Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gælder købeloven ved salg til Grøndland

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Er fortrydelsesret overhoved nævnt i købeloven?  Det var den ihvertfald ikke før i tiden. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/1457   som er forbrugeraftaleloven og ikke købeloven - 

Jeg tror Grønland er kogt ned til, OM en dansk side (som jeg udgår fra at det er ) anses for at henvende sig til Grønlandske forbrugere kva det danske sprog - måske Mobilpay som er typisk danmark OG Grønland er med i idag - Gør den det, skal man respektere fortrydelsesret osv - og formentlig - hvis ikke, skal man ikke. Jeg har spurgt deroppe, men om jeg får svar ved jeg ikke

Deres forbrugerside skriver det for Grønland som forbrugerlovgivningen og på dansk som jeg mener er officielt nok til at danske hjemmesider anses for at henvende sig der også, i alle fald, hvis ikke modsat angivet på siden De skriver 

forbrugerlovgivningen, så dine rettigheder som forbruger ikke krænkes. Af forbrugerrettigheder kan f.eks. nævnes:

  • 2 års reklamationsret ved fejl eller mangel ved en købt vare
  • Reklamation inden 2 måneder fra du har opdaget fejlen eller manglen er altid rettidig – forudsat det sker inden for de første 2 år efter købet
  • 14 dages ret til at fortryde et køb, som er foretaget over internettet
  • Reklamationsret ved udsalgs- og tilbudsvarer


vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Man må jo antage at den grønlanske Købeloven er en national lovgivning.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Man må jo antage at den grønlanske Købeloven er en national lovgivning.  

det gør jeg - men det ændrer ikke ved, at hvis siden er på dansk må den (efter min OPFATTELSE) hører under som tilbud til Grønland der også er på dansk osv - 
Det er nok kun der den ligger nu - Helt som en kina sælger med f.eks et tysk DE domæne og tysk tekst skal følge EU (tysk) lovgivning også på det område

Jeg vil formode, at dansk side der sælger på grønland opfattes som henvendelse der, hvis ikke andet står, men det er det jeg har hørt deres forbruger org om via mail

Jeg tror som også stadigt man reelt skal følge lovgivning i USA hvis man har en dansk side med com og Engelsk tekst - eller i Kina med kinesisk, blot vil det være mere end svært at få det håndhævet der. På Grønland tror jeg det er nemt via deres forbrugerorg.

Det for mig så heller ikke dyrere som sådan end hvis en fra Grækenland returnerer varer og man skal genfremsende. det er langt borte i alle fald og koster 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

så svarede forbrugerstyrelsen på Grønland hurtigt - lidt underligt idet de siger, at en dansk hjemmeside der sælger på Grønland under alle omstændigheder skal overholde den danske forbrugerlov
Kun hvis den - ud over at være på dansk, også på en måde viser den henvender sig til Grønland også, skal den grøndlanske lov så OGSÅ overholdes, men svaret er altså, dansk forbrugerlov skal overholdes i alle fald

HER HELE SVARET:

En dansk hjemmeside skal kun overholde den grønlandske forbrugerlovgivning, hvis lovvalget for de købsaftaler der bliver indgået via hjemmesiden som udgangspunkt er grønlandsk ret. Dette afgøres efter Rom-konventionen af 1980, jf. § 1 i Anordning nr. 413 af 13. september 1985 om ikrafttræden for Grønland af lov om gennemførelse af konvention om, hvilken lov der skal anvendes på kontraktlige forpligtelser, m.v.

 

Danske erhvervsdrivende vil derfor i almindelighed kun (også) skulle overholde grønlandsk forbrugerret, hvis deres markedsføring er særligt rettet mod Grønland (for eksempel i form af reklame for at der sælges og sendes til Grønland), eller hvis de har fremsendt særligt tilbud til en grønlandske forbruger mens denne var i Grønland, jf. Rom-konventionens artikel 5, stk. 2.


I modsat fald finder kun dansk forbrugerret anvendelse på grønlandske forbrugeres køb fra danske hjemmesider, herunder den lovbestemte fortrydelsesret i den danske forbrugeraftalelov.

