Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Licensaftale mellem udenlandsk moderselskab og dansk datterselskab

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Sep 23
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle,

Nogen der har styr på reglerne for licensaftaler mellem udenlandsk moderselskab og dansk datterselskab. Mit udenlandske moderselskab har udviklet et produkt som jeg også gerne vil sælge i Danmark via en webshop.
Ville der være muligt for at lave en aftale mellem moder og datterselskab således at datterselskab betaler x% commission/license fee til moderselskab for hvert salg. commission/license fee ville fremgå som COGS på datterselskabets regnskab.

Vil værdsætte, hvis nogen kunne pege mig i retning af nogle ressourcer som snakkede om dette emne. Har prøvet at lede men kunne ikke finde særlig meget.

Mange tak.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tør ikke tage stilling til om datter kan sælge moderselskabets varer mod en commision fee blot - uden datter køber produktet datter sælger men alene efter salg betaler den fee - MEN alt mellem datter og moder skal ske med armslngde så hvordan sælger moder produktet idag OG så skal det prismæssigt være samme mellem mor og datter - check transfer pricing

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 23
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Mesisa:
Kære alle,

Nogen der har styr på reglerne for licensaftaler mellem udenlandsk moderselskab og dansk datterselskab. Mit udenlandske moderselskab har udviklet et produkt som jeg også gerne vil sælge i Danmark via en webshop.
Ville der være muligt for at lave en aftale mellem moder og datterselskab således at datterselskab betaler x% commission/license fee til moderselskab for hvert salg. commission/license fee ville fremgå som COGS på datterselskabets regnskab.

Vil værdsætte, hvis nogen kunne pege mig i retning af nogle ressourcer som snakkede om dette emne. Har prøvet at lede men kunne ikke finde særlig meget.

Mange tak.

Hej,

Kort svar: Ja, det er der mulighed for. 

Du skal sikre dig, at du overholder reglerne om Transfer Pricing (armslængdevilkår, som også John nævner).

Du skal lave en agentkontrakt mellem moder- og datterselskab, og i denne skal du have det vigtige med (som du ville have, hvis agenten var en tredjemand), f.eks. opsigelse, honorar, betalingsbetingelser mv. 

Derudover bør du overveje fremtiden, så du sikrer dig det bedste transfer pricing-setup (dette kræver mere viden og formentlig rådgivning herom). 

Gratis artikler og værktøjer om jura - læs mere på Juraviden.dk

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)