Portalen har følgende aftalevilkår: Betingelserne kan ændres med 14 dages varsel. Ændringer adviseres via e-mail. Det vil fremgå hvis ændringerne fra vores side regnes for at være “væsentlige”. Hvis ændringerne er væsentlige, kan du opsige dit abonnement til abonnements periodens udløb inden for 14 dage. Hvis du ikke foretager dig noget i denne periode, accepterer du automatisk de nye betingelser" Vi har ikke kunnet søge os frem til relevant lovgivning, så vores spørgsmål er: 1) Er en 500% prisstigning ikke at betragte som temmelig væsentlig? (De oplyser ikke i mailen, at ændringerne er væsentlige) 2) Må en varslings ændring "gemmes" i bunden af en mail, som starter med nyhedsstof og markedsføring? 3) Er portalen forpligtet til at i mailen oplyse om de 14 dages frist for indsigelse, eller er det nok at de skriver det i aftalevilkårene? 4) Må man varsle en prisændring, som træder i kraft måneden efter, når abonnements perioden er seks måneder? Håber nogen kan sende os i den rigtige retning. Vi er ret habile til at finde informationer, men vi har ikke kunnet finde andet end regler for private forbrugere. |
1) Ja, og den nye pris skal altid oplyses ellers er der ikke tale om et gyldigt varsel.
2) Nej, et varsel om ændring af aftalevilkår må ikke gemmes i bunden af en nyhedsmail, så hvis dette er eneste information i har fået er varslet ugyldigt.
3) Vær opmærksom på at opsigelse og indsigelse er to vidt forskellige ting. Ifølge jeres aftale har i mulighed for opsigelse i 14 dage efter varsel. I kan altid gøre indsigelse inden for rimelig tid.
4) Hvis den nævnte abonnementsperiode er en bindingperiode, er der intet galt i at ændre på prisen. Med andre ord, det kommer an på hvordan det er formuleret i aftalen.
Der er i vid udtrækning aftalefrihed i b2b-aftaler. De love der regulerer b2b-aftaler er ofte formuleret på en måde, så det kan være svært at google et svar ud fra et konkret spørgsmål.
Det vil være oplagt at gøre indsigelse mod prisstigning, kræve et gyldigt varsel og forhandle prisen. Det er portalen som skal dokumentere at i har modtaget et gyldigt varsel. At de har sendt en email er ikke det samme som at i har modtaget den. Det samme er gældende for breve uden modtagerkvittering.
Jeg er i tvivl om at et varsel på 14 dage er rimelige aftalevilkår. Der er en lov/retspraksis der regulerer dette. Jeg vil gætte på det er på eller over grænsen for hvad der er lovligt, fordi i ikke har samtykket til ændringen aftalen. Hvis de vil slås juridisk, kan det være en god idé at spørge en advokat om den del af aftalen er lovlig og dermed gyldig.
Hvis ikke, er det tvivlsomt om de kan hæve prisen uden at opsige hele aftalen og forhandle en ny.
(Jer er ikke jurist)