 

Inussiarnersumik Inuulluaqqusillunga  Med venlig hilsen

 

Rasmus Peter Ring Jonasen

Siunnersortit pisortaat

Chefkonsulent

 

http://f2-prod/DocumentSite/getdoc.aspx?SessionGuid=542da6f7-e832-459f-b9ec-b4beff120f8b&DocumentId=11922444&CompressionLevel=0&ContentId=93db3361-5f82-4a3a-8278-30cf2998159a72b60ebe63d496583fdf86f7b42861+299 342843

rapr@nanoq.gl

http://f2-prod/DocumentSite/getdoc.aspx?SessionGuid=542da6f7-e832-459f-b9ec-b4beff120f8b&DocumentId=11922444&CompressionLevel=0&ContentId=e3ddf20f-21c6-4bbc-b6d3-a8418cf3627472cd254bd4b73a3f336cecdab8893e

Atuisartoqarnermut Unammilleqatigiinnermullu Aqutsisoqarfik

Forbruger- og Konkurrencestyrelsen

 

Imaneq 29, 1. sal

Postboks 689

3900 Nuuk

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Og advokaten i forbrugerstyr Grønland uddybede, og det er jo faktisk ret enkelt så - jeg vil så mene

1 Dansk Webshop der sælger uanset til hvem og hvor - skal overholde danske forbrugerregler men klage er nemmest for danskere og EU men alle kan klage når de er forbrugere. Det kan undgås ved ikke at sende til xx lande.

2 Dansk webshop der optræder så den markedsfører sig i det lokale land (sprog - betaling f.eks) skal UD over dansk forbrugerlove mm  overholde loven i det lokale land der sælges til

Forskel er i hovedsag, at jo længere væk man bor, jo besværligere er det at klage. Jeg kan tænke det er lettere at klage til forbrugerombudsmand DK, uanst hvor man bor bare man er forbruger end at skulle klage til et eller andet i Kina for en dansk forbruger, men det er rent gæt

Her svaret fra GR styrelsen - 

Ved køb hos danske virksomheder vil grønlandske forbrugere kunne klage i det danske forbrugerklagesystem på lige fod med alle andre, hvis deres sag i øvrigt opfylder de normale betingelser for at klage.

 Alle forbrugere uanset bopæl, som har handlet hos en dansk virksomhed, kan umiddelbart klage i Danmark. Den eneste geografisk betingelse i klagesager er, at den erhvervsdrivende der klages over skal være etableret i Danmark. Det vil normalt også være mest hensigtsmæssigt for grønlandske forbrugerne at klage dér, så de kan få en dansk nævnsafgørelse, som om nødvendigt kan tages videre i det danske retssystem med omkostningsdækning fra det danske forbrugerklagenævn.

 

Hvorvidt en grønlandsk forbruger alternativt kan vælge at klage til Grønlands Forbrugerklagenævn vil afhænge af, om der konkret (også) er værneting for sagen i Grønland i medfør af Retsplejelov for Grønland. Samt om sagen i øvrigt herudover vurderes til at være egnet til nævnsbehandling i Grønland, på trods af at den vedrører en virksomhed uden for Grønland og ikke skal afgøres efter grønlandsk ret.

Inussiarnersumik Inuulluaqqusillunga  Med venlig hilsen

 

Rasmus Peter Ring Jonasen

Siunnersortit pisortaat

Chefkonsulent

 

http://f2-prod/DocumentSite/getdoc.aspx?SessionGuid=542da6f7-e832-459f-b9ec-b4beff120f8b&DocumentId=11922444&CompressionLevel=0&ContentId=93db3361-5f82-4a3a-8278-30cf2998159a72b60ebe63d496583fdf86f7b42861+299 342843

rapr@nanoq.gl

Så burde vi være i mål og konklusionen ret, man kan ikke omgå returret ved salg fra dk webshop til Grønland
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Sep 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en dansk hjemme side jeg sælger fra ja

 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)