Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af modregning af skyldig moms plus anden gæld i landbrugsstøtte?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Mar 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Min lille landbrugsvirksomhed (selvstændig enkeltmands-) er blevet modregnet for skyldig moms og andre udeståender med det offentlige i landbrugsstøtten for 2023. Hvordan bogføres dette? Pengene har jo aldrig stået på min firmakonto, men har jo stadig betalt moms plus regninger, så jeg går ud fra at det er noget med at sætte dem ind på en passende konto i systemet, og håndtere udgifterne der er betalt herfra. Men hvilken? Og er det noget jeg kan gøre selv?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46456
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

modregningen må posteres på netop momsafregning som betalt moms, og var der andre udeståender på disse, forudsat de var stilet til din EMV og dermed ligger som udestående i regnskabet. Hvis du ikke har posterne som udestående i dit regnskab, så bør du få hjælp til det her - de øvrige modregnede kunne jo være noget uden for regnskabet, personlig skat eller hvad ved jeg

Jeg ser alt for mange gå ned på "gør det selv regnskabet" så ved mindste usikkerhed, tag hjælp, der er ikke tilgivelse for "jeg vidste ikke" fejltypen 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der ikke er en mere kompliceret historik på skattekontoen / hos gældsstyrelsen, så er det jo bare kredit momsafregning debet landbrugsstøtte.

Hvis det er mere kompliceret kan det rimelig let gå galt, men så kan du evt. få et bedre overblik ved at oprette/benytte følgende 2 statuskonti som beholdninger (passiver):

  • Skattekontoen - føres 1:1 med indholdet på skattekontoen
  • Gældsstyrelsen: Udbetalinger fra skattekonto der ikke rammer bank kan føres herover, hvor de modregnede poster så føres, tilbage står en mindre saldo til renter/gebyrer.
Tilmeldt 31. Mar 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak for hurtigt svar! Der er kun tale om udeståender i forbindelse med virksomheden, heldigvis. Skal landbrugsstøtten så indføres på skattekontoen i mit regnskabsprogram (Dinero), og derfra bruges til at afregne moms og regninger?

I forhold til eventuelt at få hjælp til dette, kan man så bede nogen om hjælp til dette specifikt, eller kræver det fuld onboarding af en revisor for at det kan laves korrekt?
Tilmeldt 31. Mar 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hov, så ikke dit svar inden mit første svar. Meget fint, tak for konkret uddybning. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46456
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

n4s-linux:

Hvis der ikke er en mere kompliceret historik på skattekontoen / hos gældsstyrelsen, så er det jo bare kredit momsafregning debet landbrugsstøtte.

Hvis det er mere kompliceret kan det rimelig let gå galt, men så kan du evt. få et bedre overblik ved at oprette/benytte følgende 2 statuskonti som beholdninger (passiver):

  • Skattekontoen - føres 1:1 med indholdet på skattekontoen
  • Gældsstyrelsen: Udbetalinger fra skattekonto der ikke rammer bank kan føres herover, hvor de modregnede poster så føres, tilbage står en mindre saldo til renter/gebyrer.

Men det forudsætter, at momsen svarer til regnskabets skyldige moms - hvad den måske ikke gør (bod/rente?) og for den gæld der ikke var moms, må det vel kræve, at trådstarter har en modpost lige nu i status, så han har gælden korrekt i regnskabet inden modregningen

Der er formentlig intet der skal i status som indtægt eller udgift i denne sammenhæng, måske gebyrer men de skal så modregnes da der ikke er skattefradrag

Er det andet end moms, og har han ikke tydelige modkonto - så ville jeg ikke råde til selv at forsøge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)