Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - brug af overskud til varelager indkøb

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 9. Apr 06
Indlæg ialt: 23
Fra  ABC Booking Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino folk :-) 

Jeg sidder og læser lidt om moms, løn osv.

Og kan læse at hvis man har en enkeltmandsviksomhed så beregnes overskuddet som det der bliver ens løn, og man jo så dermed skal betale a-skat af overskuddet som en lønindkomst...

Jeg sidder så og tænker, hvis jeg har en nyligt opstartet virksomhed der har behov for indkøb af et varelager...

Ville jeg så kunne vælge at indkøbe varelager at hele min overskud, og hvis behovet er der gøre det i et par år for at opbygge et varelager

Her tænker jeg jo så at jeg nok må få momsen tilbage mens jeg opkøber varelageret også, og så må betale momsen når jeg begynder at sælge ud af det....

Men det er mere med henblik på at kunne profitere af overskuddet til indkøb af varelager fremfor at ende med at betale lønskat af det hvis jeg slet ikke er interesseret i at få en løn til at starte med

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

det duer ikke. Varelager er bare en aktiv i firmaet og ikke en udgift, før den er solgt.

Så skal du være forberedt på, at SKAT spørger, hvorfor du kun køber og intet sælger.

Tilmeldt 9. Apr 06
Indlæg ialt: 23
Fra  ABC Booking Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

okay... dvs. det ender alligevel med at stå som et overskud?, som man reelt skal se som en lønudbetaling til en selv? selvom penegen jo reelt ikke er til stede

Tilmeldt 9. Apr 06
Indlæg ialt: 23
Fra  ABC Booking Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

så kan man jo reelt aldrig ha' et varelager i en enkeltmandsvirksomhed? hvis det er sådan det kører, så vil det jo altid være som om man indkøber varelageret af egen pengepung

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

i enkeltmandsvirksomheden er ALLE dine indtægter (private og i firma) lagt i 1 kurv hos skat.

Ja, du betaler fra egen lomme for det gør ingen forskel i dit tilfælde.

Dine indkøb står som "formue" i virksomheden.

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

der er ingen "løn" i enkeltmands. Alt er din i skats øjne.

Tilmeldt 9. Apr 06
Indlæg ialt: 23
Fra  ABC Booking Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

okay...
Men forstår det ikke helt...
Hvad så hvis jeg har indkøbt et varelager til 50.000,-
Og jeg vælger gennem flere år ikke at sælge ud af det
Skal jeg så betale skat af 50.000,- hvert år?
Eller når jeg læser lidt om det så det er kun første år, og så i regnskabet står det som en vareregulering der går i nul så det kun er den ene gang der betales skat af det? for ellers er det da en dyr fornøjelse hvis man kan ende med at betale skat af det samme flere gange bare fordi man ikke for det solgt

Spørger lidt fordi ideen er er overgå fra anden der står for prdukterne til mig selv, så der er lidt en ide i at få et lager om at stå mens en anden varetager en produktion til varelageret er stort nok

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

du betaler jo ikke skat af noget du har købt?

man betaler skat af overskud/underskud

du kan dog afregne købsmomsen (=få tilbage), hvis du er momsregistreret, og SKAT har det fint med det (tvivler på det), at du ikke sælger.

Dvs du køber for 50000, 10000 momsen retur, og du har et varelager på 40000, som ikke gør noget i regnskabet.

Når du ikke får det solgt og lukker virksomheden, kan du sælge det til dig selv til indkøbspris + momsen.

Tilmeldt 9. Apr 06
Indlæg ialt: 23
Fra  ABC Booking Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

jo men snakker ikke om at lukke virksomheden...
Mit varelager på en værdi af 40.000,- som du skriver står som et aktivt, og i en enkeltmandsvirksomhed står der jo så jeg skal betale skat af det som lønindkomst, så jeg ville iflg. det du skriver skulle betale a-skat af de 40.000,- men hvis jeg vælger at lade de vare stå uden af sælge dem (med henblik på salg senere) så går jeg ud fra de skal stå som varelager og året efter hvis jeg stadig har dem så skal de bare stå som en varelager justering/optælling der går i nul så jeg ikke ender med at betale skat af dem igen..
Ved godt det lyder lidt mærkeligt, men hvis det er for at opbygge et lager, det gir god mening i mit scenarie ikke at sælge ud af det før lageret er stort nok...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

acoustika:

jo men snakker ikke om at lukke virksomheden...
Mit varelager på en værdi af 40.000,- som du skriver står som et aktivt, og i en enkeltmandsvirksomhed står der jo så jeg skal betale skat af det som lønindkomst, så jeg ville iflg. det du skriver skulle betale a-skat af de 40.000,- men hvis jeg vælger at lade de vare stå uden af sælge dem (med henblik på salg senere) så går jeg ud fra de skal stå som varelager og året efter hvis jeg stadig har dem så skal de bare stå som en varelager justering/optælling der går i nul så jeg ikke ender med at betale skat af dem igen..

Ved godt det lyder lidt mærkeligt, men hvis det er for at opbygge et lager, det gir god mening i mit scenarie ikke at sælge ud af det før lageret er stort nok...

det giver ikke mening for mig

Indkøb til lager er ikke en udgift i alle fald, så lille lager eller stort, giver 100% samme skat ved årets udløb. Det eneste der påvirker resultatet er varesalg minis varekøb
Når du laver regulering, og varelager hverken er gået op eller ned, så er det neutralt så kun stigning eller fald i årets lager påvirker.


Har du lager på 100 kr og køber nyt lager for 100.000 kr, så sker intet andet end penge går ned med 100.000 og lagerværdi op med 100.000 kr og det giver jo balance og ændrer INTET ved skatten


Du skal slet ikke spekulere i andet med lager, end have et lager der kan dække dit behov for salg, opbygning eller nedbringelse er slet ikke en skattemetode af nogen art

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)