Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gælder købeloven ved salg til Grøndland

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 26. Sep 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Gælder købeloven ved salg til Grøndland eller hvordan? for fragt priser osv er jo frygteligt dyr hvis der skulle kommet en fejl 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

det må man sige ja til https://aua.gl/forbruger/

vh john hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Sep 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt se de har, deres egen købe lov ja men ved salg fra Danmark? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Så skal du overholde lovene i køber land med alt jeg ved - så det er som ikke Grønland men også alle andre lande - Det er sælger der skal sætte sig ind i landets regler

Nu er de så nok helt ens i hele EU https://commission.europa.eu/law/law-topic/consumer-protection-law/consumer-contract-law/consumer-rights-directive_en  så det er også dyrt til Italien - og I Grønland grundet EU/DK tilknytningen
Der sidder sågar en EU forbrugerombundsmand men jeg ved ikke om Grønland har egen eller hvordan.

Du kan læse fra Grønlands forbruger og konkurrencestyrelse at reglerne er som vore https://aua.gl/forbruger/ 

Du kan jo kræve forbrugeren selv skal betale fragt ved retur af varen - det skal fremgå meget tydeligt, og det stopper måske en del, men udgift fragt ud en gang mere har du selv



vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Så skal du overholde lovene i køber land med alt jeg ved

Hvordan er du kommet frem til den antagelse? 

Cookie - John Hannover:
I Grønland grundet EU/DK tilknytningen

Jeg forstår ikke om du mener loven så også glæder for Grønland?  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Cookie - John Hannover:
Så skal du overholde lovene i køber land med alt jeg ved

Hvordan er du kommet frem til den antagelse? 

Cookie - John Hannover:
I Grønland grundet EU/DK tilknytningen

Jeg forstår ikke om du mener loven så også glæder for Grønland?  

at den l pribncip helt samme køberlov gælder for Grøndland frremgår af links

Netop som skrevet " med alt jeg ved" skal du som eksportør overhlolde alle love i det land du sælger til, kemikalier osv og . købelov, men hvis du mener man ikke skal overholde købelov - hverken grønlands eller dansk identisk - hvis man sælger fra Dk til Grønland, så må man jo kunne undgå EU købelov ved eksport til EU, og det mener du vil ikke?  Det er helt identiske forhold som jeg ser det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
så må man jo kunne undgå EU købelov ved eksport til EU, og det mener du vil ikke? 

Jeg forstår ikke helt havd du mener. Men mig bekendt er Grøndland et 3. land som ikke er medlem af EU, hvorfor skulle EU´s lovgivning så gælde? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det gør du ikke. Du så måske ikke linket til Grønlands forbrugerlov som er som den danske og som EU. Jeg forestiller mig årsagen er, at forbrugerlovgivningen er tilpasset ret så ens i hele EU og Grønland kører samme - læs deres forbruger og konkurrence styrelse  https://aua.gl/forbruger/ 
Mig bekendt skal man som webshop overholde alle lokale regler der hvor man sælger, både forbrugermæssigt og i forhold til de forskelle der kan være med punktafgifter eller f.eks fødevarer - medicin og alt.

Det jeg siger er, at det gælder MIG BEKENDT så uanset om du sælger til Grønland eller EU - du hænger på 14 dages returret og - ja til fragten ud to gange kan være dyr ved returvarer, men man kan lade kunden betale retur fra kunden, hvis det tydeligt fremgår ved bestillingen

Du kan måske bidrage ved at fortælle, om du mener det er galt, at man ved eksport, skal sætte sig ind i hvilke regler der gælder i det land man eksporterer til, og jeg ved da, at inden for EU gælder det - men mener nu også det gælder hvis du eksporterer til USA - du skal vide, at det du sælger lever op til reglerne i USA. 

Du kan måske svarer på tre ting der afklarer det mere

1 Er du enig i, at ved eskport i EU skal landenes og EU fælles forbruger regler overholdes, og f.eks 14 dages returret gælder også, hvis du leverer til f.ek Grækenland - den er stensikker og EU har forbrugerombudsmand som tager internationale klager.

2 Mener du at ved eksport til lande uden for EU må man se bort for landets regler for forbudte stoffer eller i alle fald glemme deres forbruger lovgivning?

3 når Grønlands forbruger regler er som vist, mener du så, at man kan levere fra DK til Grønland - helt uden returret osv fordi de er 3. land i forhold til EU?

Det er nemlig der jeg ikke er 100% sikker på 2 og 3 men stensikker på 1 = respektere forbrugerrettigheder Eu . men jeg mener det er samme for alle lande,

Deres regler gælder hvis du vil eksportere - også deres forbrugerlovgivning - samme med f.eks regler om, mærkning, som på Grønland afviger lidt fra DK (man må mærke på Islandsk sprog f.eks Stick out tongue )

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 609
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Lundgaard:

Når man fra DK importerer en vare som privatperson er handlen ikke omfattet af EU købelov: https://taenk.dk/raadgivning/rettigheder/online-shopping-uden-for-eu-rettigheder

Det må være nærliggende at tro det gælder begge veje.

Grønland er ikke med i EU

jep den var god. Der står så blot ikke som jeg læser det, at loven ikke gælder (naturligivs ikke EU købelov) MEN at det er meget vanskeligt at klage uden for EU og det er stensikkert 

Der står også i dit link, at 

"Fortrydelsesretten gælder også, hvis du køber en vare af en butik, der retter sig mod det danske marked (hjemmesiden er på dansk, du kan betale i danske kroner, hjemmesiden ender på .dk), selv om den ligger uden for EU. "

Om det så fritager grønlandsk returret - hvis siden er på dansk og ikke grønlandsk sprog - det tvivler jeg på faktisk - og så gælder fortrydelsesret jo ved salg fra dansk sproget side (som jo er et af de officielle sprog på Grønland mig bekendt)

Jeg er enig i - hvis du køber fra en USA side der alene kører USA og ikke en masse dansk inkl måske danske betalingsindløsninger osv - så henvender man sig ikke til USA og køberen tager chancen, men Dansk side med salg i grønland tror jeg hører undet fremhævede gule

Jeg ville skrive til den grønlandske forbrugerorg jeg linkede til, for at være sikker på, om man med DK hjemmeside (som jeg udgår) er fri for fortrydelsesret - tvivler stadigt ud fra dit link faktisk - jeg har lige prøvet at maile dem og høre men det kan være svaret kommer så sent, at denne tråd er glemt :) 

Trådstarter kan jo lige bekræfte at det er en dansk hjemmeside han optræder med og sælger fra

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)