Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af enkeltmandsfirma

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 16. Nov 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg har planer om at overtage min samlevers enkeltmandsvirksomhed i nærmeste fremtid.
Hvordan gør man det? Og er det noget man selv kan gøre eller anbefales der revisor hjælp. Skal lige sige at jeg er noget grøn på området, regnskab, moms og skat.
Håber nogen er behjælpelige med herinde
Mvh
Fra Korsør
Tilmeldt 10. Nov 23
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Lav en overtagelsesaftale tal med erhvervsstyrelsen
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12662
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Pirasath Luxchumykanthan:
Lav en overtagelsesaftale tal med erhvervsstyrelsen

Det er vist slet ikke muligt. Nedenfor er hvad Dinero skriver.

Salg af enkeltmandsvirksomhed eller PMV

Det er ikke muligt at købe og sælge enkeltmandsvirksomheder eller PMV’er. Disse to former for virksomheder er nemlig personligt ejede – altså udelukkende knyttet til ejeren.

Men i praksis kan man gøre det, at ejeren lukker sin enkeltmandsvirksomhed eller PMV. Idet virksomheden lukkes, sælges samtlige aktiver (varelager, hjemmeside etc.). Den interesserede køber får hermed muligheden for at overtage og fortsætte/opstarte en nær identisk virksomhed til den gamle. 

Personen, der lukker sin enkeltmandsvirksomhed for at sælge aktiverne, skal huske de personlige implikationer, det har at lukke sin enkeltmandsvirksomhed. Her skal bl.a. afsluttes moms, udarbejdes endelige regnskaber og mange andre ting.

Bemærk, at da den eksisterende virksomhed i realiteten lukkes, vil den nye ejer operere under et andet CVR-nummer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Pirasath Luxchumykanthan:
Lav en overtagelsesaftale tal med erhvervsstyrelsen

Det er vist slet ikke muligt. Nedenfor er hvad Dinero skriver.

Salg af enkeltmandsvirksomhed eller PMV

Det er ikke muligt at købe og sælge enkeltmandsvirksomheder eller PMV’er. Disse to former for virksomheder er nemlig personligt ejede – altså udelukkende knyttet til ejeren.

Men i praksis kan man gøre det, at ejeren lukker sin enkeltmandsvirksomhed eller PMV. Idet virksomheden lukkes, sælges samtlige aktiver (varelager, hjemmeside etc.). Den interesserede køber får hermed muligheden for at overtage og fortsætte/opstarte en nær identisk virksomhed til den gamle. 

Personen, der lukker sin enkeltmandsvirksomhed for at sælge aktiverne, skal huske de personlige implikationer, det har at lukke sin enkeltmandsvirksomhed. Her skal bl.a. afsluttes moms, udarbejdes endelige regnskaber og mange andre ting.

Bemærk, at da den eksisterende virksomhed i realiteten lukkes, vil den nye ejer operere under et andet CVR-nummer.

  Nej helt korrekt - man kan ikke overdrage en personlig virksomhed. Det eneste ud over dine fine råd er, at der er regler som f.eks mellem ægtepar vil gøre overdragelsen skattefri, og jeg MENER samme for samlevende over en eller anden tidsstørrelse (hvor de nok også opnår sambeskatning)  Det er muligt man skal registreres som samlevende, ikke lige min spids kompetance
Det er i alle fald værd at undersøge, og ikke det er helt skattefrit mellem dem - via en skatterådgiver eller jurist

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Nov 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 05:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Så det vil være fornuftigt at få revisor hjælp, hvis man som jeg ikke er helt skarp på alle regler.
Ved du om prissætningen af lagervare og løsøre, er noget man selv gør eller skal der en ekstern ind over
Tilmeldt 16. Nov 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen John
Det pågældende enkeltmandsfirma har et varelager med salgsværdi på omkring 800000,-
Et varelager jeg isåfald skal overtage/købe. Men til hvilken pris???
For 800000 kr har jeg selvfølgelig ikke. Det skal lige siges at det er min samleverske som har den nuværende virksomhed
Mvh
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det eneste ud over dine fine råd er, at der er regler som f.eks mellem ægtepar vil gøre overdragelsen skattefri, og jeg MENER samme for samlevende over en eller anden tidsstørrelse

Skattefri virksomhedsoverdragelse mellem ægtepar kræver at overdrager har anvendt virksomhedsskatteordningen. Samlevere betragtes i forbindelse med virksomhedsoverdragelser ikke som "ægtefæller. 

Med den nævnte størrelse få en revisor indover.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Bobby77:
Et varelager jeg isåfald skal overtage/købe. Men til hvilken pris??

Som udgangspunkt til markedsprisen. Her hvad det ville koste digselv at skulle indkøbe det pågældende lager.

Tilmeldt 16. Nov 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Ok, tak for gode svar. Så kan jeg godt se at projektet er dømt ude, så mange penge kan jeg på ingen måde skaffe
Tilmeldt 16. Nov 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Som skrevet så er jeg meget meget grøn i det her. Men hvad betyder og indebære skattefri overdragelse? Giv gerne et eksempel
Mvh
Side 1 ud af 3 (22 indlæg)