Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed over grænsen Danmark/Tyskland

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Dec 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Jeg bor i Tyskland (50 meter fra grænsen) og vil gerne oprette en enkeltmandsvirksomhed der producerer bladgrønt. Min kundekreds være på begge sider af grænsen, men jeg tænkte umiddelbart at det var nemmest for mig at oprette et dansk firma. Ved nærmere eftertanke dukker der en hel masse spørgsmål op:

- jeg jo udfordret på ikke at have en dansk adresse, så vejen frem er vel at oprette et tysk firma? Jeg er klar over at man godt kan oprette en dansk virksomhed uden adresse i DK, men dette kræver en kontaktperson med adresse i DK og desuden virker det lidt fjollet, når jeg nu bor i Tyskland.

- hvordan ser det ud med momsen hvis jeg sælger noget i DK med et tysk firma? Den tyske moms på fødevarer er kun på 7% så vidt jeg ved.

- hvad hvis jeg har et produktions-sted i DK (sandsynligt på sigt), med et tysk firma? Så vidt jeg kan se kan man godt udelukkende registreres som produktionssted. Er det noget bøvl?

- hvad med skat og moms, hvis produktionsstedet er i DK? 

- hvad er der af fordele/ulemper for kommende kunder?

Er der erfaringer med noget lignende derude? Jeg er helt grøn ift. alt dette, så jeg modtager gode råd med stor taknemmelighed

Mange hilsner fra det sydligste Danmark ;-)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du bor i Tyskland, er der meget strænge regler for hvor meget du må arbejde i DK, uden at skulle betale skat i DK. Så det giver vel ikke nogen mening at oprette et dansk firma.

Mht. moms, så betales der ikke moms ved eksport til andre EU lande, hvis køber har et gyldigt moms nr. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hugin:

jeg jo udfordret på ikke at have en dansk adresse, så vejen frem er vel at oprette et tysk firma? Jeg er klar over at man godt kan oprette en dansk virksomhed uden adresse i DK, men dette kræver en kontaktperson med adresse i DK og desuden virker det lidt fjollet, når jeg nu bor i Tyskland.

 
Du kan kun have alm dansk enkeltmands - personlig virksomhed, hvis du har dansk folkeregisteradresse og er fuldt dansk skattepligtig. Ellers skal du stifte en "anden udenlandsk virksomhed Registrering af udenlandsk virksomhed - start - 40.110 | Virk 

Hugin:
hvad med skat og moms, hvis produktionsstedet er i DK? 
så skal du dansk momsregistreres og bliver skattepligtig af overskuddet i Danmark 

Hugin:
hvad er der af fordele/ulemper for kommende kunder?
ikke stor som jeg ser det for private kunder - om de får fra Tyskland med tysk moms eller DK med dansk - måske mere tillidsvækkende og mindre frygt ved retur, hvis du sælger fra DK til danske kunder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Dec 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Ravn! Det er ikke fordi jeg ikke vil betale dansk skat. Jeg har arbejdet i Danmark de sidste mange år om end min adresse er i Tyskland. Jeg er bare nervøs for at det bliver noget frygteligt bøvl, hvis jeg tjener penge på begge sider af grænsen og er derfor i tvivl om hvad jeg bedst gør. Som jeg forstår dig bliver momsen i hvert fald ikke noget problem Yes

Tilmeldt 24. Dec 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John! Det er mig der roder lidt rundt i begreberne mht. virksomhedsformer..... det er "anden udenlandsk virksomhed" jeg allerede har kigget på. Dette kan dog heller ikke lade sig gøre uden allerede at være momsregistreret i Tyskland (og have en kontaktperson i DK), så jeg skal jo have oprettet en tysk virksomhed uanset som jeg ser det.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Velbekomme :-) 

Hugin:
Tak Ravn! Det er ikke fordi jeg ikke vil betale dansk skat. Jeg har arbejdet i Danmark de sidste mange år om end min adresse er i Tyskland.

Så er det jo intet problem. Du vil kunne oprette et anpartselskab i DK uden problemer.

mht. moms så skal dine tyske kunder bare angive købet som et EU erhvevskøb, når de laver momsindberetning.  ( jeg antager du kun sælger til virksomheder i Tyskland)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)