Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overførelse mellem 2 virksomheder

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. May 23
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg har 2 firmaer, som begge er ejer af mit holding selskab.
Mit spørgsmål er. Kan/må banken flytte penge til inddækning af et minus i det ene firma fra det andet
På forhånd tak
Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt er både holding og de 2 driftselskaber selvstændige juridiske enheder, og du må derfor ikke bare overføre penge mellem selskaberne uden at der oprettes et lån med rente (armlængde-princippet). Banken må som udgangspunkt heller ikke flytte pengene uden dit samtykke.

En undtagelse til ovenstående er hvis du har indgået en aftale med banken, hvor selskaberne hæfter for hinanden og du har givet banken lov til at flytte pengene til inddækning af overtræk.

Så du skal kigge på de aftaler om erhvervkonti og eventuelle lån og kreditter, som du har indgået med banken.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke uden videre i alle fald, da det er to separate juridiske enheder, men jeg må sige jeg jo IKKE ved, om der kan være indgået en kautions/garantiforpligtelse hvor selskaberne i koncernen forpligtede sig over for bankkonto som kunne gøre det lovligt

Alternativt kan jo bare være, at banken lukker begge drifts og holdings konti - og så er det måske værre og det er nok lidt resultatet når du klager hvis ikke du kan dække minus på anden vis.

Det bliver til at lån fra det ene selskab til det andet i så fald, men - uden der er mere i det, må banken ikke flytte mellem juridisk selvstændige enheder 
Du kan klage til bankens klageansvarlige hvis ikke de vil annullere/flytte retur - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)