Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændring af aftalevilkår, varsling af (B2B)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jun 23
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 02:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi er medlem af en portal som formidler opgaver til vores firma. Den månedlige pris er hævet fra ca. 2.000 kr til 10.000, altså næsten 500%. Vi kiggede vores emails igennem, og ved 3. gennemgang fandt vi da også en "varslings mail". Mailen starter med nogle nyheder om portalen, så det ligner et nyhedsbrev. Masser af fine, store billeder. Næste afsnit er markedsføring om et nyt produkt de tilbyder. Og så nede i bunden afslutter de med at skrive, at vores pris stiger på grund af stigende omkostninger, uden dog at oplyse hvor meget vi stiger i pris. Så den mail har vi helt sikkert læst de første fem linjer af og smidt direkte i papirkurven, inden vi nåede ned i bunden og fandt de vigtige oplysninger.

Portalen har følgende aftalevilkår: Betingelserne kan ændres med 14 dages varsel. Ændringer adviseres via e-mail. Det vil fremgå hvis ændringerne fra vores side regnes for at være “væsentlige”. Hvis ændringerne er væsentlige, kan du opsige dit abonnement til abonnements periodens udløb inden for 14 dage. Hvis du ikke foretager dig noget i denne periode, accepterer du automatisk de nye betingelser"

Vi har ikke kunnet søge os frem til relevant lovgivning, så vores spørgsmål er:

1) Er en 500% prisstigning ikke at betragte som temmelig væsentlig? (De oplyser ikke i mailen, at ændringerne er væsentlige)
2) Må en varslings ændring "gemmes" i bunden af en mail, som starter med nyhedsstof og markedsføring?
3) Er portalen forpligtet til at i mailen oplyse om de 14 dages frist for indsigelse, eller er det nok at de skriver det i aftalevilkårene?
4) Må man varsle en prisændring, som træder i kraft måneden efter, når abonnements perioden er seks måneder?

Håber nogen kan sende os i den rigtige retning. Vi er ret habile til at finde informationer, men vi har ikke kunnet finde andet end regler for private forbrugere.
Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 07:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1) Ja, og den nye pris skal altid oplyses ellers er der ikke tale om et gyldigt varsel.

2) Nej, et varsel om ændring af aftalevilkår må ikke gemmes i bunden af en nyhedsmail, så hvis dette er eneste information i har fået er varslet ugyldigt.

3) Vær opmærksom på at opsigelse og indsigelse er to vidt forskellige ting. Ifølge jeres aftale har i mulighed for opsigelse i 14 dage efter varsel. I kan altid gøre indsigelse inden for rimelig tid.

4) Hvis den nævnte abonnementsperiode er en bindingperiode, er der intet galt i at ændre på prisen. Med andre ord, det kommer an på hvordan det er formuleret i aftalen.

Der er i vid udtrækning aftalefrihed i b2b-aftaler. De love der regulerer b2b-aftaler er ofte formuleret på en måde, så det kan være svært at google et svar ud fra et konkret spørgsmål.

Det vil være oplagt at gøre indsigelse mod prisstigning, kræve et gyldigt varsel og forhandle prisen. Det er portalen som skal dokumentere at i har modtaget et gyldigt varsel. At de har sendt en email er ikke det samme som at i har modtaget den. Det samme er gældende for breve uden modtagerkvittering.

Jeg er i tvivl om at et varsel på 14 dage er rimelige aftalevilkår. Der er en lov/retspraksis der regulerer dette. Jeg vil gætte på det er på eller over grænsen for hvad der er lovligt, fordi i ikke har samtykket til ændringen aftalen. Hvis de vil slås juridisk, kan det være en god idé at spørge en advokat om den del af aftalen er lovlig og dermed gyldig.

Hvis ikke, er det tvivlsomt om de kan hæve prisen uden at opsige hele aftalen og forhandle en ny.

