Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af udbytteskat i Dinero, -problem med konto 63.060 - Skyldig selskabsskat.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 23
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har på aktie i Nordnet fået udbetalt udbytte på 1630 kr og trukket udbytteskat på 358,6 (indbetalt til SKAT af Nordnet går jeg udfra).
Jeg bogfører udbyttet 1630 kr i et finansbilag på konto 55005 (Likvid beholdning i Nordnet) med modkonto 9020 Aktie-udbytte.
Jeg bogfører udbytteskatten -358,60 kr i et finasbilag på konto 55005 (Likvid beholdning i Nordnet) med modkonto 63060 (Skyldig selskabsskat).
Det er sådan Dinero skriver man skal gøre det.

Da 63060 "Skyldig selskabsskat" er et passiv i balancen. Negative beløb udtrykker således en gæld til skat og positive beløb at SKAT skylder mig penge. Ingen af delene er korrekte, da Nordnet har trukket udbytteskatten fra min konto hos dem (og indbetalt den til SKAT), så når der nu står 358,6 ved årets udgang under "Skyldig selskabsskat", så er det ikke korrekt hvis det medtages i mit årsregnskab, -at SKAT skylder mig 358,6 kr. Hvad går der galt her, og hvordan rettes der op på det ved årets udgang eller ved anderledes bogføring, -i det helt konkrete tilfælde.

N.B. Se venligst bort fra punktum i konto-number, jeg var nødt til at tilføje et punktum, ellers siger Amino "Phone number not allowed" :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du mangler at læse den sidste del af deres anvisning

 Grunden til at udbytteskatten bogføres som den gør er, at det trækkes fra når virksomheden betaler sin selskabsskat senere. Der modregnes udbytteskatten på selskabets årsopgørelse.

 

Den betalte udbytteskat udlignes ved at den modregnes i din selskabskat og kan så blive negativ hvis resultatet er større minus end den betalte udbytte skat, og så udskydes den som al anden selskabskat og ligeledes kan der blive modregnet mere hvis den samlede udbytteskat kommer ind under 42% skat

Elllers brug deres support

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Aug 23
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak skal du have John, -dit svar er ufuldstændigt, -som om der mangler en linie. 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

kojak:

Tak skal du have John, -dit svar er ufuldstændigt, -som om der mangler en linie. 

 

ja noget er sket men det er korrekt som den står i bogføringen. Al udbytteskat betalt modregnes når du selvangiver i den selskabsskat du måtte have, og den kan også øges hvis du er oppe i 42% f.eks

Har du betalt 10000 i udbytteskat og skal af med 15.000 i selskabsskat, opkræves kun 5000 kr så den modregnes og fremskydes hvis der ikke er plads

Har du huset lagerbeskatningen af aktien - ultimo minus primo værdi skal ind også hvert år da der er lagerskat af aktier i selskaber som også skal have LEI certifikat/kode som jeg går ud fra du har

Brug en revisor eller kyndig til at lave din årsopgørelse og selskabsselvangivelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)