker skal der minimum 15 millioner kroner i aktiekapital til, samt minimum 2-300 aktionærer. Derudover kommer der krav om brug af statsautoriseret revisor, halvårligt regnskab samt offentliggørelse af vigtige nyheder der kan påvirke aktiekursen.

Men som Kristoffer siger skal du nok ikke overveje det hvis de 2.000 kr. lyder skræmmende.
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Eller også er jeg bare omhyggelig med at bruge pengene rigtigt.... ;o)

Er det virkelig korrekt at det "koster millioner" og kræver at man omsætter "for hundredvis af millioner" om året? Det er altså de færreste ejendomsselskaber der OMSÆTTER for så meget - vi køber jo ofte for at beholde og tjene på DRIFTEN. Det tæller måske også med, som omsætning i dit eksempel?

Så sent som i dag, er der i JP omtale af (endnu) et ejendomsselskab, der har finansieret opkøbt (250 mil. på et år) med børsnotering. Vi købte for 50 mil. sidste år på egen finansiering men vil gerne et par "gear" op.

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :
En hurtig søgning på Google og Københavns fondsbørs gav følgende spændende link om reglerne og forløb for børsintroduktioner:
 
 
Børsnotering er altså som regel for virksomheder med market caps på mange hundrede mio. kr., men nu kender jeg selvfølgelig ikke noget til, hvor stor din virksomhed er, omsætning mm.  
 
 
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :
cBrain A/S er jo lige blevet børsnoteret. Det kostede dem ca. 500.000 DKK, og det er i den meget billige ende, da de selv har stået for det meste - Salget af aktier osv.

Det selskab har også kun en omsætning på 9 mio, så nej, man behøver ikke være meget stor for at blive noteret... I kunne overveje at blive optaget på First North, som cBrain A/S blev noteret på.
Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er Cbrain jo ikke sådan lige at sammenligne med et ejendomsselskab. Først og fremmest har Cbrain en Market Cap på 100 mio kr., hvilket kun kan lade sig gøre fordi selskabet befinder sig i en vækstbranche med forhåbninger om stærk vækst fremover. Det er yderst tvivlsomt om et  ejendomsselskab vil kunne opnå samme markedsværdi med tilsvarende omsætningstal. Dernæst er Cbrain tilgang til børsen på ingen måde "standardmåden", men netop en metode der er blevet kritiseret som værende yderst dubiøs, da ingen finanshuse kan stå inde for, at kursen er værdifastsat i et "rimeligt" leje. Der er ingen tvivl om, at First North og Dansk AMP er vejen frem for SME''er, men det kræver altså stadigvæk en ganske gedigen størrelse for at være attraktiv nok til det.

Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har kun erfaring med Dansk AMP, og der skal dine aktier have en markedsværdi på 5 mill., og man skal tilstræbe en spredning på 50 aktionærer. Du kan derudover have det problem, at din virksomhed ikke har aflagt 3 årsregnskaber endnu (da det er fra 2005). Du kan se mere om reglerne her http://www.danskamp.dk/content/selskaber/opt_optagelse_mere.asp

Tilmeldt 17. Dec 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Du behøver jo heller ikke blive børsnoteret for at finde investorer.
 
Følgende er ikke noget jeg ved blot mit bedste skud fra hoften:
 
Først og fremmest skal du finde ud af hvor meget kapital det nye selskab skal have.
Så laver du sammen med revisor og advokat et salgsprospekt - som du så kan dele ud
til dit netværk - her kan du jo også lade advokaten og revisoren være lidt nyttige.
De har sikkert nogle klienter eller kontakter eller også har deres kollegaer det.
 
Taler vi max. 10-15 mio. er det ingen sag at gøre det på den måde.
 
 
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Når du skal børsnoteres er det faktisk et stort arbejde. Fra min erfaring fra Fondsbørsen og DanskAMP (har været ansat begge steder) ved jeg, at der der mange forpligtelser ved at være børsnoteret. Det er også kun interessant, hvis der ønskes kapital fra en større kreds af investorer.
 
Jeg synes at DanishInvestors ide med at udarbejde det materiale, du skal bruge sammen med revisor og advokat eller en corporate finance virksomhed=et selskab, der hjælper virksomheder med at skaffe kapital. Især sidstnævnte ved hvilke knapper, der er gode at trykke på. Ja, selvfølgelig er de så også dyrere. Men de har som regel de gode kontakter.
 
Hilsen Jakob
 
 

 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)