(Jer er ikke jurist)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ja absolut væsentlig
2 i alle fald ville det i forbrugerlovgivning være mod regler og det vil det  alt andet lig også være her efter min vurdering
3 Jeg vil mene det rækker i aftalevilkår men det betyder jo ikke, at  I ikke kan gøre indsigelse
4 ja hvis det står i aftalen at der er binding 6 mdr og pris kan varslet med 14 dage

Du bør klart skrive til dem, at du ikke accepterer prisforhøjelsen - som du ikke mener er lovligt varslet men gemt i anden mail,  og at du under alle omstændigheder ville opsige omg 

Derfra er der 3 muligheder som jeg ser det

1 de æder den - enten fra første dag eller 14 dage efter deres "varslingsmail"

2 de kræver betaling fra varslet og frem til 14 dage efter dit nye brev - og du betaler

3 Du skriver du max til betale frem til 14 dage efter varslet og undlader at betale, og de trækker dig MÅSKE i retten

Det er nok enklere, end at du skal bruge advokat på at sagsøge dem - med en tydelig begrundet indsigelse, kan de ikke bruge inkasso men skal have dig ind i civilret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vejle
Tilmeldt 11. May 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud fra dit opslag vil det som udgangspunkt være aftaleloven og P2B-forordningen, der trådte i kraft i juni 2020, der er gældende.

!: Der vil være tale om en væsentlig ændring (det følger dog af forordningen, at det ikke er et krav, at ændringen skal være væsentlig for at være omfattet af reglerne til ændringer i vilkår og betingelser)

2: Nej en ændring må ikke være gemt. Det vil dog altid være en fortolkning, hvornår noget er gemt - i b2b  skal der dog meget til, før noget er gemt.

3: Ikke nødvendigvis. Fristen skal dog være på mindst 15 dage fra den dato, hvor udbyderen af onlineformidlingstjenester meddeler de foreslåede ændringer. Jeg vil derfor umiddelbart mene, at ændringen er ugyldig.

4: Det vil jeg umiddelbart ikke mene, dog kommer det an på, hvordan vilkårene er beskrevet konkret.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14997
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten:

1) Ja, og den nye pris skal altid oplyses ellers er der ikke tale om et gyldigt varsel.

2) Nej, et varsel om ændring af aftalevilkår må ikke gemmes i bunden af en nyhedsmail, så hvis dette er eneste information i har fået er varslet ugyldigt.

3) Vær opmærksom på at opsigelse og indsigelse er to vidt forskellige ting. Ifølge jeres aftale har i mulighed for opsigelse i 14 dage efter varsel. I kan altid gøre indsigelse inden for rimelig tid.

4) Hvis den nævnte abonnementsperiode er en bindingperiode, er der intet galt i at ændre på prisen. Med andre ord, det kommer an på hvordan det er formuleret i aftalen.

Der er i vid udtrækning aftalefrihed i b2b-aftaler. De love der regulerer b2b-aftaler er ofte formuleret på en måde, så det kan være svært at google et svar ud fra et konkret spørgsmål.

Det vil være oplagt at gøre indsigelse mod prisstigning, kræve et gyldigt varsel og forhandle prisen. Det er portalen som skal dokumentere at i har modtaget et gyldigt varsel. At de har sendt en email er ikke det samme som at i har modtaget den. Det samme er gældende for breve uden modtagerkvittering.

Jeg er i tvivl om at et varsel på 14 dage er rimelige aftalevilkår. Der er en lov/retspraksis der regulerer dette. Jeg vil gætte på det er på eller over grænsen for hvad der er lovligt, fordi i ikke har samtykket til ændringen aftalen. Hvis de vil slås juridisk, kan det være en god idé at spørge en advokat om den del af aftalen er lovlig og dermed gyldig.

Hvis ikke, er det tvivlsomt om de kan hæve prisen uden at opsige hele aftalen og forhandle en ny.

(Jer er ikke jurist)

Karstens svar er mega godt!

En ændring skal varsles meget klart og tydeligt, især hvis der er tale om en 500% stigning i et medlemskab. Umildbart vil jeg mene, at det både skal fremgå af emnefeltet og toppen af mailen, såfremt noget skal varsles. 

Det må ikke gemmes i et nyhedsbrev i bunden, det er ikke en varsling, det er et nyhedsbrev.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)