Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe mobiltelefon og computer som honorarmodtager?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er fastansat i en virksomhed, hvor jeg har arbejdstelefon og betaler skat af fri telefon.

Derudover holder jeg en del foredrag ved siden af mit faste arbejde. Honorarerne beskattes som B-indkomst.

Jeg vil gerne have en telefon, som kun er til brug for min foredragsvirksomhed. Kan jeg købe en telefon og et simkort, og skrive udgifterne på i rubrik 29 i årsopgørelsen? Eller vil det medføre en masse bøvl ift. dokumentation etc?

Og et tillægsspørgsmål: Kan jeg købe en computer til brug i min foredragsvirksomhed, og skrive udgiften på i rubrik 29?

Mvh




Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke trække en telefon fra som person CPR uanset hvad (og som firma ville det give skat af fri telefon)

Computer i princip ikke heller ved CPR honorar MEN - her KAN der være en mulighed hvis du først fordele prisen 50/50 ud fra du har privat rådighed over den og så fordeler den halve pris over 5 leveår  år (som jeg tidl har set en få OK til) - men det er ikke direkte i honorar, det er så som lønmodtager ligningsfradrag. Det ville jeg så skrive til SKAT indlogget under kommunikation og høre om OK for.

Udgangspunkt er at aldrig telefon og normalt aldrig en computer i hjemmet kan trækkes fra som honorar eller lønansat

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for let forståeligt svar.

Vil det sige, at det eneste jeg kan skrive på i rubrik 29, er udgifter til transport? Eller kan jeg fx også trække udgifter til hjemmeside og reklamer fra?

SKAT skriver "Honorarmodtageres (fx medlemmer af bestyrelser, konsulenter, foredragsholdere mv.) udgifter til kørsel og andre udgifter, der specielt knytter sig til honorarvederlaget."


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

transport ja. Er det en hjemmeside og reklamer der ene og alene går på at skaffe dig honorarjobs vil jeg mene du kan trække fra - de kan jo ikke som telefon og computer anvendes privat men afhængig af værdien, kunne det være de skulle tages over nogle år hvis start udgift er størst - da de jo så ikke kun knytter sig til honorar for det første år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Super.

Nej, hjemmeside er blot årligt abonnement til hosting og webhotel. Få hundrede kroner om året. Det samme ift. reklamer. Dem skriver jeg på, og gemmer så blot fakturaer som dokumentation.

Tak for hjælpen.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)