Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb i EU - købsmoms

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 21. Jun 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med Jer, jeg køber en del varer i udlandet EU(primært tøj, tekstiler) til min fysiske butik samt webshop. Jeg er blæst lidt at pinden ift at skulle betale købsmoms(25%) til den danske stat og ikke kunne trække noget fra, ligeledes købsmoms. Så jeg betaler jo 50 % mere, så at sige eller hvad?

Er der en lovlig og smart måde, at mindske denne meget store udgift på. Jeg ganger mine varer med 3, men burde i virkeligheden gange med 3,5, men så bliver mit prispoint alt for højt og det går ud over mit salg

Alle råd er meget velkomne:-))

'

KH. Nybegynderen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bedste råd - forstå EU moms. Hvis du er momsregistreret betaler du ikke mms ved køb fra EU (og heller ikke uden for)

EU angiver du dit momsnummer og leverandører skal levere reverse charge = du bruger konto for EU køb og regnskabprogrammet lægger 25% på erhvervelsesmoms = salgsmoms og samme 25% på kontor for købsmoms og det kostede dig ikke moms

Uden for EU og når du er momsregistreret får du fra told angivet importmoms men skal ikke betale. Du bogfører på konto for importmoms og igen går moms både på salg og købsmomssiden og koster intet

Du bør finde en bogholder til at sætte dig ind i ting og regnskabet, for der kan jo være utroligt meget andet du ikke aner

god vind

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Nybegynder

Du skriver ikke om dit firma er moms registreret eller ej? 

Hvordan kommer du frem til at du skal betale 25  % købsmoms til den danske skat, når varen er købt i udlandet, det gider ikke nogen mening. 

Tilmeldt 21. Jun 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, jeg har fået det oplyst af min bogholder af det forholder sådan. Hmmmm....

Tilmeldt 21. Jun 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John , er ikke helt med på hvad du forklare. Jeg ved godt jeg ikke betaler moms af købet, og jeg skal selv/regnskabsprogrammet ligger det oveni? Jeg er selvfølgelig importregistreret og har momsnummer, som opgives i forbindelse med.

Kan du give et eksempel: jeg køber en varer i Frankrig for eksempelvis €13,42/kr.100,-, og det beløber sig til i alt 125, ikke? Havde jeg købt varen i DK, havde jeg kunne trække de 25 % fra igen, det kan jeg ikke da det er købt i udlandet?

Tak for din tid.

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du køber til 100 kr ekskl. moms fra Frankrig så oplyser du dit danske momsnummer og betaler 100 kr.

Ved modtagelse i Danmark ganger du med f.eks 3 (nu 300 kr ekskl moms men inkl. din avance). Herfeter lægger du moms på hvorved du skriver 375 kr på prislappen.

Når varen er solgt skal du indbetale momsen på 75 kr til SKAT og du beholder de 300 kr. Dit overskud (som altid opgøres ekskl. moms) er 200 kr. fordi forskellem mellem 300 kr ekskl. moms i salgspris og 100 kr ekskl. moms i indkøbspris er 200 kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Kolibri2:

Hej John , er ikke helt med på hvad du forklare. Jeg ved godt jeg ikke betaler moms af købet, og jeg skal selv/regnskabsprogrammet ligger det oveni? Jeg er selvfølgelig importregistreret og har momsnummer, som opgives i forbindelse med.

Kan du give et eksempel: jeg køber en varer i Frankrig for eksempelvis €13,42/kr.100,-, og det beløber sig til i alt 125, ikke? Havde jeg købt varen i DK, havde jeg kunne trække de 25 % fra igen, det kan jeg ikke da det er købt i udlandet?

Tak for din tid.


købet bogføres som erhvervelsesmoms =Salgslmoms men helt samme beløb under Købemoms. Der med betaler du ikke moms

Køber du for 100 så betaler du 100 Kr som omkostning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 551
Fra  HD Trading Skrevet kl. 08:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kolibri

Det kan godt blive lidt regnskab teknisk, men i praksis betaler du ikke EU moms hvis du er moms registreret og din udenlandske leverandør fakturerer på den rigtige måde.

Når du ikke betaler "købs moms" kan du heller ikke få nogen "købs moms" refunderet (fratrukket) din salgsmoms. Det betyder i praksis, at du sammenlignet med at du købte varerne i DK, kommer til at skylde et større moms beløb som skal afregnes til Skat.

Exempel 1: Du køber en T-shirt i DK for kr. 100,00 incl moms (Købsmoms kr. 20,00). Den bliver solgt for kr. 300,00 incl moms (salgsmoms kr. 60,00) = det betyder at du skal betale Skat kr. 40 (60 - 20)

Exempel 2: Du køber en T-shirt i EU for kr. 80,00 ex moms (ingen moms), Den sælges for kr. 300,00 incl moms (salgsmoms kr. 60,00) = betyder at du skal afregne kr. 60,00 til Skat for moms.

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Tilmeldt 21. Jun 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for simple svar til Jer begge, nu forstår jeg det:-))

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske du skulle overveje at tage et basalt kursus i  moms. før du begynder at lege importør.  

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)