Hej Dan
Jeg kan desværre ikke huske hvilke dokumenter vi udfyldte. Det er snart lidt tid siden.
I mit setup vil jeg have mange daglige transaktioner i Stripe fra kunder over hele verden (Settler kun i USD). Hvis det er tilladt at bogføre som månedligt salg for hvert land i Billy, så vil helst udnytte mig af dette.
Det er tilladt. Hvis gjort korrekt. Men spørg endelig din revisor for at være sikker og få lidt med klare instrukser. Min forståelse er: Ved revision skal revisor have adgang til fakturarer genereret i Stripe. Det kunne de fx gøre via stikprøver. Vi gav dem bare direkte adgang, så kunne de selv tjekke at det hele stemte. Så vidt jeg husker er det også et krav at der skal være et "paper trail" så revisor kan gå ind på en "aggregat faktura" i Billy og derigennem finde frem til hvilke slut-fakturarer i Stripe der hører til denne.
Hvis du ikke skal sælge til private i EU og undgår det moms-show, og det hele er i én valuta, så vil jeg nok tro det var smartest at bogføre det hele i én månedlig aggregat. Så behøver du heller ikke tænke på at angive hvilke Stripe faktuarer der hører til hvilket aggregat, for så hører alt fra en måned jo dertil.
Hvordan foregår dette ift. kurs veksling, osv. med dit regnskabsprogram?
Det er et godt spørgsmål! Det var nok især det vi havde lidt udfordringer omkring. Men du hvis du settler alt din indtægt i USD så vil jeg tro det er ret simpelt. Du skal have en konto i Billy i USD for dit udestående fra Stripe. Når du bogfører hertil så bogfører du i USD og så er der ingen veksling. Så har du payout til din Wise USD konto. Det bogfører du også bare i USD. Så overfører du til din danske USD konto (vil jeg tro). Stadig ingen veksling. Jeg går ud fra du så først veksler på din danske bank konto (det var i hvert fald det som var billigst for os), og det er ret nemt at bogføre i Billy (kan ikke lige huske præcis hvordan, men det finder du nemt ud af). Pointen er; du skal have konti i Billy i forskellig valuta.